Första linjeutbildningsveckan

Busskörkortet klart, då återstår att lära sig linjerna innan det är dags för handledda pass i Stockholms innerstad. Tankeöljn är att linjeutbildningen ska ta nio arbetsdagar och därefter fas av två alternativt tre handledda dagar. Jag sammanfattar nedan de tre första dagarna på linjeutbildningen:


Dag 1: Onsdag
Kommer till Busslink Söderhallen vid 8.30. Fick alla nycklar och passerkort som behövs. Börjar med en fika innan det är dags för lite teori. Därefter hämtar vi ut en buss och kör linje 66. Jag tar ratten och kör ner till avgångshållplatsen. Vi kör förbi Spårvagnsmusset och svänger sedan upp mot Söder. Till skillnad från linje 2 fortsätter 66:an rakt och kommer ut vid Medborgarplatsen ungefär. Där svänger man vänster och sedan höger in förbi Skatteverket. Förbi Södra Station, därefter vänster och höger. Vid Hornsgatan svänger jag vänster - till skillnad från 55 som går till höger. Följer Hornsgatan bort till Zinkensdam och svänger höger. Därefter börjar linjen sin svängiga del. Höger, vänster. Efter en stund kommer jag bort till Hornstull - men närmare Västerbron. Kör över och är på Reimersholme. Ändstation.

På väg tillbaka svänger man en gata tidigare.

Jag måste åka 66:an igen för att minnas hur den går, men det ska väl inte vara några problem. Eventuellt får jag köra den igen imorgon, om det finns tid.

Som läxa hade jag linje 55. Åkte den på kvällen från Skanstull till Söderhallen och sedan hela vägen t/r till Hjorthagen. Resulterade bland annat i en mycket trevlig pratstund med chaufförerna, som även gav tips på färdvägar och placeringar i korsningar.

Dag 2: Torsdag

Linjeutbildning på 53:an och 55:an. 53:an går från Finnberget till Roslagstull, en lång linje med mycket omväxling. Den går rakt igenom staden - från söder till norr. Hade inte åkt den tidigare, men den var relativt enkel att komma ihåg. Insåg att jag tog den etappvis - att jag kom ihåg den bit för bit. 55:an körde jag på eftermiddagen. En trevlig linje som börjar alldeles i närheten av Söderhallen. Den går längs med Hammarbykajen och upp till Skanstull. Sedan irrar den sig mot Slussen. Därefter i stort sett raka vägen via Norrmalmstorg till Stureplan, Stadion. Svänger vänster vid idrottsplatsen. I Hjorthagen går den hela vägen bort till Myrorna, därefter höger och höger. Vänster och upp till ändstationen. Kör förbi nergången till Ropsten.

En tanke när det gäller linjeutbildningen är att många tror att det är ordinarie buss som kommer. Så vi har faktiskt av ren välvälja plockat upp liftare. Inte minst för att de inte ska ringa och klaga på oss. Små åtgärder som betyder mycket för dem.

Bussen jag körde var en H18E. Min instruktör frågade mig om jag ville ut och köra ledvagn, men jag avvaktar nog någon dag med det. Visst är jag nyfiken på det, men lite respekt för längden har jag också. 18 m! I och för sig bara 6,25 meter längre än de jag kör nu - men ändå... Får vänta med det till måndag i varje fall...

Läxan till fredagen var linje 47, vilken jag åkte. Åkte med två trevliga förare - från Sergelstorg till Waldermarsudde och så tillbaka till Centralen. 47:an är sommartid en mycket belastad linje, så jag fick se även denna del av linjen.

Dag 3: Fredag
Dagen började med en lektion om biogas i allmänhet och gasbussar i synnerhet. Det var intressant och bussvalet sattes in i ett större klimatsammanhang. På eftermiddagen fick jag köra linje 69, från Fridhemsplan till Blockhusudden. En rätt lätt linje, som bland annat omfattade några av de svåra korsningar jag övat på när jag gått Busslink-skolan. Körde en Scania Omnicity (5157) och det var trevligt. Utkörningen gick längs med Södermälarstrand, över Västerbron. Hem via Slussen.

Kollektivtrafiksignalerna slår om snabbare än man tror. Ofta släpper de bara igenom en buss åt gången. Rätt bra att veta, dumt att köra mot S. Jag gled förbi på | men innan jag var över hade den slagit om till S. Jag lär väl mig antar jag...

På eftermiddagen lånade jag och min kollega C en buss - blev Busslink 6058. Körde linje 76 som jag hade läxa på till på måndag. Det gick bra och var faktiskt rätt roligt att köra själv. Enda problemet var när jag "tommade" i Ej i trafik och svängde lite sent i korsningen på Reimersgatan och Folkungagatan. Var tvungen att backa en halv meter för att komma förbi, men C höll koll bakåt. C kommenterade sedan att om man hamnar på det sättet är det ju bara att fälla in spegeln. Jo, förvisso, men jag svängde så sent att skylten hamnade framför vänstersidan av vindrutan och den går ju inte fälla in direkt. Lärde mig att ta ut den svängen lite mer och nästa gång ska jag försöka placera nosen bakom trafikljuset.

Lärdomar

Att köra buss är roligt. Det handlar om manövrering och planering. Även om du vet var du ska är det mycket planering för att komma dit. Det handlar även om att köra lugnt och visa hänsyn. Många av de förare jag pratat med under veckan understryker vikten av att ta det lugnt och köra lugnt. Stressar man inträffar bara en massa problem och allt tar längre tid.

Som busschaufför vet jag att cyklar är jobbiga att se. I torsdags såg jag en cykel och hade koll på den. Plötsligt var den borta, såg den inte i backspegeln. Vände på huvudet och såg den längs med bussen i en död vinkel. Även om jag absolut inte vill köra på en cyklist känns det som att det kan vara bra om även cyklisterna hade lite koll på bussen. Att lägga sig i den döda vinkeln känns inte så värst hänsynsfullt.

I fredags såg jag en cykel med ett släp. I släpet satt en treåring. Cyklisten var fullt fokuserad på att kunna korsa gatan och verkade inte tänka på att släpet nästan stod i kollektivkörfältet. Jag tog det mycket lugnt, la mig så långt ifrån som jag kunde och hade stenkoll i speglarna. Det var ingen fara, men nästa gång en sådan sak händer ska jag stanna och uppmärksamma cyklisten på att det kanske inte är så bra att låta dottern sitta så nära kollektivkörfältet. Känns lite för övermodigt faktiskt, men det går väl inte att tänka på allt alltid. Och varför sa jag inte till denna gången? Kanske lite pga att jag saknade erfarenheten. Jag tyckte det var dumt av cyklisten att stå som han gjorde och eftersom jag är nybakad busschaufför tänkte jag inte på möjligheten att stanna och säga till. Det var inte någon fara, för jag hade minst en halvmeter tillgodo och tog det superlugnt. Men det är inte utan att jag funderar på om jag kunde gjort något annorlunda...

Första veckan som började med uppkörning och slutade med ett jag rattade en buss helt själv i innerstaden var kort sagt händelserik. Men jag längtar redan ut i trafiken igen, får se om jag och C lånar en buss idag och övar någon linje. Annars blir det ändå linjeutbildning imorgon - med instruktören A.

Kommentarer
Postat av: Kvarne

Tack för kommentar!
Trevligt, så du skall börja köra för Busslink Söder...? Själv blir det Söderort om ett halvår...
Droppa gärna ett mail om du vill...
//Kvarne

2007-07-29 @ 16:38:27
URL: http://kvarnovic.blogg.se/
Postat av: Marika

Det blir mer buss för dig imorgon, glöm inte att du ska hem och rasta pudlarna vid lunch

2007-07-29 @ 23:03:51
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.