Gripen av stundens allvar: Är världen redo för den digitala kraften?

Jag utforskar just nu möjligheterna med digital video. Under alla år som jag har haft tillgång till digitala videokameror har jag sparat käll materialet på DV-band eller DVD. I förrgår började jag fundera på om jag hade några flygfilmer kvar - så jag letade upp gömman med DV-band, satte in dem i videobandspelaren, kopplade den till datorn och kollade. Vips hade jag fem stycken olika uppvisningar från samma flygshow. Men... Jag saknade en - den jag tror skulle kunna vara mest intressant för publik på exempelvis Revver.

Jag letade upp tre DVD-skivor och på den sista fanns den - en film från Säve AirShow 2000, redigerad i iMovie. Sagt och gjort - jag förde över projektet till min hårddisk. Eftersom den var ändrad senast 2003, fyra år sedan, konverterade iMovie den snabbt och enkelt. Därefter gjorde jag grovredigeringen - tog bort övergångar och texter. Jag öppnade sedan projektet i Final Cut Pro, utan problem får väl tilläggas. Ändrade upplösningen på projektet till DV Cam och gjorde lite finlir redigering. Därefter export via Compressor till olika filformat.

image20

Resultatet kommer ni snart att kunna se på Revver. En JAS 39 Gripen i en suverän show från Säve flygplats, Säve Airshow, den 27 augusti 2000. Vad som är mest intressant här är kanske beviset för att digital video och lagring gör att man inte förlorar någon kvalitet och att det utfrån bra källmaterial går att göra spännande filmer långt efteråt. I det här fallet väntade kreativiteten på rätt distributionskanal. Sju år senare hoppas jag att världen är redo för den digitala kraften...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande