Digital storytelling

Jag håller på att läsa in mig på ett område som är nytt för mig, och som jag ska börja jobba med snart på Blekinge tekniska högskola. Det heter Digtial storytelling, eller "Digitalt berättande". Har länge varit intresserad av filmning, och använt mig av video i forskningen för att dokumentera arbete och teknikanvändning, men det här är nytt - för nu handlar det om att använda videofilmer som ett verktyg för lärande. Tanken är att lärare och elever med hjälp av valfria redigeringsprogram, text- och bildmanus ska göra små korta filmer om vad de vill. Kärnan i Digital storytelling är berättarens egen röst - som kan användas för att dramatisera berättelsen.

Jag kommer återkomma till det här ämnet - har många idéer som jag måste testa för att lära mig mer. Mer information om Digital storytelling hittar ni här:

Storytelling & dramaturgi
Film Stockholm - Här finns en bra guide och introduktion till Digital storytelling
Utbildningsradion: Rum för berättande - Ett ställe att publicera berättelserna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande