"Nya bussar är alltid bättre" eller mythålslagning

I detta inlägg tänkte jag reflektera lite över en väldigt speciell aspekt av mitt busslärande - nämligen förutfattade meningar och hävning av dessa. När jag pratat med chaufförer har jag ofta noterat att de varit förtjusta i de gamla bussarna som de har, de nya har ofta kritiserats på olika sätt. Exempelvis på Lidingö när Scania 111 ersattes av Scania 112 klagade chaufförerna på att de var dåliga, att sikten var sämre (detta var runt 1984). För passagerarna var det en klar förbättring och jag minns känslan de gånger jag fick stiga på en av de nya bussarna vid Ropsten, istället för de gamla. Som 10-åring kunde jag inte riktigt förstå chaufförernas poäng, men jag noterade vad de sa.

Idag, 23 år senare, hör jag samma tongångar - de gamla bussarna (som är 13 år nyare än de nya bussarna som de pratade om 1984) är bättre än de nya som har kommit. Nu handlar det om Scania 113 och Scania OmniCity. OmniCity, som är förhållandevis modern, sågades av många förare på Busslink-skolan som stötig - och en buss ovärdig Scania. En instruktör sa att "Om Scania fått bygga bussen som de ville, och inte som politkerna önskade, hade de aldrig byggt den så". Det handlar om att bussen har lågt golv i hela sin längd, vilket gör den handikapp-anpassad på bekostnad av komfort. I sak ett mycket bra beslut, men i praktiken blir det problem att få plats med fjärdringen. Dessutom håller den, enligt många förare, dålig i kvalitet.

Som naiv, nybakad och nytänkande bussförare tänkte jag slå hål på myten. En modern buss måste ju vara bättre än en gammal - utvecklingen går framåt. Landvinningarna leder till snyggare bussar, snyggare bussar är roligare att köra och går bättre. Efter en vecka på ett garage i bussbranschen måste jag dock inse att jag är överbevisad. Scania OmniCity (SL kallar dem H19) är en sämre buss än Scania 113 (H18E där E står för etanol). Min subjektiva bedömning är att:

* H18E är skönare att köra - den är mjukare i bromspedalen - det går att bromsa mjukare. H19 är lite stötigare, i varje fall de examplar jag har kört från 1999.
* Sikten är bättre i H18E - vindrutan är större. Samtidigt sitter man rätt bra i H19 - förarplatsen är mer ombonad och det ger en ökad trivsel. Men det är ändå fördel H18E. Jag blir tröttare i en H19 än i en H18E.
* Dörrarna är bättre på H18E. H19 har långsammare öppning.

Min poäng i det här inlägget är dock inte att den ena bussen är bättre än den andra - även om det är intressant. Snarare är poängen att jag börjar förstå busschafförerna när de säger att den gamla bussen är bättre än den nya. Det kan vara att busschaufförer är konservativa, men jag har faktiskt gjort ett seriöst försök att inte vara konservativ. Ändå vinner den gamla bussen - även om det handlar om detaljer. Fast detaljer är ju viktiga när man spenderar åtta timmar per dag bakom ratten... Vikitgare är kanske vad det säger om produktutvecklingen. Min teori, som grundar sig på samtal med förare, är att H18 bygger på H17 som bygger på H16 - som var den buss som kom 1984. Första versionen var inte bra, men Scania lyckades genom små förbättringar förfina produkten. OmniCity var ett nytt koncept där nya lösningar provades. De byggde en buss på ett helt nytt sätt och lyckades inte helt. Däremot är den högbyggda varianten mycket populär - Scania OmniLink. Senare versioner av OmniCity har blivit bättre, men det är nog ingen tillfällighet att Söderhallen bara har 10 vagnar. Det tar tid att revolutionera - den dagen när bussförarna pratar nostalgiskt om H19 kommer säkert... eller kanske inte... Den här myten kan jag inte slå hål på just nu varje fall. Eller också är H19 undantaget som bekräftar regeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.