Släpp Solstollarna och Toffelhjältarna loss det är vår... önskan

Delar av Per Dunsö och Ola Ströms TV-serier som gjordes för SVT på 70-, 80- och 90-talet släpptes hösten 2006 på DVD - "Solstollar och Toffelhjältar - Det bästa med Ola Ström & Per Dunsö". Det är en mycket välproducerad DVD-skiva med ett urval av godbitar från TV-serierna. Intresset från fansen ledde till att Per och Ola samlade ihop ensemblen från TV-serierna och hade tre live-konserter på Victoria teatern i Malmö, förra helgen - 16-17 juni 2007.

Det är 20 år sedan Solstollarna med Ulla-Bella gick på TV, och de som var barn då - till exempel jag - har växt upp. Solstollarna fick, har jag förstått på senare år, utstå en hel del kritik från kulturetablissemanget om lättklädda damer på stranden. Dessvärre har detta, i kombination med andra saker, gjort att TV-serien aldrig har sänts i repris. Många med mig tycker att det är dumt. För i Solstollarna och kanske i ännu större grad Toffelhjältarna har vi ett stycke TV-historia som saknar motstycke inom sin genre - en genre som förövrigt är relativt unik i Sverige.

Solstollarna och Toffelhjältarna, jag koncentrerar mig på dem eftersom jag inte sett de andra serierna i sin helhet, handlar om välproducerade roliga TV-program, med poppig, rockig och stundtals riktigt vacker musik. Målgruppen var barn, men jag minns att många vuxna i min omdelebara närhet också tyckte det var ganska roligt med Ulla-Bella och Skumberg. Och det värsta är - det håller ännu!

Det ständiga problemet är dock att SVT inte repriserar serien. Orsaken är okänd, men det kan vara som så att radionämnd och annat satt käppar i hjulet. Eller som så att de inte tror att 20 år gamla program kan vara av intresse för dagens TV-tittare. Men släpp en DVD i varje fall...

I vilket fall om helst - på www.solstollarna.se, där gamla och nya fans läser bloggen med glädje, finns det nu ett fans-initierat upprop för att SVT ska reprisera och/eller släppa serierna på DVD. (Tycker det är en jättebra idé, läs mer på den här bloggen). Det vore synd om dessa program inte kan släppas på DVD - det är en kulturskatt, som dessutom är ganska kul.

Kommentarer
Postat av: logu

väldigt välskrivet om angeläget ämne. är en som var vuxen redan då o roades av programmet. har många gånger undrat varför dessa program inte repriserats när allt annat kan visas upp till ett oändligt antal gånger

2007-06-24 @ 10:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande