...43, 44 och 59 samt 2:an

Tisdag. Linjeutbildningen fortsatte med linje 43, 44, 59 och 2. Tvåan åkte jag med ikväll Slussen mot Sofia och vändning vid Sveaplan. Givande att åka, trevliga chaufförer igen. Idag körde jag även övning på linje 43, 44 och 59 - så snart hoppas jag få utbildning på ledvagnarnarna - dessa biogasgiganter - 28 tons totalvikt, 18 m och mellan 2,50 och 2,55 breda.

43:an och 44:an

M körde tom ut till Tanto oc därefter hela vägen till Ruddammen. Det gick bra, inga som helst problem och jag fick handleda lite, precis som igår. I Ruddammen skyltade vi om och blev en 44:a. På Karlaplan ska man komma ihåg att svänga ett helt varv i rondellen och stanna vid första hållplatsen på väg mot Djurgården och den andra på väg mot Ruddammen.

43:an på väg tillbaka mot Tanto går inte samma väg som på utvägen. Man svänger in så att man kommer in på Döbelnsgatan efter Jarlaplan. Ett problem som jag hade var vid Jakobsgatan, där jag svängde lite för tidigt -för att inte gå på husväggen. Resultatet blev att jag trottoarklättrade. Lösning - ta ut svängen lite mer... Annars är 43:an en rolig linje - inget anmärkningsvärt - bara rätt ok... Efter Riksdagshuset går den som 55:an ändå upp till Södra Station, varefter den svänger höger istället för vänster.

59:an
Efter lunch var det så dags för 59:an. Den utgår från samma kvarter som 76:an - vilket visade sig vara det kvarter där Orionteatern ligger. Orionteatern besökte jag för en massa år sedan och såg Cosi Fan Tutti i barnversion - vilket innebar att karaktärerna var möss. En minnesvärd föreställning. Efter Slussen går linjen som 53:an fram till innan Klarabergsviadukten där den svänger upp som 47:an. Vid Sergelstorg svänger linjen ner på Sveavägen - ända ner till Sveaplan där man håller mot E4N och därefter höger på en lokalgata. Efter några hundra meter, efter Haga norra, kommer man så fram till en sväng under motorvägen. Vi ser Karolinska på vänstersida.


Läxa - 2:an
Åkte med 2:an från Slussen till Sofia t/r. Föraren hade tagit körkort för en månad sedan och trivdes bra med jobbet. Avbyte vid Slussen på återvägen, så jag fortsatte med en ny förare. Tvåan går som 55:an efter Slussen och ända fram till Stureplan.Därefter fortsätter den Birger Jarlsgatan upp och svänger in mot Jarlaplan som en 43. Fast till skillnad mot 43:an svänger den vänster på Odengatan ner mot Odenplan. Efter Odenplan - direkt - svänger man direkt mot höger - så långt vägen går. Innan en åtvändsgränd tar vi åt höger. Därefter vänster. In på en lokalgata som går parallellt med Sveavägen.

En inte alltför svår linje, om man har koll på hur andra linjer går ska det nog inte vara några större problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.