Om SMS-biljetter och klagomål på SL-chaufförer

I dagens Metro såg jag en artikel om SL-chaufförer som får klagomål för att de kastar av passagerare och tror att SMS-biljetter är falska, trots att de inte är det. Jag kommenterar inte de specifika fallen eftersom jag bara vet vad tidningen skriver, och det är ibland fel och dessutom bara en sida av det hela. Dessutom får aktuell chaufför stå för sina egna handlingar... Som busschaufför med en dags erfarenhet av trafiken förstår jag dock att SMS-biljetter är ett problem.

Problemet med SMS-biljetten är att det verkar så smidigt. Felet folk gör är att de köper biljetten ombord på bussen - och det tar uppemot 60-90 s för systemet att godkänna och bekräfta. Naturligtvis borde det gå snabbare, men här tror jag att SMS är du-får-ta-det-som-det-är-teknik. Dels kan det vara mycket annan trafik samtidigt (tänk hur det blir på nyår!). SMS är lågpriorterat i mobilnätet, eftersom det var avsett för tekniska rapporter från början, inte bussbiljettsinköp.

Ett annat problem är dess utformning. Jag har redan kommenterat designen - att den är gjord av tekniker för tekniker - eller kanske för byråkrater av byråkrater. Knappast av busschaufförer för busschaufförer i varje fall. Det är så mycket information på biljetten. Så mycket information och så lite av den som är viktig för att kolla om biljetten gäller. Jag tror att de måste omdesigna biljetten om man ska undvika att chaufförer misstolkar dem... Men det är min högst personliga åsikt. Pappersbiljett och stämpel är inte så dumt...



-----
Extern länk: Metro 2007-08-08 "Förnedrades när hon visade SMS-biljett"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.