Flygande vampires, helikoptrar och drakar

Igår var jag så på roll-outen i Västerås. Det var en relativt liten flygdag, inte alls samma trafikmängd som det brukar vara. Jag missade första timmen av programmet, kom dit precis när polishelikoptern och sjöräddningssällskapets svävare gjorde sin samverkansuppvisning.

Det som slog mig mest under dagen var mängden av veteranflygplan - Västerås flygmuseum är ett s.k. flygande museum - de försöker hålla samlingen flygande. Följaktigen fick jag njuta av såväl Vampires från 1946 som J35 Drakar. Dessutom passade jag på att gå i hangaren och titta på halvrenoverade J37:or, Hawker Hunter och Drakar. Om de kommer komma i flygande skick förtäljde dock inte historien - men visst är det kul att - om än lite dystert - att titta närmare på dessa plan som så länge var ryggraden i det svenska flygvapnet.

Jag visar några bilder nedan. Fler bilder finns här.

image21

Polishelikopter in action

image22

Daisy standing-by

image23

Scandinavian Airshow - med klätterkatter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande