Pass 52: Juldagen - en vanlig arbetsdag

Efter en trevlig julafton, med god mat och en hel del paket, var det dags att åter äntra förarplatsen för ett busskörningspass. Jag hade frivilligt satt upp mig på ett jobb som pågick hela dagen. Eftersom jul- och nyår innebär ett rejält lönepåslag är det många som vill jobba, eller i varje fall passar på att jobba. Men jag ville verkligen jobba, såg fram emot det. 8.38 hämtade jag ut bussen hos avprickningen. Jag fick buss 7003.

Går upp till bussen. Kollar om den är luftad, om luftslangen är i, det är den inte. Slår på huvudströmmen och kollar att alla luckor är stängda. Går in och sätter mig. Vrider om tändningen. Ser att den har ett helt urluftat tryckluftssystem. Trycker start - och den säger "beep beep beep". Jag slår av tändningen, tänker att det kan bero på att den saknar tryckluft och därför inte kan starta. Går ut och ser om jag kan koppla in slangen, men på just den platsen saknas det slang från taket. Går därför över till en kollega som håller på att göra sig i ordning och frågar honom om hjälp. Han följer med till bussen och efter en sekund konstaterar han att bussen saknar laddning. Han säger åt mig att kontakta TX och hälsa från honom, så jag går bort till snabbtelefonen och anropar TX/avprickningen. Får rådet att ta det lugnt eftersom det "nog inte är så mycket folk ute nu".

Får en ny buss - 7015. Den står bakom en annan buss, men den föraren kommer samtidigt. Kopplar ur luften och sätter mig tillrätta. Skönt att köra den näst intill splitternya Volvo 7500:an, den är väl bara något år gammal nu? Inga problem att få den att rulla och säkerhetskontrollen är ok. Alla lampor lyser som de ska. Rullar iväg mot Åsögatan och släpper förbi en buss som ska bort till SÖS. Går i trafik enligt tidtabell. Det rullar på - inte mycket passagerare och inte mycket trafik. Får tidsreglera på alla tidsregleringshållplatser för att inte ligga fem minuter tidigt. Kör lugnt och lyssnar på P4, njuter av stillheten.

Kommer fram till Slussen 10.48 efter ett och ett halvt varv. Säger till mina fem passagerare att jag väntar på avlösare. När ingen avlösare syns till och än mindre gett sig till känna kl 10.50 sänder jag meddelandet "ej avlöst" till RTL. Operatören försöker kontakta avlösaren, men denne svarar inte. Jag får rådet att tömma bussen och ställa den med varningsblinkers på. Jag meddelar passagerarna och tömmer bussen. En dam kommer fram och säger:
- Jag ska ju träffa någon kl 11, det hinner jag ju inte nu.
- Jag ber om ursäkt, men tyvärr kan jag inte köra vidare just nu utan måste ha paus. Det kommer fler bussar efter mig, säger jag
- Ja om 15 minuter, jag kollade ju innan - vad ska jag göra om bussen inte går

Jag beklagar igen. En äldre man kommer fram till mig och frågar eller snarare påstår att det har med arbetstidsregler att göra. Jag bekräftar. Samtidigt får jag ju inte köra vidare, för gör jag det spricker någon annans rast någon annanstans i busspusslet. De går av. Jag kör fram två meter och parkerar. Slår på varningblinken. Bussen står sedan så ett bra tag - men den kommer iväg samtidigt som jag har kört ett halvt varv på andra raden, vet inte om de löste det med en reserv eller extrainkallad personal.

image164

Kör vidare mot Karolinska. Inga problem alls, utan allt flyter på. De som kommer ombord är oftast trevliga, även om det inte direkt känns som juldagen. De få som stannar upp framme hos mig önskar god fortsättning. Vissa kommenterar att jag måste jobba, men jag säger bara att det "gäller att passa på" eller "det är ingen fara". Jag har ju valt det själv...

Efter rasten är det dags för en rad på 47:an. Första gången på länge som jag kör till Tomteboda, har mest varit 47E för min del på sistone. Kul! Börjar med tre minuter regleringstid, och jag informerar passagerarna om det. Efter 47:an är det dags för 69:an mot Fridhemsplan. Jag har tom buss när jag kör och får vänta åtta minuter för att reglera in avgångstiden. Vänder vid Fridhemsplan och kör mot Blockhusudden. 15 minuters regleringstid vid Blockhusudden. Knappt några passagerare. Kör sedan till Fridhemsplan. Tommar därefter till hallen via Västerbron och Södermälarstrand.

Hur var det då att jobba på juldagen? Jo, helt okej. Väldigt lugnt. Roligt. Ingen stress. Som en vanlig arbetsdag - med den skillnaden att jag åkte hem med julkänsla i magen...

Nu har SL löst problemet med reseplaneraren

Läste precis att det är omöjligt att få tag på en taxi under nyårsnatten i Stockholm... Nattbussarna ska dock gå i tid, och nu har de dessutom uppdaterat reseplaneraren. Läs mer här...

Fel information på SL:s reseplanerare

Så här efter jul med mellandagar och allt går SL-trafiken med något förändrad turlista. Tydligen visar inte Reseplaneraren rätt, något som DN uppmärksammat.

Busslink söker sommarbarn 2008: Tveka inte att söka!

På Busslinks nya fräscha hemsida (http://www.busslink.com) såg jag att de söker chaufförer till sommaren 2008. De söker både förarkandidater med B-kort och D-kort. Om det är någon som funderar över hur det är att gå på Busslinkskolan i Stockholm, och som bara har B- eller C-behörighet (bil eller tung lastbil) rekommenderar jag de tidiga inläggen på denna blogg (maj - juli), som utgörs av en personligt färgad redogörelse av hur det är att ta busskort. Det handlar om retur-rattar och aha-upplevelser, om att lära sig tänka buss.

image162
Bildtext: Att köra ledbuss är en upplevelese som jag rekommenderar alla, som har möjlighet, att prova. I Stockholms innerstad börjar man dessutom med boggibussar hösten 2008! Spännande!

Om någon står i valet och kvalet över att börja köra buss på deltid kan jag inte göra annat än att rekommendera att ta steget. Ett roligt arbete med stor flexibilitet i när man ska jobba. Det blir dessutom bara bättre och bättre ju mer man kör och lär sig. Och har du kört sommar går det ofta smidigt att fortsätta köra höst, vinter och vår också...

Jag tipsar nedan om några centrala blogginlägg:
Första blogginlägget
Teoriprovet klart
Tips om kunskapsprov
Redogörelse för uppkörning


--
Anm. Jag har inte kört heltid mer än totalt fyra veckor, därför kan jag inte uttala mig om det riktigt. Men de veckorna var väldigt roliga och lärorika!

Pass 51: Block 703, en dag med 5010 på 47E

Vis av gårdagens miss i schemaläsningen kollade jag extra noga på tjänstespecen. 09.58 skulle jag börja, så jag var på Söderhallen 09.40 ungefär. Går ner till avprickningen och ber om en buss till block 703. Block 703 är en tursatt 47E. Jag får buss 5010 som står i fack 20. Går iväg och letar upp bussen, tar ut luftslangen och sätter mig tillrätta. BussPC:n startar upp. Jag kör ut genom porten och försöker ställa in omloppet, men skärmen reagerar inte på mina tryckningar - vilket gör att jag snabbt beslutar mig för att ställa bussen och få en ny buss. Om bussPC:n inte fungerar går det inte skylta upp bussen. Kör in genom fack 1 och ställer sedan bussen utanför fack 5, utanför verkstaden. Pratar med en mekaniker och han säger att det okej att ställa bussen där. Tar mina saker och kontaktar TX.


image158

image159

TX berättar för mig att om jag kör lite med bussen i hallen så kommer snart bussPC:n igång. Jag säger att det är svårt att komma in på PC:n eftersom skärmen inte fungerar. Han vidhåller att jag ska köra, så jag går till bussen och kör en liten runda och vips - jag kommer in på bussPC:n om jag trycker lite vid sidan om knapparna på skärmen. Fortsätter och ut genom porten igen och skriver in omloppet. Det fungerar! Verkar som att skärmen kalibrerar sig själv?

Gör säkerhetskontroll och rullar sedan ut genom grindarna. Tar Stadsgårdsleden bort till Slussen, sedan väljer jag tomkörning via Centralbron. Svänger av mot Tegelbacken och kommer precis i tid till avgång. Ställer in stämpeln innan jag kör fram och svänger sedan in på hållplatsen. Det är inte speciellt mycket folk. Kör med passagerare till Waldermarsudde, sedan tom tillbaka till Slusesen. Två gånger, sedan paus. Det är så många extrabussar så att jag har svårt att hitta uppställningsplats utanför Åhléns, kör istället Klarafaret och ställer mig på tidsregleringshållplatsen framför Centralen.

Efter pausen kör jag med passagerare t/r till Waldermarsudde. Kör tre turer. Under den tredje turen är det en kvinna vars dotter håller på att köpa biljett vid Djurgårdsbron. Jag har gott om tid och väntar på henne, kommer ingen buss bakom så allt är lugnt. Hon ställer sig i dörren och säger:

- Min dotter håller på att köpa biljett
- Ingen fara, säger jag, jag har tid att vänta
- Det måste vara den värsta uppfinningen någonsin, säger hon och pekar på biljettautomaten
- Jaha, menar du automaten - jag har inte provat den själv, säger jag

Jag tycker det är lite intressant att biljettautomaten anses som svåranvänd. Min erfarenhet av biljettautomater säger mig att de ofta är svåranvända, som exempelvis Skånetrafikens. Många är de designstudenter som fått i uppdrag att göra bättre lösningar, eller som själv tagit på sig att designa om biljettautomater. Kan undra varför... Jag inser att jag måste ta en närmare titt på den som finns i Stockholm.

Damen och dottern kommer ombord när köpet är klart, det tar bara runt 30 sekunder. Kör iväg till Sergels torg och tömmer bussen. Paus under vilken jag passar på att ta några bilder med min systemkamera. Efter pausen kör jag bara en runda och sedan tommar jag tillbaka till Söderhallen. En dag på block 703 på 47E är till ända och jag åker hem till julstök på lillejulafton. Innan dess tar jag dock några bilder på Söderhallens H19 bussar på rampen och på 7017, bussen som jag fått motorstopp med en gång... Vet inte vad det för fel på den denna gång...


image160
H19 bussarna på rampen.

image161
7017 och en mekaniker. Jag fick motorstopp med denna buss en gång, vid Odenplan.

Pass 50 - "Julfriden har lagt sig över Stockholm": Nolltid på 66:an och 55:an

I lördags började jag kl 10.51, trodde jag - så jag parkerade i lugn och ro vis om att jag hade gått om tid att strosa genom garaget i maklig takt. Det visade sig dock att påtiden var 10.43, jag hade läst fel, vilket gjorde att jag fick rusa de sista meterna för att inte riskera löneavdrag för sen ankomst till avprickningen. Det gick dock bra. Fick en buss och gick upp och startade den, körde ut och gjorde säkerhetskontroll. Det känns ibland som att åtta minuter för att gå från TX/avprickning till bussen, göra säkerhetskontroll och rulla iväg är lite snävt - även om jag ofta kommer på mig själv med att ha någon minut över när allt är genomfört. Därför försöker jag ha lite marginal själv, ta bussen någon minut innan. Då är det inte roligt att ha sett fel på tjänstespecen så att värdefulla marginalminuter äts upp och blir nolltid...

Kör ut från hallgården, svänger höger. Ner mot Tengdahlsgatan och var där precis i tid för att hinna lasta innan avgånstiden. Körde till Reimersholme. Därefter tillbaka till Tengdahlsgatan, omskyltning och iväg som en 55:a till Slussen. Paus. Därefter 55:a i motsatt riktning, omskyltning till 66:a, regleringstid på Nackagatan, iväg till Reimersholme, tillbaka till Tengdahlsgatan, omskyltning till 55:a, iväg mot Slussen och därefter avlösning och paus. Efter rasten på 40 minuter fångar jag en 55:a som ska till Hjorthagen. Är lite nervös för trafiken på Birger Jarlsgatan, eftersom jag råkade ut för stor försening där förra gången jag körde 55:an - men det är lugnt.

Tidsreglerar på Motalavägen i Hjorthagen och kör sedan med tom avgång tillbaka mot stan - inga passagerare ombord. Kliver ombord några på vägen och har runt fem stycken som går av på Tengdahlsgatan. Tomkör till Nackagatan och får avlösning. Går in Söderhallen och pratar med TX. Frågar om 47E på block 703 som jag ska köra imorgon, hur man gör med tidtabell.

- 700-blocken går med tidtabell, och om det finns anledning av avvika från den så ska du prata med RTL eller Djurgårdsgruppsledaren. Men imorgon får du nog köra efter tidtabell, för det verkar som att julfriden har lagt sig över Stockholm. Blir nog en lugn dag., säger han.

Jag tackar för informationen och går ut för att lösa av sista raden för dagen - en 66:a t/r Reimersholme. Lugn avgång, inte speciellt mycket folk, men två busskollegor åker med nästan hela vägen. De pratar också om att det är lätt att läsa fel på tjänstespecen, skönt att jag inte är ensam. De historier de berättar, jag känner igen mig i dem. På vägen hem sedan, mot garaget, kommer en dam fram och frågar efter garaget. Men det är en annan historia, en julklappshistoria...

Bussbrand på E4:an

En flygbuss på väg från Stockholm till Skavsta brann på E4:an i morse. Som tur var skadade sig ingen, men bussen blev totalförstörd. Läs mer här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=727717

God jul alla bussförarbloggläsare!

Jag tillönskar alla bloggläsare en riktigt god jul med några foton som jag tog under en paus tidigare idag.

image155

image156

image157

En julklappshistoria...

Alldeles i slutet av lördagens pass gick en kvinna och hennes dotter fram till mig och sa:

- Var ska man stiga av om man ska till garaget. Är det på Sofiaskolan, eller?
- Bussgaraget?, frågar jag
- Ja, säger hon
- Okej, ja det lättaste är nog att du går av vid grindarna, säger jag och tänker på att det brukar vi ju göra... Så inser jag att jag inte vet hennes ärende - så jag frågar
- Kommer du in på bussgaraget då?
- Det vet jag inte. Vi har glömt en påse med alla julklappar på en buss och kundtjänst sa att vi kunde besöka garaget eftersom de har stängt imorgon.
- Okej, men då är det lättaste att jag försöker hjälpa er. Jag ska ändå få avlösning snart.

Hon tackar och jag funderar på om jag ska ropa upp RTL, men inser att jag inte hinner det. Får avlösning vid spårvagnsmuseet och kvinnan och dottern går av.

- Vet ni vilken buss det var?, frågar jag när vi går mot dörren
- Jag har tid och linjenr, säger dottern
- Har ni inget system så att ni kan anropa varandra i bussarna, frågar kvinnan.
- Jo, det har vi - men då måste man veta vilken buss som ska anropas, säger jag samtidigt som vi stannar utanför dörren till Söderhallen.
- Okej, ska se om jag kan hjälpa er - om det är någon på TX

Jag tar min telefon och ringer TX. Förklarar situationen. Han säger att det inte kommit in något ännu, de får ringa TX imorgon. Jag säger det till dem, ger dem numret och de tackar för hjälpen.

Idag frågade jag på TX om de fått in någon påse med julklappar, men det hade de inte... En påse med en barnoverall, det var allt... Det hade kunnat bli en solskenshistoria, nu blev det bara en julklappshistoria. Jag lärde mig lite mer om hur det fungerar med klarglömda effekter. Det tar tid att gå igenom bussarna efter att de kommit in till garaget. Jag hoppas att de återfann sina klappar till slut.

Pass 49: Kortpass och plötsligt dörrproblem

I fredags fanns det inte så många jobb, så jag frågade om det gick att få korta tjänster. Det fanns en lång också, som började kl 15 och slutade kl 21, men jag föredrog att ha en kväll ledig istället. Iväg till Slussen kl 13.30. Går till tvåans hållplats söderut, mot Sofia. Förseningar. Det står två chaufförer och väntar på sina bussar. En av dem skulle ha fått en buss 14.06, men nu är kl 14.22. Får reda på av en chaufför att mitt block ligger efter hans buss, så den ska nog komma. Den kommer och är sju minuter sen. Frågar chauffören som jag avlöser om det är stora problem och han säger: "Det är mycket trafik på Birger jarlsgatan".

Sätter mig och öppnar framdörren. Ställer in stolen och instrumentpanelen, det är en MAN så jag måste hålla i konsolen - annars åker den ner med ett brak. Buss 5393, tror inte att jag kört den innan. En chaufför som åker med mig säger "Stäng dörrarna, det kommer folk hela tiden, det blir inte bättre än så här." Jag tackar för tipset och stänger dörren, hänvisar anländande passagerare med gester och mim till bussen bakom. Lossar p-bromsen och rullar. Kör till Barnängen. Eftersom jag är lite sen och skulle ha gått sex minuter tidigare från Barnängen avgår blocket som skulle vara efter mig före mig. Jag anropar och frågar om jag kan köra om. Han säger att jag kan köra om, så plockar han på hållplatserna jag inte tar. Jag får tillstånd att köra Folkungagatan och skippa två hållplatser. Går i trafik vid Ersta sjukhus och tar upp de passagerare som väntar där. Vid Tjärhovsplan kör bussen som hjälpt mig om mig. Jag kör ner till Slussen och stannar bakom en annan ledbuss som lastar, den har bytt förare. Så jag glider försiktigt ut och kör om den.

Allt går bra sedan. Ser trafikkaoset i motsatt riktning på Birger jarlsgatan. Vid Stadsbiblioteket, efter att ha svängt efter Jarlplan, får jag beröm av en äldre dam som tycker att jag kör lugnt och mjukt. Blir lite överraskad eftersom jag en stund tidigare för mig själv i min tysthet förbannat en förare av en Mercedes för att han istället för att glida fram någon meter till gjort så att jag hamnat mitt i korsningen efter Jarlaplan. Jag bedömde att jag skulle kunna svänga, men föraren valde att leka med sin mobiltelefon. I efterklokhetens tecken borde jag ju ha stannat och inte glidit ut i korsningen. Men i vissa situationer blir det så - jag tittar igenom korsningen, ser bortom svängen, och bedömer att det går att fullfölja svängen. Sedan är det någon som stannar lite dumt och inte utnyttjar den plats som finns, vilket ställer till det... och leder till att jag effektivt hindrar all annan trafik.

Vänder vid  Norrtull och är några minuter sen. Bussen bakom anropar mig och säger att han gärna tar passagerare om jag inte har avstigande - en vardaglig koordinering. Tackar och kör förbi två hållplatser, vilket sparar tid. Passagerarna som väntar blir förvånade och gestikulerar, men jag försöker mima att det kommer en buss bakom - och ser att den precis svänger. Tar upp passagerare vid Odenplan. Kör sedan till Norrmalmstorg utan missöden. Mycket folk vid Norrmalmstorg, förseningsfenomenet. Kör till Kungsträdgården och lastar. Ska rulla iväg, men får på displayen framför mig en indikering på att bakersta bakdörren inte har stängts. Jag meddelar passagerarna att jag har problem med dörrarna, lägger i p-bromsen och springer ut för att kolla vad som kan vara fel. Den är stängd. Det värsta är att den inte öppnas heller, när jag öppnar manuellt. Anropar RTL. Säger till passagerarna att jag har problem med bakersta dörren och inte vet om jag kommer iväg och att det kommer en buss till bakom mig. Stänger dörrarna och då plötsligt lossar dörrbromsen. RTL ropar upp och jag säger att jag kör vidare, dörrbromsen har släppt. En passagerare frågar om jag kommer köra och jag säger ja. Hon går på och jag kör vidare.

Tidsreglering vid Barnängen. Kör sedan till Slussen och får avlösning - har rastvarnat eftersom jag är fem minuter sen. En chaufför som jag pratat rätt mycket med kommer upp bakom mig och hälsar.

- "Hur sen var du", frågade han. "15 minuter?"
- "Nej, jag tidsreglerade så det blev bara fem minuter till slut", sa jag
- "Ja, det är mycket bilar i den här stan. Men nu lugnar det sig nog snart, ska du se. Snart jul.", säger han samtidigt som vi går in i rastlokalen.

Jag kollar några saker och säger sedan hej då, för att gå till nästa rad - en 76:a mot Frihamnen. Frågar en chaufför om han vet om bussen som står uppställd är rätt skyltad på blocket, och får rådet att kolla på BussPC:n. Jag öppnar dörren och kollar bussPC:n, men det är inte mitt block. Så jag går ut och väntar. Till slut kommer min 76:a. Går ombord och tar över. Inte så mycket folk och resten av raden flyter på lugnt, utan problem. Vänder vid Frihamnen och kör tillbaka till Ljusterögatan. Tommar sedan in i garaget. Ett kort pass är över.


Några tankar

Ett bra sätt att undvika stress är att försöka inse att det är mycket bilar och mycket folk i den här stan... Det är inte helt lätt när man sitter där och ser minustiden öka. Det gäller att tänka att jag inte kan göra så mycket åt det. Sedan finns det säkert alltid små saker jag kan göra då och då, kanske stanna effektivare vid hållplats eller planera en sväng ännu bättre.

När jag får mer erfarenhet kan jag kanske parera sådana situationer som den med Mercedsen lite bättre. Min förbannelse över mercedesföraren var nog mer en förbannelse över mig själv, att jag inte avvaktade lite och förutsåg den situationen... Dessutom var det en ringa form av förbannelse - "NEJ!, så kan du väl inte göra", tänkte jag... Förövrigt släppte jag det så snart den gråa mercedes glidit fram lite och jag kunnat fullborda svängen. Men faktum kvarstår, föraren tog fram sin mobiltelefon och brydde sig inte om att han hindrade en buss... Så trots detta tyckte damen att jag körde lugnt och mjukt. Kanske är så att passagerarna inte har samma koll på trafiken som jag... De berömande orden värmde - och jag önskade henne en god jul.

En dörrhistoria

Körde trean för några veckor sedan, med en av de nya volvobussarna. 7011 - den gick jättebra, inte som 7017, som brukar ha en tendens att få motorstopp vid hållplatsstopp. Hade vänt på SÖS och var på väg till Slussen för paus. Allt gick bra, och jag hade mycket plustid. Stannade på hållplatsen Åsögatan och folk gick på. Det var rätt mycket folk, eftersom det var lördag kväll. Stänger dörrarna. Alla stängs. Får indikation på att dörrarna inte är igen. Dörrbromsen släpper inte. Blir iite orolig och ser plusminuterna rinna iväg...

Kontaktar RTL för att få lite tips på vad jag ska göra - tänker att omstart av bussen tar minst sex minuter, tid som jag inte riktigt har om jag ska komma till Slussen i tid. Får tipset att öppna luckan där brytaren till dörrkretsen sitter. Hittar den och slår av dörrkretsen, det hjälper inte. Jag meddelar passagerarna att det kommer en trea bakom, som de kan byta till - inser att detta kan ta tid. Ser att den stannar. Får rådet av RTL att nollställa hela bussen. Jag rastvarnar. Säger att jag ska prova det. En passagerare sitter kvar, jag säger att han gärna får byta buss - men han säger:

- Min fru förbereder mat och sådant hemma, så hon ville att jag skulle vara borta ett tag. Om du får igång bussen följer jag med, annars får jag väl gå ner till Slussen.
- Ja, Volvobussarna är jättesköna att köra och superfina, men så händer sånt här, säger jag och tänker att det var typiskt när jag låg plustid och allt.
- Inga problem, dessutom är det redan fullt i bussen bakom. Jag sitter gärna här och väntar.
- Glad att jag kan hjälpa till, säger jag och går ut
Gick ut, öppnade luckan där resetvredet är och vred om. Ljuset släcktes. Väntade en halv minut. Vred på igen. Ljuset tändes. Gick tillbaka till förarplatsen, passageraren som väntat kvar sa att det inte var någon fara med honom - han var inte mörkrädd. En dam frågade om hon kunde åka med bussen, jag sa att vi fick se om jag kunde stänga mittendörren och att hon gärna fick gå ombord - vilket hon gjorde. Väntade på att BussPC:n skulle komma igång. Inledde startproceduren av bussen och vred om. Ringer TX och informerar dem om rastvarningen, lät som att RTL hade mycket att göra. Motorn igång. Stängde mittdörren. Och vips, dörrbromsen släppte.

Minus 10 minuter. Vi rullar. Mina två passagerare, den 18 meter långa bussen, och jag. Stannar vid Tjärhovsplan. Anropar RTL:
- 7011 här, jag hade problem med dörrarna, men har nollställt bussen och nu fungerar det. Jag rullar.
- Bra att någon får ordning på sina grejor, säger operatören. Det är lite allmänt kaos annars. Tack för rapporten och klart slut.

Strax innan jag kommer fram till treans hållplats kommer passageraren fram och säger:
- Det där löste du bra. Tack för skjutsen.
Jag tackar och stannar vid hållplats. I med neutral-läge, p-broms och öppna bakdörrarna. Avlösande chaufför kommer ombord och jag meddelar honom om problemen med mittendörren, som orsakat förseningen. När jag går av ringer jag TX igen. Får uppmaningen att ta 10 minuters rast och därefter leta upp min buss, som kommer ställas upp. RTL ringer mig när jag passerar bussen jag ska ta - jag informerar dem om att jag precis kommit till Slussen. Hon säger att jag ska ta min paus, så får vi reglera sedan om det behövs.

Tar pausen och återvänder till bussen. Rätt buss. En volvo av den äldre generationens biogasbuss. Går i trafik vid Slussen och kör till Norrtull. Minus 17 minuter. Anropar RTL och de säger att jag får välja om jag vill tomma, eller om jag vill få övertidsersättning för att jag tar tid från min matrast. Om jag avgår som vanligt sparar jag pengar åt företaget - så jag väljer att köra. Mycket folk. Bussen är helt full när jag kommer till Slussen. Bakomvarande bussar låg för långt bort, så jag visste inte hur lång tid det skulle ta för dem att komma ikapp.

Några tankar
Den största lärdomen av denna dörrhistoria är att en försenad avgång ofta blir ännu mer försenad, i varje fall när jag kör, just nu. Kanske på grund av att jag fortfarande håller på att lära mig. Tidsregleringen äter upp en del av förseningen, men den byggs på hela tiden. Verkar vara ett fenomen - att om man är sen och ligger långt efter föregående buss byggs passagerarantalet hela tiden på.

Det tar längre tid att lasta vid hållplatserna och då förlorar man tid - medan bakomvarande bussar kan komma ikapp.


-----
(Detta blogginlägg bygger på erfarenheter från Pass 47 & 48 - en helg i december 2007)

Uppvärmning i snörisktider: "Håll större avstånd - till allt"

Det är dags för snöförberedelser i SL-landet. I dagens DN står att läsa att det pågår övningar inför snökaos i Arvidsjaur. Verkar inte helt fel tycker jag, att förbereda sig för snöfall är ganska viktigt. Det handlar om att provköra snöröjningsutrustningen och fintrimma organisationen. Om att värma upp i snörisktider.

image154

Bildtext: En vinterbild från februari 2007, ett intressant ljusfenomen över Bagarmossen


Har även sett att det kommit ut mer information på intranätet om trafikomläggningar och väderprognoser. Som deltidsförare uppskattar jag det väldigt mycket - precis vad jag efterlyst för mig själv. Det gör att jag kan värma upp inför körningen någon dag innan genom att surfa runt på intranätet. Känns väldigt tidsenligt.

Jag förbereder mig inför halkkörningseldprovet, som kommer att komma någon gång de närmaste månaderna, genom att om och om läsa de råd om vinterkörning som vi fått ut. Det är många kärnfulla råd - en blandning av sunt förnuft och åratal av erfarenhet. Den mening jag aldrig kommer att glömma är: "Håll större avstånd - till allt." Kan det sägas på ett bättre sätt? Tror inte det...

Pass 44, 45 och 46: Vardagslugnet efter helgstressen

Jag brukar inte köra varje vecka men av olika orsaker valde jag att ändå skriva upp mig för "gnet" på måndagen och tisdagen. Måndagen fick jag en delad tjänst på söndagen, med mycket treor och 76:or. På tisdagen hade jag inget bussjobb inplanerat, men TX ringde kl 09.20 och frågade om jag kunde tänka mig att köra från kl 14 - vilket passade bra. Fick köra en 53:a och de har lagt om körvägen på Norra Bantorget, så att man slipper åka runt. Istället för 150 meter kö blir det 50 meter i bussfil. Kommer säkert spara en massa minuter och minska stressen.

På onsdagen ringde TX kl 13.25 och frågade om jag kunde ta ett pass på kvällen, 2h 10 min. TX gav mig även en reservtjänst, så totalt blev det nästan fem timmar - inte helt fel, faktiskt ganska bra. Blev en 59:a från Centralen till Karoliniska t/r. Fortfarande lite ovan vid den omlagda körvägen från KS - de har byggt om totalt - men det är bara att följa vägen och skyltarna - så går det bra... Körde även en 47:a från Sergels torg till Tomteboda och därefter in i hallen. Längesedan jag körde 47 åt det hållet, men det var inga problem.

Det som slog mig under dessa pass är att det gör ganska mycket för stressen att inte har en tight tidtabell. Även om det är lika mykcet eller kanske mer trafik på måndagar och tisdag än på en lördag kväll är tidtabellen justerad efter det - med bra kör- och regleringstider.

Pass 43: En dag med mycket minustid

Lördag. Började vid 11-tiden, så jag kom till hallen vid 10.40. Hämtade ut en buss och gjorde säkerhetskontroll. Körde till 66:ans starthållplats vid Barnängen, Tengdahlsgatan, och lätt BussPC:n skylta upp. Ganska lugn förstatur med 66:an. Jag var tvungen att hela tiden titta på datorn så att jag inte misstog mig och svängde in på tvåans linjesträckning, men det gick bra. Inga problem alls. Raden avslutades med en 55:a till Slussen.

Andra raden för dagen fick jag en buss vars BussPC inte accepterade omloppet. Det innebar att jag fick lägga in alla turer manuellt, som extraturer. Som om inte det var nog slutade dörrautomatiken att fungera, fotocellen på mittendörren gjorde att varje gång som framdörren öppnades öppnades även bakdörren. Detta gjorde att jag förlorade tid. Jag skrev en felrapport på det och meddelade den chaufför som avlöste mig om problemet - visste inte om det krävdes bussbyte. Han sa "Nu på eftermiddagen kanske det inte spelar så stor roll, tror vi kan köra med det".

Efter matpausen bar det iväg med en 55:a till Hjorthagen - en trevlig linje och jag såg fram emot att lämna Söder ett tag. Bussen kom fem minuter sen, och jag tänkte "Ingen fara, visar bara på att det inte bara är jag som är sen idag". Hoppade in i bussen, bytte några ord med chuaffören och körde sedan iväg.

Fastnar i stoppljusen vid Slussen. Trafiksignaler heter det officiellt, men de kan lika gärna heta stoppljus här för det slår aldrig fel, jag menar de slår alltid fel... Lägger mig i bussfilen och ser vanliga bilister få grönt inte bara en utan två gånger innan jag kör när jag har kollektivtrafiksignalen för grönt ( | ). Inser att jag inte ska vara stressad, fick faktiskt bussen med en försening, men det är jobbigt när minustiden hela tiden ökar. Inte nådiga ökningar heller, från -5, till -7, till - 9... på mindre än två minuter. Håller 50 bort förbi Slottet. In på Kungsträdgårdsgatan och stannar vid hållplats. Släpper av och lastar ombord folk. Smidigt.

Blinkar, kör ut. Kommer fram till korsningen vid Hamngtan. Ligger bakom en tvåa och den fastnar i kön till Klaratunneln. När jag kommer fram till Norrmalmstorg är jag fortfarande -9 och bussen framför mig kör inte, det verkar som att den inte kommer iväg... Plötsligt kör den. Jag hänger på. Kö ut på Birger Jarlsgatan. Svänger vänster, en parkerad lastbil från NFB är nära att effektivt hindra svängen - står lite dumt till. Fortsätter köandet. Någon plingar. Jag ser att ledbussen framför mig kommer in till Stureplan. Jag är några hundra meter längre bort. En bil står parkerad precis där jag skulle svänga om jag skulle ha en rimlig chans att komma in till hållplats ordentligt. Parerar för träden, de är lömska för backspeglarna vid Stureplan - och kör jag på ett träd med en backspegel är det bara att avbryta rundan... eller invänta assistans. Stannar. Ser ingen annan möjlighet än att släppa av passagerarna. Står lite snett. Folk går av. Folk kommer ombord. Ledbussen lämnar sitt läge, jag kör fram - ingen mer ska ombord. Kör vidare. Kö. Svänger höger. Kö. Plöstsligt lossnar det, ungefär vid Stadion. -15 till Hjorthagen, spetsvändning, ligger -11 på tillbaka vägen.

Är vid Norrmalmstorg -13 och då rastvarnar jag. Inser att jag inte kommer hinna med rast. Ser att en annan 55:a närmar sig bakifrån. Anländer till Nackagatan för avbyte -19 minuter. De har ställt upp bussen och jag byter några ord med chuaffören i den andra bussen. Han har hört om kaoset vid Stureplan, men inte sett det själv. Det verkar som att jag kommit precis när det var som värst, ibland är det väl så - att köerna lossnar plötsligt så att nästa avgång kan reglera sin tid någorlunda ordentligt?

Avslutar dagen med en 66:a och eftersom jag är sen tommar jag via Slussen och bort till Zinkensdamm. På Rosenlundsgatan tänder jag lamporna i bussen och tar ombord passagerare, två minuter sen. Vid Reimersholme kommer en äldre dam fram till mig och undrar var vi är. Jag säger att vi är vid sluthållplatsen. Hon känner inte igen sig, så jag låter henne vänta kvar i bussen under tiden som jag vänder, vill inte att hon ska gå omkring i mörkret utan att veta var hon är. Tar på passagerare och hon står framme vid mig, plötsligt känner hon igen sig och går av - det var hållplatsen på toppen av backen som hon letade efter. Kör vidare mot Söderhallen och går av passet. En dag med mycket minustid är över.

Pass 42: Bättre en försenad avgång än ingen avgång alls

Körde buss i fredags och lördags. I fredags blev det en delad tjänst. Började med att plocka ut en MAN-ledbuss och köra den till Tjärhovsplan (Tjärhovsgatan). Gick i trafik där och körde den sedan till Karolinska. Åter till Slussen, där jag bytte av. Körde därefter en 76:a till Ropsten, med retur till Frihamnen. Tommade från Frihamnen.

På eftermiddagen blev det två varv på tvåan med en MAN-ledbuss och en av de nya Volvobussarna. Tvåan är rolig att köra, speciellt borta i Vasastan, där det är riktigt kluriga svängar ibland. Bussen jag körde sista raden, 7011, har en ny förarstol som testas just nu. Den har trepunktsbälte och en massa inställningar, var faktiskt väldigt skön - men jag klurade inte ut hur ryggstödet justerades, så jag hade ont i ryggen när jag kom hem. Men hade jag bara lyckats hitta instruktionsfoldern hade det varit en suverän stol...

Jag lär mig mycket av att prata med mina bussförarkollegor. Under en paus träffade jag en av de chaufförer som jag åkte med under linjeutbildningen. Pratade med henne om Djurgårdsbron. De hade lagt tillbaka till ordinarie körväg. Hon sa:

- "Provade du att köra över Djurgårdsbron innan omläggningen?"
- "Nej", sa jag. "Jag har provat köra tidigare, var det mycket trångt?"
- "Det var lite till och från, först plockade de ner staketet och allt blev frid och fröjd - inga problem att köra där alls. Sedan satte de upp det igen, men längre ut, så man fick verkligen visa vad man gick för. Det var många skador där innan de la om körvägen."
- "Ja, jag tänkte på att många långa stora turistbussar körde där, även sådana med full bredd", sa jag och tänkte på de boggibussar jag mött, gärna med två våningar...
- "Ja, de körde där hela tiden..."


Fredagens pass pågick från strax innan kl 06 till strax efter 19, så det blev många timmars omlopp. Inte riktigt lika många timmar arbetstid... Hade paus från halv tio till 15.20, så det var riktigt långledigt.

Några tankar
Skillnaden mellan kollektivtrafiken och turistbussarna i det här fallet är att turistarna bara kör där någon enstaka gång (finns naturligtvis undantag) medan linjetrafiken kör där hela tiden. Med backspeglar som kostar flera tusen och risk för plåtskador som gör att bussbyte är aktuellt är det dumt att chansa. Jag känner att jag lär mig mycket av att prata med mina kollegor. Bättre en försenad avgång, än ingen avgång alls...

Stämpeln gick i sönder. Har fått skriva för hand. Sen lagade de

DSC00435.JPG
Stämpeln gick i sönder. Har fått skriva för hand. Sen lagade de stämpeln, två skruvar hade lossnat. Undrar om de kan göra likadant med nästa system?

Dags för ett pass igen. Måndag. Inte så kallt. Många bussär ru

DSC00434.JPG
Dags för ett pass igen. Måndag. Inte så kallt. Många bussär rullar ut nu.

Pass 41: Så bromsar man...

Söndag förra veckan. Kör till hallen och ställer bilen, eftersom jag börjar på Sergels torg och slutar på hallen. Tar tvåan ner till Slussen, skriver ut tjänstespec - eftersom skrivaren hemma krånglar, inte är inkopplad... Pratar lite med en chaufför, vi sitter längst bak i bussen och konstaterar att man inte får stå där. Det är en av de nya Volvo-bussarna och de väger så mycket att det blir fel axeltryck i så fall.

Går iväg till T-banan och tar den till Sergels torg. Ute är det julstämning, känns som att folk börjar julen tidigare i år - kanske beror på vädret? Hoppar på en 47:a som ska till Waldermarsudde. Ska bli en 44:a sedan och jag ropar upp RTL för att fråga hur jag ska göra. Jag får besked om att köra omvägen till Djurgården, men informera om extrabussar som går från Vasamuseet till Waldermarsudde. Jag kände inte till det dagen innan, när jag körde extrabuss på 47.

Det som är lite intressant angående omläggningen är att turistbussarna, som ofta är mycket längre, tyngre och bredare än våra kortvagnar, körde över Djurgrådsbron. Skillnaden är väl att de kör över en eller två gånger, medan linjebussarna åker över flera gånger per timme. Kommer fram till Skansen och skyltar om till 44. Kör till Ruddammen och sedan till Djurgårdsbron. Får informera om att bussen inte går till Skansen, men denna avgång ska bara gå till Djurgårdsbron. Ändå är det några passagerare som ifrågasätter och blir besvikna, men jag säger att de får gå över till Djurgården alternativt ta 47:an från Djurgårdsbron.

Sista turen på raden är från Ruddammen till Djurgårdsbron. Därefter tomkör jag till hallen. Ställer bussen och går iväg för att ta en tvåa till Slussen. Det är bara tre rader på passet, det normala brukar vara fyra, så jag har matrast. Tar sedan en tvåa och kör till Norrtull. Det blir en av andra generationens Volvo-biogasbussar, som är mycket trevlig när man väl lärt sig den. Jag har tidigare skrivit en del om hur det är att bromsa med dessa vagnar och den första turen för kvällen har jag lite problem att få till bromsningarna. Plötsligt inser jag att jag tidigare kommit på att jag måste sätta foten mycket högre upp på bromsen, för att kunna trycka hårt och därigenom bromsa mjukt - som bilden visar. När jag väl kommit på det går allt bra och jag får en mjuk körning.


DSC00410.JPG

Passet pågår fram till kl 01.20 och efter fyra turer med tvåan känns det rätt skönt att ställa bussen på gården. Jag ska aldrig glömma att för att bromsa mjukt med andra generationens volvoledvagn måste jag trycka relativt hårt....

Ännu en dag till ända. Mycket 55 och 66. Mycket minustid. Mycket t

DSC00433.JPG
Ännu en dag till ända. Mycket 55 och 66. Mycket minustid. Mycket trafik. Mycket lärorikt.

Massor med trafik på Birger Jarlsgatan. -5 när jag bytte. -15 nä

DSC00430.JPG
Massor med trafik på Birger Jarlsgatan. -5 när jag bytte. -15 när jag kom fram. Felparkerade bilar underlättar inte.

RSS 2.0