Pass 8: På en bussfärd genom stan...

Fredag. Klockan är 15.45 när jag kommer till Slussen. Undrar lite för mig själv om det är någon försening att prata om. Det första jag ser är buss 7028, en av de nyaste ledvagnarna, som står parkerad mitt i gatan - lite lagom till besvär så där. Effektiv blockering av gatan. Jag tänker att där fick jag svaret, är nog förseningar idag också. Det är dags för en kväll med bussfärder genom stan...

Går ner till pauslokalen och skriver ut måndagens schema. Ser bra ut. Går upp till treans hållplats och väntar. Klockan är 16.07 och jag ska gå på, men ingen buss i sikte. Där kommer en buss. Det är ett annat block. Frågar en trafikvärd om det är förseningar och han plockar upp en lite lapp där han har alla blocknr och avgångstider. Han säger att det varit förseningar tidigare dagar från block 409 och jag har block 407 - "men det börjar kanske tidigare idag. Igår var den en trea som var över en timme försenad". Problemet är att Centralbron är avstängd, så alla bilar leds via Munkbroleden och då fastnar bussarna. Min buss dyker upp och jag går ombord. Frågar föraren om det är förseningar och han pustar fram ett "ja". Jag sätter mig tillrätta, det är buss 5385 - en av de första Volvo biogasbussarna. Kör och tycker den känns slö. Har inte överdrivet mycket passagerare, men den accelerar dåligt. Minns att jag har kört den innan och då var den pigg.

Vänder vid Södersjukhuset och avgår direkt, två minuter sen. Buss 7012 har kört om mig tidigare, men håller sig bakom mig nu. Blocket före mig ligger framför och jag kommer i kapp. Vi kör lite informell uppdelning av passagerarna - den bussen är full och de som inte får plats där kommer över till mig. 7012 kör om - måste ligga precis enligt tidtabell. Eftersom jag hamnar i bakvattnet av två ledbussar finns det inte så mycket att göra - tar upp lite passagerare - släpper av också. Efter Tegelbacken har jag två passagerare. Innan S:t Eriksplan stannar 7012 till och släpper förbi mig. Jag anländer fem minuter sen till KS och vänder direkt.

Vägen tillbaka blir lugn. Inga problem alls och måttligt med passagerare. Ligger i tid. Det vill säga, precis i tid, fram till Riddarhustorget. Från Riddarhustorget till Slussen tog det mig 10 minuter - så hela min försening skapas på en sträcka på mindre än en km. Har sex minuters regleringstid vid SÖS, så jag avgår fyra minuter sen och lyckas köra in allt utom en minut. Vid Slussen får jag problem vid 7028 som står uppställd så att den effektivt blockerar all trafik. Svänger utom den men kommer lite nära med släpet - rätar upp bussen och går nästan rakt fram - tar den plats jag behöver och svänger sedan in mot hållplatsen. Puh. Men det gick - jag börjar få lite mer känsla för ledbussen även om jag fortfarande aktivt tänker på "bälg-principen" vid barje högersväng.

Efter trean är det så dags för ett pass på 76:an till Ropsten. Får bussen vid tvåans hållplats på Slussen och kör iväg. Åker förbi blåbussen som står dumt till, men det fungerar bättre med kortvagn. Det blir en lugn tur till Ropsten och på vägen tillbaka har jag en passagerare. Det kliver på fler inne i stan och det är lite kaosigt vid Kungsträdgården, men annars går allt bra. Tillbaka till Ropsten igen efter en snabb vändning. Vänder snabbt även på Ropsten. Ett par ska åka åka till Hjorthagen och frågar om de kan åka med mig. Jag säger att 55:an är bättre, men kommer sedan på att Ropsten i praktiken är Hjorthagens tunnelbanestation. Anländer Ljusterögatan något sen, men har gått om regleringstid, så jag avgår med 59:an efter att ha kört 100 m till dess hållplats. Kommer i tid till Slussen och sedan rullar det på lugnt till Sergelstorg där jag blir avlöst.

Sista delen av passet kör jag på linje 47. Går på en vagn mot Waldermarsudde vid 22-tiden. Kör ner till Waldermarsudde. 10 minuters regleringstid. Kör tillbaka mot Sergelstorg. Mycket folk vid Grönan - the Ark har precis spelat. Får hjälp av en trafikvärd att lasta ombord folk och han håller även bussen tills några passagerare har köpt biljett. Tömmer bussen och tommar igenom Klarafaret, under hotellet. I tid till avgång från Centralen. Kör till Waldermarsudde. Måttligt med folk. 10 minuter reglering i Waldermarsudde. Skyltar om till Tomteboda och kör. Många som ska till centralen och där stannar jag. En påstigande på vägen till Tomteboda, där jag har lite regleringstid. Kör tillbaka. Nattchauffören går på vid Vasaparken och jag kör vidare till Sergelstorg. Glad över att jag inte ska köra alltför mycket natt, utan kan sluta 24.12. Nattchauffören jobbar till åtta på lördag morgon...

Några tankar
Detta är ett exempel på en relativt lugn bussdag. Återigen visar det sig att planerarna har räknat med trafikstockningar och ger regleringstid i varje fall i någon ände av en linje. Ofta sker även förarbyten på vägen tillbaka från Södersidan mot norr. Det har hänt några gånger den senaste tiden att jag varit tvungen att varna för rastfara, och ibland beror det lite på att jag inte kan avgöra hur långt tid det tar. Numera vet jag att det är lätt att hålla tiden till Norrmalmstorg, men att det är lätt att bli försenad där på grund av trafiksituation och gångtrafikanter. I fredags var det exceptionellt eftersom det var en aktivitet i Kungsträdgården med en massa ungdomar som stod i vägen för bussen. Kommer man bara förbi Norrmalmstorg verkar det vara rätt lugnt sedan var man än ska - på en bussfärd genom stan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.