Sista dagen på linjeutbildning: Ledbuss linje 3 och 4

Så var det dags för den sista dagen på linjeutbildningen. Knappt två veckor efter att jag klarade körkortet har jag lärt mig 12 linjer och fem olika busstyper. Och idag fick jag dessutom den åtråvärda stämpeln...

Idag var det så dags för den tredje ledvagnstypen: MAN:en. MAN är ett tyskt bolag som bygger lastbilar och bussar. MAN-ledvagnen på Söderhallen (de har 15 st) är något kortare än motsvarande volvo-vagn, och något smalare. Det gör att den är relativt smidig som buss betraktad.

Förarmiljön är mer spartansk än i Volvon, samtdigt har den sina poänger. Framför mig sitter en normalstor hastighetsmätare med färdskrivare. Bredvid denna mätare finns en display som visar olika symboler, i monochrome. Förarmiljön står designmässigt i kontrast till den senaste Volvo-bussen, som är som ett stilfullt tivoli. Designfilosofin i MAN:en verkar vara - less is more och de har lagt ner stor möda på att bara visa den information som chauffören behöver i varje given situation. Exempelvis saknar den manometerinstrumenten, men det går att få fram informationen genom att klicka sig fram. Det gör även att du får ännu mer information om bromsarna än vad de traditionella mätarna kan göra. Säkert har Volvon en liknande funktion någonstans, men med sina tre skärmar blir den genast mycket mer komplicerad. Less is more, om jag vill veta mer får jag fråga efter det...

Jag tar vid ratten vid Slussen och kör som en trea till Karolinska sjukhuset. På Hantverkargatan plockar jag upp mina första resenärer och de åker med till Fridhemsplan. Därefter går folk på och av hela tiden. Jag får titta ordentligt på biljetterna, men resenärerna håller upp dem på många olika sätt:
* Upp och ner
* Snett
* Rakt framför mig i 0.1 sekunder
* Nedanför grinden

Trösten är att det är deras ansvar att ha en giltig biljett när de kliver ombord...

Kommer fram till Karolinska Sjukhuset och svänger in på hållplatsen. Släpper av och byter förare. Första turen med passagerare är över. Puh, det var kul. Åker med M tillbaka mot Södersjukhuset och han kör mycket bra och säkert...

Efter lunch hoppar jag på bussen på Gullmarsplan och vi kör en fyra. Jag får köra hem den och plockar upp passagerare. Många SMS-biljetter. Svårt att se, men det gick. En tjej som klev ombord sa "Nu ska jag bara beställa en biljett" och så stod hon och sms:ade. Till slut sa jag åt henne att gå bak och komma tillbaka fram när hon fått biljetten, och visa upp den. Det gjorde hon också... Senare fick jag reda på att hon egentligen skulle ha biljetten klar, men lite flexibel måste man väl vara...

Jag fick bra omdöme på körningen. Körde lugnt och försiktigt. Det enda som min kompis M kritiserade och som instruktören instämde i var att jag bromsade 5 ggr innan jag stannade vid skylten. Ska köra fram mer flytande mot skylten och sedan bromsa. Ska försöka tänka på det.

MAN:en var en trevlig upplevelse - inte alls så tråkig som jag av någon anledning fått för mig. Sköna bromsar. Fin inredning. Genomtänkt förarmiljödesign.

Tillbaka på Söderhallen sa jag adjö till instruktörerna. Nu är jag släppt, och jobbar i buss-km-produktionen. Imorgon blir det 2:an, 3:an och avslut med 74:an. Goda utsikter att bli en bra dag. Och till slut, efter nästan tre månaders utbildning, fick jag kvittera ut den hett efterlängtade stämpeln. Nu börjar nästa steg i lärresan...



image47
Bildtext: En antik artefakt - den tillfälliga lösningen från 1970-talet - placerad på en lykta i Björkhagen... I användning 2007-08-07...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.