Pass 52: Juldagen - en vanlig arbetsdag

Efter en trevlig julafton, med god mat och en hel del paket, var det dags att åter äntra förarplatsen för ett busskörningspass. Jag hade frivilligt satt upp mig på ett jobb som pågick hela dagen. Eftersom jul- och nyår innebär ett rejält lönepåslag är det många som vill jobba, eller i varje fall passar på att jobba. Men jag ville verkligen jobba, såg fram emot det. 8.38 hämtade jag ut bussen hos avprickningen. Jag fick buss 7003.

Går upp till bussen. Kollar om den är luftad, om luftslangen är i, det är den inte. Slår på huvudströmmen och kollar att alla luckor är stängda. Går in och sätter mig. Vrider om tändningen. Ser att den har ett helt urluftat tryckluftssystem. Trycker start - och den säger "beep beep beep". Jag slår av tändningen, tänker att det kan bero på att den saknar tryckluft och därför inte kan starta. Går ut och ser om jag kan koppla in slangen, men på just den platsen saknas det slang från taket. Går därför över till en kollega som håller på att göra sig i ordning och frågar honom om hjälp. Han följer med till bussen och efter en sekund konstaterar han att bussen saknar laddning. Han säger åt mig att kontakta TX och hälsa från honom, så jag går bort till snabbtelefonen och anropar TX/avprickningen. Får rådet att ta det lugnt eftersom det "nog inte är så mycket folk ute nu".

Får en ny buss - 7015. Den står bakom en annan buss, men den föraren kommer samtidigt. Kopplar ur luften och sätter mig tillrätta. Skönt att köra den näst intill splitternya Volvo 7500:an, den är väl bara något år gammal nu? Inga problem att få den att rulla och säkerhetskontrollen är ok. Alla lampor lyser som de ska. Rullar iväg mot Åsögatan och släpper förbi en buss som ska bort till SÖS. Går i trafik enligt tidtabell. Det rullar på - inte mycket passagerare och inte mycket trafik. Får tidsreglera på alla tidsregleringshållplatser för att inte ligga fem minuter tidigt. Kör lugnt och lyssnar på P4, njuter av stillheten.

Kommer fram till Slussen 10.48 efter ett och ett halvt varv. Säger till mina fem passagerare att jag väntar på avlösare. När ingen avlösare syns till och än mindre gett sig till känna kl 10.50 sänder jag meddelandet "ej avlöst" till RTL. Operatören försöker kontakta avlösaren, men denne svarar inte. Jag får rådet att tömma bussen och ställa den med varningsblinkers på. Jag meddelar passagerarna och tömmer bussen. En dam kommer fram och säger:
- Jag ska ju träffa någon kl 11, det hinner jag ju inte nu.
- Jag ber om ursäkt, men tyvärr kan jag inte köra vidare just nu utan måste ha paus. Det kommer fler bussar efter mig, säger jag
- Ja om 15 minuter, jag kollade ju innan - vad ska jag göra om bussen inte går

Jag beklagar igen. En äldre man kommer fram till mig och frågar eller snarare påstår att det har med arbetstidsregler att göra. Jag bekräftar. Samtidigt får jag ju inte köra vidare, för gör jag det spricker någon annans rast någon annanstans i busspusslet. De går av. Jag kör fram två meter och parkerar. Slår på varningblinken. Bussen står sedan så ett bra tag - men den kommer iväg samtidigt som jag har kört ett halvt varv på andra raden, vet inte om de löste det med en reserv eller extrainkallad personal.

image164

Kör vidare mot Karolinska. Inga problem alls, utan allt flyter på. De som kommer ombord är oftast trevliga, även om det inte direkt känns som juldagen. De få som stannar upp framme hos mig önskar god fortsättning. Vissa kommenterar att jag måste jobba, men jag säger bara att det "gäller att passa på" eller "det är ingen fara". Jag har ju valt det själv...

Efter rasten är det dags för en rad på 47:an. Första gången på länge som jag kör till Tomteboda, har mest varit 47E för min del på sistone. Kul! Börjar med tre minuter regleringstid, och jag informerar passagerarna om det. Efter 47:an är det dags för 69:an mot Fridhemsplan. Jag har tom buss när jag kör och får vänta åtta minuter för att reglera in avgångstiden. Vänder vid Fridhemsplan och kör mot Blockhusudden. 15 minuters regleringstid vid Blockhusudden. Knappt några passagerare. Kör sedan till Fridhemsplan. Tommar därefter till hallen via Västerbron och Södermälarstrand.

Hur var det då att jobba på juldagen? Jo, helt okej. Väldigt lugnt. Roligt. Ingen stress. Som en vanlig arbetsdag - med den skillnaden att jag åkte hem med julkänsla i magen...

Kommentarer
Postat av: Robert B

Jag har inte så mycket sympati för folk som klagar över att de missar något om de är ute i sista minuten. Att en buss kan bli försenad eller att något annat oväntat kan inträffa borde alla redan väl känna till, och är det viktigt att komma i tid så får man helt enkelt se till att ha god marginal - minst en extra bussavgång. :)

2007-12-30 @ 05:18:57
Postat av: Marikapå Odlingspyssel

Jag håller med :)

2008-01-01 @ 18:05:42
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.