Användarproducerad video till låten Grace Kelly av Mika

Jag har tidigare nämnt Revver och Youtube som är portaler där folk själva får lägga ut sina videofilmer. På Youtube återfinns alltifrån 12 sekunder filmat med mobiltelefonen till välproducerade videos av professionell karaktärer. På Revver, som ger ersättning för att du som användare lägger upp videos, återfinns också alltifrån 12 sekunder filmat med mobiltelefonen till välproducerade videos av professionell karaktär. Eftersom Revver ger ersättning har de ett moderatorförfarande, som bedömer varje bidrag. De värsta copy-catsen sorteras därför i den bästa av världar bort. På Youtube är den officiella policyn att copyright-skyddat material inte får användas, men trots det tas uppenbara övertädelser inte bort.

Jag antar att de jurister som har paragrafridande som främsta arbetsuppgift ser rött, på samma sätt som vissa artister gör det, när de ser sina dyra musikvideos tillgängliga för alla på en sajt som Youtube. Samtidigt går det inte att sticka under stol med att exponeringen säkert har ett visst marknadsföringsvärde. Kanske slåss juristerna med marknadsförarna för att argumentera om för eller nackdelarna. Detta är inget nytt, piratkopiering och användade av upphovsrättsskyddat material är ju dynamit när det gäller att försvara uråldriga distributionsmetoder såsom CD framför nerladdning.

Men nu min spaning. Igår på väg från Västerås hörde jag en låt på RIX FM. Jag tänkte, den är ju bra, så jag försökte memorera fraser att söka på vid hemkomst. Idag gick jag in på RXI FM:s hemsida och hittade två låtar som kunde tänkas vara den jag letade efter. Det visade sig att det var Grace Kelly av Mika som jag lyssnade på. Av gammal vana sökte jag upp den på iTunes Store och köpte den. Superbra låt! (Som inte är helt färsk, men relativt ny)

Av ny vana sökte jag även upp den på Youtube. Och hittade en video - länkar till den sist i bloggen...

Det går ju att skriva spaltmeter på samma tema som inledde denna blogg, om jurister och upphovsrätt, men risken är att jag tas för någon som moraliserar och det gör jag faktiskt inte alls. Det intressanta här är inte alla tv-inslag som gick att titta på on-demand utan ersättning till upphovsrättsmännen utan snarare en användare som gjort en egen animerad musikvideo till den...

Snacka om egenproducerat material. Det är en video som fått fyra stjärnor av de som röstat - 269 av 81869 besökare. Mycket enkel, men less is ofta more. Oavsett vad man tycker om den kan det vara värt att notera någon brytt sig om att vara kreativ med låten som utgångspunkt och en hel massa folk har kommenterat och röstat (och bloggat) om den. Om inte det är upphovsrättsintrång, vad är det då. Jo, det är en superbra chans till marknadsföring. Samtidigt ett bra sätt att utnyttja den digtiala kraften. Och sådana som jag köper ju ändå låten...

image24

Animerad video: http://www.youtube.com/watch?v=ebxvJvva0pg

Video: http://www.youtube.com/watch?v=uzA0nG_PurQ

(Och glöm inte att låten går att köpa helt lagligt på iTunes eller i stenåldersskivbutiken som ändå kan vara ganska trevlig att strosa i)

Kommentarer
Postat av: Marika

Vad duktig du är!
Puss

2007-05-30 @ 06:59:13
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande