Pass 17: Vagnbrist och bromsprov

Tisdag. Gick på mitt sjuttonde pass. Tio minuter innan jag skulle fånga en tvåa mot Barnängen ringde TX och sa att det var vagnbrit, så min buss var inte ute i trafik. Det blev till att köra en 55:a till Barnängen från Slussen t/r. Ute var det 11 grader - i bussen visade termometern 30 grader. Jag tänkte att det var lite varmt, så turen ägnades åt diverse åtgärder att få ner temperaturen till mer komfortabla 22 grader.

När jag kom tillbaka hade de fått igång "mitt" block igen, så jag hoppade på vid Slussen och körde till... Barnängen med 7008. 7008 är en av de gamla Volvo-bussarna, eller rättare sagt biogas generation 2. Provade att bromsa lite med den när jag inte hade så mycket folk, och det fungerade faktiskt att bromsa mjukt genom att trycka hårdare på pedalen. Därefter paus.

Efter pausen fick jag Volvo 7009 - också andra generationens biogas. Fortsatte att köra som jag gjort med 7008 och det gick bra.

Dagen avslutades med en dubbeltur på linje 55. 55:an är en trevlig linje, som går lite ut på landet. Jag körde samma buss som jag fick på morgonen, en H19 med inv.nr. 5180. Den gick bra och det var roligt att köra en annan buss än de gamla trotjänarna H18E.


Några tankar
Jag tycker det är fortsatt intressant med bromsarna. Cecilia skrev i en kommentar till mitt förra bromsinlägg:

"Hahaha, visst är det underbart! Och vad många sura blickar man får från passagerarna innan man lärt sig bromsarna varje gång man tar över en ny buss? Helt hysteriskt faktiskt. Bromsarna är bussarnas fingeravtryck!"

Bromsarna är bussarnas fingeravtryck... Jag tycker det var en bra liknelse - alla bromsar är unika. Alla bussar bromsas på olika sätt. Det är kanske detaljer, men det krävs att man som förare känner in sig på just den buss man kör. Ofta tar vi över bussarna ute på linjen och har passagerare i, så det blir skarpt läge direkt. Men jag tror att ju mer jag kör, ju mer van kommer jag bli vid olikheterna. En enda sak är säker och det är att bussarna kräver olika bromsteknik...

Kommentarer
Postat av: jan Björkman

Jag har nu läst din blogg under en längre tid och jag måste säga att det är en mycket bra blogg. Du fångar yrkets olika dimensioner på ett väldigt bra sätt. För mig som inte är i yrket med däremot i bussen. Har pendlat mellan Karlskrona och Ronneby över 20 år, känner igen det där med bromsarna. För några år sedan fanns det en förare som inte kunde bromsa, eller ville han bara reta upp oss passagerare. Han kunde sitta och bromsa och släppa på bromsen hela tiden vid rödljus, vilket resulterade i att vi blev åksjuka. En del axar och kommer snabbt upp i fart för att sedan kraftigt bromsa, även denna körstil resulterar i åksjuka. Det jag upptäckte var att det var några kvinnliga förare som körde helt underbart. Dom såg till att man förflyttade sig mellan orterna som om man bars på ett moln. Så dina tankar om bromsandets konst, som en viktig del i yrkeskunnande vill jag hålla med om.
Fortsätt med ditt skrivande och sammanställ det till en bok. Jag kommer att fortsätter att följa ditt skrivande.
Hälsningar Jan

2007-08-30 @ 15:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.