Pass 7: Feedback, passagerarsäkerhet och radiotrafikledning

Onsdag. Gick på mitt pass vid 14.29-tiden. Började lugnt med en trea, med buss 7013, och det gick bra. Inga problem med dörrarna eller annat strul. Återigen måste jag säga att de nyaste Volvobussarna är suveränt sköna att köra, när de fungerar. De går mjukt och man kan hålla 50 utan att bussen skakar sönder. En bra början på en vanlig bussförarvardag...

Efter trean var det dags för paus. Därefter 76:an. Det var första gången jag körde 76:an skarpt, så jag var lite osäker på hur den gick borta i Frihamnen. Det visade sig dock inte vara några som helst problem, jag kom ihåg vägen. Enda problemet som uppstod var att jag fastnade i trafiken med många andra bussar. Det är något evenemang borta vid Kungsträdgården och det sinkande mig 10 minuter totalt. Ingen regleringstid vid Ropsten att tala om, så förseningen var nästan lika stor på tillbakavägen. Körde mot Ljusterögatan och vände där. Fastnade återigen i trafiken. En man kom ombord vid Frihamnen och frågade lite anklagande om jag var 10 minuter sen. "Bussen är 10 minuter sen". Så jag svarade att det var mycket trafik, vilket det var. Svårt att ta igen förseningen utan regleringstid och med fortsatt trafik-kaos. På vägen tillbaka anropar jag radiotrafiledningen och frågar om rast. Jag ska ha matrast och vet inte vad minimum är för den. Visar sig vara 30 minuter, så det är ingen fara.

Var 10 minuter sen tillbaka mot Slussen. Då fastnade jag vid trafikljusen - som alltid orsakar förseningar. Det är kollektivkörfältet vid Slussen vars ljusreglering verkar leva sitt eget liv. Oftast känner ju signalerna av om det kommer en buss, men här struntar den blankt i det. Ibland släpper den fram personbilarna i fältet vid sidan före bussen, i fredags skedde det två gånger i rad. Förlorade ungefär 4 minuter där. En kvart sen nådde jag Slussen. Ingen avbytare i sikte. Öppnar framdörren och släpper på. Skickar meddelande till radiotrafikledningen om att jag inte är avlöst - går via snabbmeddelande. Rings upp på mobilen och det visar sig att min avlösare fastnat på en annan linje - så jag får ställa upp bussen. Meddelar passagerarna att de får gå av och kör sedan fram bussen två meter. Går till rastlokalen och skriver en övertidsbegäran på 15 minuter, på uppmaning av TX.

Efter pausen åker jag till Sergels torg. Gör ett inhopp på linje 47 - ett varv till Waldermarsudde och tillbaka. Kommer i tid till avlösningen och tar T-banan tillbaka till Slussen. Vid 21-tiden går jag på dagens sista runda - 53:an mot Roslagstull. Nu har trafiken lagt sig ordentligt, så jag är i tid. Tömmer bussen vid Roslagstull och bussPC:n skyltar om till Ej i trafik. Tomkör till Ruddammen. 10 minuters väntan. En passagerare knackar på och undrar om det var jag som skulle gå kl 21.30 - men det är det inte. Han säger att han ska med sista tåget till Katrineholm och behöver veta om bussen ska gå snart, så jag anropar radiotrafikledningen för att fråga efter bussen - en 43:a. Inget svar - och jag kommer på att förseningen faktiskt kan hänga kvar - så jag säger att det varit förseningar hela eftermiddagen, och att de kanske inte lyckats köra in den. Han nöjer sig med det och går till t-banestationen. Efter en stund ropar radiotrafikledningen upp och jag säger att det bara var att jag ville informera passageraren. Får reda på att den bussen var 10 minuter sen. Radiotrafikledningen verkar inte tycka det är fel att jag anropar för att ta reda på en sådan sak...

Kör 44:an. Försöker prata med en chaufför på Skansen jag pratade med dagen innan, men han pratar i mobil, så vi hinner inte. På tillbakavägen förvirras jag av det ä'r mörkt och känner inte igen mig riktigt, så det blir ett varv extra i en rondell. Men ingen skada skedd - låg ändå en minut plus. Vid Ruddammen skyltar jag om till Ej i trafik och kör till Roslagstull. Måste positionera bussen för att den ska skylta om till 53 mot Henriksdal, men den gör det. Blir en lugn tur tillbaka mot Henrikdsalsberget och jag kommer en minut sen. Kör sedan tomt tillbaka till garaget och ställer in bussen. Rangeraren kommer direkt och tar bussen. Jag sticker hem för min veckovila - en dag och några timmar - börjar ju först vid 16 idag.

Några tankar

Min kollega iB frågade mig om jag som nybörjare förlitar mig mer på radiotrafikledningen än andra. Jag vet faktiskt inte om det är så, men jag vet att jag frågar RTL om råd vid lite olika tidpunkter. Jag vill ju inte besvära dem med småsaker, men vissa saker vet jag helt enkelt inte svaret på - även om jag vetat det en gång - minns jag inte. Då anropar jag RTL. Att ropa på RTL när passageraren frågade efter bussen som uteblivit är väl ett exempel på service. I min ansökan till utbildningen och sommarjobbet skrev jag att "service handlar om att ta reda på svaret om man inte vet" - och jag tror det är en del av service-begreppet. Nu visade det sig att jag hade rätt när jag sa att 43:an var försenad. Det handlar om att få feedback - det jag gör spelar egentligen bara roll just där och då, samt någon timme framöver. Operatören på RTL bekräftade inte bara informationen utan gav även positiv feedback på att jag anropat för att få information. Med feedbacken på mina beslut lär jag mig mer om hur jag ska göra i vissa situationer.

Ett annat exempel är att jag träffade min första handledare i pauslokalen. Han sa "Jag glömde säga till dig att du inte ska fylla bussen med passagerare ända fram. Det är dels för att du måste kunna se ut både i spegel och genom dörr, men också för passagerarsäkerheten. Dörrsidan är inte förstärkt och vid en eventuell kollision trycks den in ända till förarplatsen. Ändå är det så lätt att som nybörjare falla för passagerarna när de plockar fram hundögonen och bönfaller om att få följa med. Måste stålsätta mig och hänvisa till säkerheten. Dessutom är det ju inte Tjotaheiti där bussarna går helgfria söndagar, utan Stockholm där det går fler bussar... Något att tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.