Pass 13: Varför göra vardagen mer spännande än vad den är?

Torsdag. Första delade passet. Började kl 6.04 och jobbade fram till 10. Sedan paus 3,5 timmar och därefter jobbade jag fram till kl 17.40. Två saker som är värda att notera inträffade under passet - en felkörning och en polisinsats.

Jag körde 59:an och 3:an på förmiddagen och det gick bra. På trean hade jag bussen 2024 som gick väldigt bra. Inga konstiga ljud och bakersta dörren stängdes för det mesta av sig själv.

Efter min paus hade jag ett pass på 66:an. Det började rätt bra, trots att jag inte kört linjen så ofta. På vägen tillbaka från Reimersholme tvekade jag lite vilken väg jag skulle svänga. Jag letade efter en park, men det visade sig att Timmermansgatan börjar där Södermäklarna ligger. Där skulle jag ha svängt, insåg jag när jag körde förbi gatan. Informerade passagerarna och RTL, däreter letade jag efter lämpliga vändplatser. Efter någon minut insåg jag att jag fick vända vid Slussem. där 55:an och 43:an stannar. Jag förlorade 6 minuter på den svängen och låg 12 minuter sen.

Efter att ha svängt in på Bondegatan och sett fram emot lite tidsregling hamnar jag i en bilkö. Tror i varje fall att det är en bilkkö, men sedan ser jag beväpnade insatspoliser komma gående. Verkar vara nationella insatsstyrkan. Jag står stilla med bussen och hindrar effektivt all bakomvarande trafik, det kommer mötande bilar, men jag ropar på RTL och informerar dem. Till slut inser jag att jag kommer kunna köra förbi, så jag kör. RTL informerar om att Polisen har en insats, men att de håller på att avveckla den. Jag felbedömde situationen lite, men det var inte så lätt att se att det inte var vanliga bilar som stod i kö utan civila polisbilar blandat med målade.

Vad det handlade om vet jag inte - kanske får jag läsa om det i någon ny Liza Marklund bok. Hennes nya, Livstid,   börjar faktiskt med ett mord på Bondegatan... Tillfälligheter kanske. Men vem säger att vardagen inte är spännande... Varför göra vardagen mer spännande än vad den är?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.