Om Labradoodlar, pudlar och golden retrievrar

Jag fick en kommentar på ett inlägg på bussförarbloggen där en korsning mellan Pudel och Tax nämndes - Pudax. Jag är, som vissa läsare av denna blogg redan vet, hundmänniska. Jag hade tidigare en Golden Retriever som hette Hubbe och som dog alltför ung. Sedan många år har jag en minnes-sida till hans ära på en adress jag knappt uppdaterar längre. Hubbe, som egentligen hette Hubertius, levde ett till synes bekymmerslöst liv med många långa promenader, härliga stunder på husse och mattes jobb och vedträdsgnagande i trädgården. Han blev sjuk och dog på mindre än en dag, vi tror att han blev förgiftad av råttgift. På denna sida finns bilder där Hubbe visar sitt sanna jag som en lekande, levnadsglad golden.

image42
Bildtext: Hubbe i Falsterbo 1998

Under flera år efter Hubbes död funderade jag på att skaffa hund, men det föll på tidsbrist och svårigheter att få passning. På senare år har det blivit pudlar för nästan hela slanten. Först mellanpudeln Tilda som jag lärde känna när hon var tre år, och jag fick bli en del av hennes flock, och så Kajsa - vår lilla dvärgpudel - eller stora Toy-pudel - beroende på hur man mäter.

Jag gillar både Golden och Pudel - det är väldigt trevliga hundraser vilket som. En hundras, som ännu inte är godkänd i Sverige, är Labradoodle. Jag tycker det verkar vara en perfekt kombination av Labradorens (och Goldens) lekfullhet och pudelns intelligenta eftertänksamhet. Här finns lite mer information om rasen, som om jag har förstått det rätt härstammar från Australien...

image43

Bildtext: Kajsa - aprikosfägad - och Tlda - brun - på en promenad i april 2007

Labradoodle är en ras jag blivit väldigt nyfiken på... Kanske ska fundera på en korsning mellan Golden och Pudel? Poogol, Goodle eller Golpoo?

Kommentarer
Postat av: Marika

En labradoodle blir så stor...det är lättare med små hundar. Hubbekortet är jättefing.

2007-07-06 @ 06:55:18
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Lina

Goldendoodle förekommer som namn i usa också.

Likaväl som raskombinationen skulle kunna få dom egenskaper du värderar hos båda raser, skulle det kunna bli tvärtom....

2008-01-03 @ 21:13:49
Postat av: Mårten

Jo, det är sant...

2008-01-03 @ 21:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande