Pass 10: En tyst buss är en bra buss - lugnet efter stormen

Söndag. Jag flanerar lite på Söder innan jag tar t-banan till Östra station. Går på en 44:a mot Ruddammen och kör den de 800 metrarna till ändhållplats. Tommar till Roslagstull och kör sedan en 53:a till Henriksdalsberget. Tillbaka till Slussen och avbyte. En lugn början efter lördagens kaosartade upplevelse.

Jag har paus på Slussen och tar därefter en tvåa mot Norrtull. Det blir en av de moderna Volvobussarna, 7019, som jag inte kört tidigare. Den går fint och det är en lugn tur mot Norrtull. Inte alls lika mycket folk ute som dagen innan. Vid Tegnérgatan ser jag en passagerare med en stor säck och en vagn. Hon verkar vilja gå ombord, så jag stannar - trots att jag tänker att bussen bakom kanske kan ta henne. Hon drar ombord vagnen med säcken och jag kollar oroligt, den får ju inte spärra gången. Hon kommer fram och vill betala, men jag upplyser om att det inte går - men tar med henne ändå - mest för att jag ligger -12. Kör vidare och svänger mot Odenplan. Vid Jarlaplan ser jag att kärran sticker ut i gången så jag ber henne flytta den. Hon gör det och jag kör vidare. Hon går av vid Odenplan och jag pustar ut, jobbigt med sådana passagerare - inte för att hon var till besvär - men för att det var på gränsen av vad man får ha med sig ombord på bussen.

Paus när jag kommer tillbaka till Slussen.Tar därefter 7018 mot Karolinska - det är en dubbeltur - vilket är ovanligt. Är nog söndagsschemat - för vanligtvis kör man bara ett varv, hinner inte mer. Passet är 2 h 35 minuter och allting går bra. Första varvet är jag lite sen men jag kör ikapp utan att vara stressad, så det går bra. 7018 piper konstigt och första varvet lever jag med pipet. Sedan försöker jag vid regleringstiden kolla färdskrivaren, som jag tror kan vara det som orsakar pipet, utan att lyckas. Klickar på färddatorn och trycker ESC - och vips försvinner ljudet. Vet inte vad det var men är nöjd med att det slutar pipa. Det kommer tillbaka en gång till, men då trycker jag ESC igen och det tystnar.

Paus 22.56- 23.09 och jag är i tid. De har nu tömt pauslokalen på Slussen eftersom den ska flyttas tillfälligt. Det har gått snabbt, på två och en halv timme. Efter pausen tar jag en 55:a mot Tengdahlsgatan och det blir buss 5046. Tillbaka är den skyltad mot Norrmalmstorg och jag vänder där 24:00. Tillbaka till Tengdahl och sedan tom till Sickla Udde för en kortis på 96:an - nattbussen. Får vänta i Sickla ungefär 20 minuter. Delar spår med tvärbanan, så jag frågar chauffören om han ska avgå innan eller efter mig. Han svarar att han ska köra efter mig. Hans fordon väger 40 ton, så om jag står ivägen är det inga problem för honom. Jag säger att mitt bara väger 16t.

Lugn resa med lite ungdomar - som en 74:a mot Skanstull, sedan som en trea och därefter som en 66:a mot Nackagatan. Går av där 25.06 (01.06) och kör hem. En lång dags färd mot kväll och natt är över...

Det jag lärde mig idag är att:

* Säga till passagerare som blockerar gången. De förstår och flyttar på sig oftast. Jag ska inte utsätta mina passagerare för sådana risker och inte mig själv heller.
* Varningsljud är bra, men går de inte att tysta är de jobbiga. Tanken är säkert god, men om det inte är något fel är det bara frustrerande... En tyst buss är en bra buss.

Kommentarer
Postat av: Svemicke

Intressant blogg sett ur ett förarperspektiv. Det kan behövas fler bloggar där busstrafiken ses ur förarens perspektiv. Du får en länkplats i min blogg.

2007-08-21 @ 23:08:52
URL: http://svemickeblog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.