Pass 41: Så bromsar man...

Söndag förra veckan. Kör till hallen och ställer bilen, eftersom jag börjar på Sergels torg och slutar på hallen. Tar tvåan ner till Slussen, skriver ut tjänstespec - eftersom skrivaren hemma krånglar, inte är inkopplad... Pratar lite med en chaufför, vi sitter längst bak i bussen och konstaterar att man inte får stå där. Det är en av de nya Volvo-bussarna och de väger så mycket att det blir fel axeltryck i så fall.

Går iväg till T-banan och tar den till Sergels torg. Ute är det julstämning, känns som att folk börjar julen tidigare i år - kanske beror på vädret? Hoppar på en 47:a som ska till Waldermarsudde. Ska bli en 44:a sedan och jag ropar upp RTL för att fråga hur jag ska göra. Jag får besked om att köra omvägen till Djurgården, men informera om extrabussar som går från Vasamuseet till Waldermarsudde. Jag kände inte till det dagen innan, när jag körde extrabuss på 47.

Det som är lite intressant angående omläggningen är att turistbussarna, som ofta är mycket längre, tyngre och bredare än våra kortvagnar, körde över Djurgrådsbron. Skillnaden är väl att de kör över en eller två gånger, medan linjebussarna åker över flera gånger per timme. Kommer fram till Skansen och skyltar om till 44. Kör till Ruddammen och sedan till Djurgårdsbron. Får informera om att bussen inte går till Skansen, men denna avgång ska bara gå till Djurgårdsbron. Ändå är det några passagerare som ifrågasätter och blir besvikna, men jag säger att de får gå över till Djurgården alternativt ta 47:an från Djurgårdsbron.

Sista turen på raden är från Ruddammen till Djurgårdsbron. Därefter tomkör jag till hallen. Ställer bussen och går iväg för att ta en tvåa till Slussen. Det är bara tre rader på passet, det normala brukar vara fyra, så jag har matrast. Tar sedan en tvåa och kör till Norrtull. Det blir en av andra generationens Volvo-biogasbussar, som är mycket trevlig när man väl lärt sig den. Jag har tidigare skrivit en del om hur det är att bromsa med dessa vagnar och den första turen för kvällen har jag lite problem att få till bromsningarna. Plötsligt inser jag att jag tidigare kommit på att jag måste sätta foten mycket högre upp på bromsen, för att kunna trycka hårt och därigenom bromsa mjukt - som bilden visar. När jag väl kommit på det går allt bra och jag får en mjuk körning.


DSC00410.JPG

Passet pågår fram till kl 01.20 och efter fyra turer med tvåan känns det rätt skönt att ställa bussen på gården. Jag ska aldrig glömma att för att bromsa mjukt med andra generationens volvoledvagn måste jag trycka relativt hårt....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.