Noguchi - ett stycke designhistoria

För några veckor sedan fick vi vårt nya soffbord levererat. Soffbordet är designat 1948 av den japanske konstnären Isamu Noguchi och det heter kort och gott Noguchi. Vi köpte det via nätaffären FurnitureBox efter att ha väntat en mindre evighet på leverans av ett nytt soffbord från Mio i Handen.

image44

Bordet kom i två lådor, som mest liknade IKEAs paket. Fastän det var platta paket var innehållet knappast platt. Jag såg fram emot kvällslektyr i form av guider, kvällsmotion i form av sexkantsnycklar och ordförådsutveckling i den icke publicerbara delen av den svenska vokabulären. Kort sagt precis som det brukar vara när vi får hem platta paket. Skillnaden visade sig vara betydande, eftersom det var ett anti-IKEA-paket...

Inga sexkantsskruvar. Inga nycklar. Inga massor av massonitskivor. Inga småbitar som måste sitta på exakt rätt ställe. Nej. Fyra bitar bestod paketet av. Del 1 - en brun träbit, del 2 en likadan brun träbit och Del 3 en glasskiva, samt del 4 - en stålstång.

Min förvåning var slående när jag såg delarna. Och den blev ännu större när jag monterat ihop det, så som jag trodde - det fanns ju ingen manual. Fick för mig att jag gjort fel. Så vi drog isär allt. Och satte ihop det. Vips - det var färdigt - och det var så enkelt... och likadant som vid första försöket. Men nu var det rätt... (första gången också, fick vi ju reda på då).

Kort sagt: Noguchi ett tidlöst designat soffbord för människan 1948, 2008 och 20478... (ufon och ej ännu kända varelser som läser detta kommer säkert också att älska detta soffbord...)

Kommentarer
Postat av: s-mor

snyggt som 17 är det oxå, jag tror jag skulle vilja ha en guide till den språkliga utvecklingssidan du talar om. Ibland känner jag för ett par exeptionellt uttömmande uttryck.

2007-08-06 @ 20:45:06
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Vilket fint soffbord vi har!

2007-08-08 @ 08:27:55
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Marika

Egentligen är Lana finast när hon sitter och luktar på den konstiga nymodigheten

2007-08-08 @ 12:29:45
Postat av: Richan

Jag har köpt en soffa vi Furniturebox, ordern lade jag 2007-06-07 ! leveranstiden är enligt Furniturebox 6-8 veckor. Jag har nu väntat i 13 veckor.
Jag har vid 3 tillfällen blivit lovad leverans men den har inte dykt upp! De har heller inte hört av sig för att tala om ytterligare förseningar. När JAG kontaktade dom första gången fick jag tillbaka pengarna som jag betallt för frakt, 900 + :-
Jag har de senaste 2 fredagarna blivit lovad leverans, men ingen soffa och ingen info ifrån Furnturebox. Det enda dom gör är att skylla på transportbolaget BEST!
Om du inte har stort tålamod vill jag med bestämdhet avråda från att köpa vid Furniturebox.

2007-09-08 @ 06:56:32
Postat av: Mårten Pettersson

Själva har vi blivit kontaktade av transportföretaget för att de vill leverera ett soffbord till, som vi varken beställt, betalat för eller har behov av... Det är ju det omvända problemet - och inte vårt problem egentligen...

2007-09-08 @ 06:58:30
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande