Pass 42: Bättre en försenad avgång än ingen avgång alls

Körde buss i fredags och lördags. I fredags blev det en delad tjänst. Började med att plocka ut en MAN-ledbuss och köra den till Tjärhovsplan (Tjärhovsgatan). Gick i trafik där och körde den sedan till Karolinska. Åter till Slussen, där jag bytte av. Körde därefter en 76:a till Ropsten, med retur till Frihamnen. Tommade från Frihamnen.

På eftermiddagen blev det två varv på tvåan med en MAN-ledbuss och en av de nya Volvobussarna. Tvåan är rolig att köra, speciellt borta i Vasastan, där det är riktigt kluriga svängar ibland. Bussen jag körde sista raden, 7011, har en ny förarstol som testas just nu. Den har trepunktsbälte och en massa inställningar, var faktiskt väldigt skön - men jag klurade inte ut hur ryggstödet justerades, så jag hade ont i ryggen när jag kom hem. Men hade jag bara lyckats hitta instruktionsfoldern hade det varit en suverän stol...

Jag lär mig mycket av att prata med mina bussförarkollegor. Under en paus träffade jag en av de chaufförer som jag åkte med under linjeutbildningen. Pratade med henne om Djurgårdsbron. De hade lagt tillbaka till ordinarie körväg. Hon sa:

- "Provade du att köra över Djurgårdsbron innan omläggningen?"
- "Nej", sa jag. "Jag har provat köra tidigare, var det mycket trångt?"
- "Det var lite till och från, först plockade de ner staketet och allt blev frid och fröjd - inga problem att köra där alls. Sedan satte de upp det igen, men längre ut, så man fick verkligen visa vad man gick för. Det var många skador där innan de la om körvägen."
- "Ja, jag tänkte på att många långa stora turistbussar körde där, även sådana med full bredd", sa jag och tänkte på de boggibussar jag mött, gärna med två våningar...
- "Ja, de körde där hela tiden..."


Fredagens pass pågick från strax innan kl 06 till strax efter 19, så det blev många timmars omlopp. Inte riktigt lika många timmar arbetstid... Hade paus från halv tio till 15.20, så det var riktigt långledigt.

Några tankar
Skillnaden mellan kollektivtrafiken och turistbussarna i det här fallet är att turistarna bara kör där någon enstaka gång (finns naturligtvis undantag) medan linjetrafiken kör där hela tiden. Med backspeglar som kostar flera tusen och risk för plåtskador som gör att bussbyte är aktuellt är det dumt att chansa. Jag känner att jag lär mig mycket av att prata med mina kollegor. Bättre en försenad avgång, än ingen avgång alls...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.