Pass 4: Gör om, gör bättre

Fredag. Upp kl 3.58. Går till bussen kl 4.10. Åker till Skanstull och det är fler förare på bussen som ska till Söderhallen. Tar sällskap dit med nattbussen 96, som inte listades som ett alternativ på www.sl.se. Kommer 20 minuter tidigt och sätter mig och vilar lite. Träffar en kollega på garaget och börjar prata med honom. Säger att jag låg 12 minuter sen på 43:an i torsdags och han bara skrattar och säger att det är en linje som har tight tidtabell. Jag säger att jag funderar på om jag kör för långsamt och nämner att jag tror jag måste köra i 40 - "Hur snabbt kör du?". Han säger att han inte vet - men runt 30 tror han.

Hämtar ut en buss och får en av de äldre biogasbussarna, en Volvo med nummer 5387. Vis av tisdagens problem med 7021, som är den senaste versionen, pustar jag ut och går för att hämta bussen. Sätter mig tillrätta, ställer in stol, ratt och backspeglar. Har kopplat loss luften. Många minuter tillgodo, men jag rullar ut på garageplanen och gör en säkerhetskontroll. Klockan är 5.14 och jag ska rulla 5.22, så jag tar ett varv innan jag vet var jag ska ställa mig för säkerhetskontroll. Kollar dörrarna, som fungerar. Kollar lysen. Kollar mönstret på däcken. Knappar till sist in blocknummer i BussPC och sticker iväg mot Åsögatan.


En vända på trean

Anländer till Åsögatan och stoppar motorn. Klickar fram stämpeln till rätt tid och invänta avgångstid. Några sekunder innan avgång stänger jag dörrarna, kollar i backspeglarna så att det inte kommer någon som jag borde se och sticker iväg. Anländer tre minuter tidig till Skanstull. Inväntar avgång och kör sedan till SÖS. Måttligt med folk på bussen. Reglererar på SÖS i sex minuter. Sticker sedan i tid till Slussen, Tegelbacken och S:t Eriksplan. Anländer till Karolinska sjukhuset efter att ha gjort en snygg sväng in på gatan - placerade nosen bakom den lilla skylten, utifrån det tips jag fick från handledaren igår.

Enligt tidtabell stannar jag på KS och kör fram direkt. Stannar motorn. Precis i tid stänger jag dörrarna och rullar. Lugn körning. Kommer fram till SÖS och vänder, kort regleringstid. Möter M som kommer i buss 7016. Jag kör runt 40 och åstadkommer en lugn och flytande körning - tycker jag själv. Någon minut sen vid Tjärhovsplan, men lägger mig i 40 i backen mot Slussen och lite långsammare vid alla övergångsställen. Stannar med en minut tillgodo på Slussen och öppnar mellandörrarna. Del ett av passet är över... Byter förare och jag meddelar att bussen är i fint skick, inga fel alls att rapportera.

Paus. Träffar samma kollega som på morgonen och han säger att han blev sen på 43:an också. Men han hade funderat lite över hur snabbt han körde och 40 var en bra hastighet, då flöt det och han hann kolla av gatan för hinder och potentiella risker. "Skönt, då var jag inte helt fel ute", tänker jag - och köper en kopp te.

Efter pausen
Tar en snabb kopp te och går sedan iväg till 43:ans hållplats, riktning Tanto. Bussen kommer i tid och jag ställer in speglar. Det är buss nr 5003, en H18E. Någon sekund innan avgång stänger jag dörrarna och gör mig redo att köra. Kör mot Tanto. Flyter på bra har sex minuter reglering i Tanto, så jag går ut ur bussen och sätter mig. Två minuter innan avgång sätter jag mig på förarplatsen och en minut innan startar jag upp. Allt går bra. Till skillnad från dagen innan är jag i tid till Slussen (i torsdags +5 minuter) och lyckas hålla nollan ända upp till Ruddammen.

BussPC:n frågar mig om jag är redo för nästa avgång och jag trycker ja. Den skyltar om och jag kör efter en 43:a fram till hållplats. Nu blir jag en 44. Kollar för säkerhets skull på kartan var jag ska svänga - Engelbrektsgatan. Kör iväg och tar upp passagerare längs med vägen. En lugn tur, inte så många som åker. Det går bra och enligt tidtabell anländer jag Skansen. Hamnar lite långt från trottoaren med bakdörrarna, men ingen som går av, så jag låter bussPC:n skylta om till Ej i trafik. Tommar till Waldemarsudde. 10 minuter regleringstid. Stänger av bussen och går och tittar igenom den, för att se att ingen glömt något samt att jag får röra lite på mig.

