Min första felrapport

Inv. nr 5014 fick vi efter lunch igår efter att ha kört linje 43 och 44 på morgonen. Jag skulle ta ut bussen och började med att ställa in stolen och speglarna. Plockade ur luftslangen och startade motorn. Arbetstrycket var riktigt lågt i ena kretsen - två bar och fyra i den andra (lagkravet är mellan 6-8 bar arbetstryck). Hur vi än varvade steg inte trycket. Så instruktören kopplade in luftslangen igen. Trycket steg till 6-7 bar och vi rullade ur hallen. När vi stannade utanför portarna hade trycket sjunkit två bar. Vi försökte få upp det igen genom att öka tomgångsvarvet men det  gick det knappt över sex, snarare var nålarna lite under. Instruktören och jag pratade om det lite och jag sa att jag inte ville köra med så lågt tryck, så vi ställde vagnen. "Trycket sjönk två bar på 50 meter" och "trycket går ej över 6 bar" blev felrapporten. Kanske gränsfall, men nej... inget att tveka på.

Höll utkik efter bussen idag i hallen men såg den inte. Sedan gick jag förbi verkstaden och där stod den - med öppen motorlucka. De verkade jobba med kompressorn, så helt klart tog de anmälan på allvar. Och det kändes bra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.