Förstahjälpen och brand

För att få köra i SL-trafiken måste förarna genomgå förstahjälpen- och brandkurs. För min del ägde de rum i fredags. Det var väldigt givande och jag kommer helt klart att ha nytta av båda kurserna, både som bussförare och privat. Fick prova att släcka en gasolbrand med kolsyresläckare och med skum. I bussarna har vi pulver. Fick även använda en brandfilt och släcka en docka som brann - trodde inte det skulle vara så smidigt.

Nåja, den viktigaste lärdomen från dagen - förutom kunskapen om förstahjälpen och tankeställare gällande brandbekämpning - var att det är viktigare att göra något än att låta bli. Även om jag inte kan få igång ett hjärta som stannat kanske min insats hjälper till att begränsa skador. Även om jag inte kan släcka hela branden, kan min insats med handsläckaren kanske hindra den från att sprida sig innan brandkåren kommer. Helt klart saker som är väl värda att ha i åtanke den dagen olyckan är framme...

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Häftig blogg!!!!

2007-07-15 @ 08:03:11
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.