Kör prick enligt tidtabell och tar på lite folk på vägen tillbaka. Paus vid Sergelstorg, så jag lämnar över bussen. Det är matrast, som är lite längre än de vanliga så jag strosar omkring lite. Efter pausen hoppar jag på en 47:a som jag kör ner till Waldemarsudde. Vänder där och kör till Tomteboda. Vänder och kör tillbaka till Waldermarsudde. Mer folk, men inte tillnärmelsevis så mycket som på torsdagen - det regnar - kan vara en bidragande orsak. Folk frågar efter Aquarium, Waldermarsudde, Rosendahls trädgård och Junibacken. Jag ropar ut Junibacken och Vasamuseet. Många går av där. Fortsätter mot Waldermarsudde och tidsreglerar. Kör tillbaka till Sergelstorg med en 47:a och byter. Kortare paus.

Sista delen av dagen

Sista delen av dagen byter jag till en 59:a, som idag körs av en H19. Chauffören som jag tar över ifrån säger att han gjort ett vagnbyte eftersom blinkersen slutade fungera helt. H19 är Scanias OmniCity och bussen är från 1999. Känns rätt modern, men det tar lite tid innan jag vant mig vid bromsarna - de tar väldigt bra. Faktum är att alla bussar känns olika i bromsarna, så det tar några meter och inbromsningar innan jag känt av hur just den här individen bromsar. Provar att köra i 40 på Sveavägen där det går, och håller tidtabellen. Kommer fram någon minut tidig till Karolinska Sjukhuset, släpper på passagerare direkt och vänder tillbaka. Har skrivit upp vissa viktiga gator att hålla reda på när jag kommer till Söder. Höger Folkungagatan, sedan vänster. Skånegatan och Södermannagatan. Det går bra och likt i torsdags kommer jag fram med fyra minuter tillgodo till slutstation. Då försöker jag ändå köra lite långsamt mot slutet, så att eventuella resenärer inte ska överraskas av att bussen är för tidig.

20 minuters väntan vid ändhållplats. Känns bra att ta det lite lugnt. En chaufför som ska köra för Hornsberg åker med mig. Jag avgår tidtabellsenligt och håller tiden hela vägen till Centralen. Vid centralen, hållplatsen innan jag ska gå av mitt pass, börjar bakdörren att krångla. Jag springer bak och gör en ockulär inspektion, men ser inga fel - så jag provar att stänga manuellt och det går bra. Kommer en minut sen till avlösningen, men inga sura miner. Jag informerar chauffören som ska gå på om att dörrarna krånglade. Han frågar mig om det är några omläggningar längs med linjen och jag säger att det är den vanliga temporära. Precis i tid går jag av bussen och vänder mig inte om förrän jag gått ner i T-banan. Rast, vila - veckovila...

image49

Bildtext: En bild som visar tjänstespecifikationen. Som syns på bilden har jag skrivit vissa viktiga vägar att hålla reda på, samt provat stämpeln. Exempelvis har jag på 47:an skrivit "Karlbergsvägen" eftersom det är där den svänger, inte på Odengatan. 59:an går lite kringelikrok på Söder - så jag har antecknat Folkungagatan hö, Nytorgs vä - Skåne - Södermanna - bussfil. Minnesanteckning. The power of paper...

Några funderingar
Gör om gör bättre valde jag att kalla detta inlägg. Torsdagens handledda körning gick bra på ett sätt, men jag förlorade för mycket tid på vissa kritiska moment såsom vid hållplatser och vanlig körning. Körde lite för långsamt. Det är 50 på de större vägarna i Stockholm, men så snart man kommer av lederna är det 30. På 50-vägarna går det knappt, i varje fall kan inte jag, hålla 50 med buss - den skakar och jag känner mig lite otrygg. 40 går däremot utan problem och mitt experiment att försöka hålla 40 lyckades bra. Det handlar ju inte så mycket om hastigheten, som att hålla en jämn fart, och köra säkert - men hastigheten spelar ju roll. Det som jag vinner i tid, kan dock snabbt ätas upp vid ett trafikljus. Lite marginal verkar det dock finnas i tidtabellen. Det handlar om att planera.

Gör om gör bättre. Fundera och finjustera. Jag gjorde om torsdagens körning i fredags, och jag gjorde den bättre... Jag tror jag lär mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.