Så mycket konstiga korsningar det finns

Så blev det dags för ytterligare en lektion, denna gång en dubbel. Åkte iväg till Hornsberg, gjorde en säkerhetskontroll och hälsade på instruktören. Fortsatte säkerhetskontrollen, satte i färdskrivarblad och så rullade vi ut mot E4:an norrgående. Dagens mål var Barkaby  - där uppkörningen utgår ifrån någon gång inom förhoppningsvis inte alltför lång framtid. Det blev en lektion i konstiga korsningar, skyltföljning och aha-upplevelser.

image27

Bildtext: Lärandet upplevs bäst från förarplats

De senaste veckorna har jag lärt mig köra buss. Jag har gått från en bussförar-wannabe till att faktiskt vara ganska nära att köra upp. Jag är inte fullfjädrad, gör fortfarande misstag - men numera kan jag sätta ord på misstagen - jag kan själv tänka efter och försöka förstå vad jag gjorde fel, samt rätta till detta till nästa gång. Ett sådant exempel inträffade under gårdagens lektion. Instruktören mig om en korsning som är svår. Två filer. Åtskilda med en bred refug. Jag såg bilar från vänster och avvaktade - hade väjningsplikt. Bilar även från höger. När bilarna från vänster hade kört förbi gled jag ut, svängde och ojsan - där kom jag nära skylten - men jag krypkörde med stenkoll på bakdäcket - lade bussen bakom skylten och gjorde en retur-ratt - rakt fram - jo jag gick nästan fri. Nuddade trottoaren med höger framdäck, knappt så det kändes.

Efter en runda tog vi om den igen. Jag lade nu bussen i en mer rät vinkel - tog ut svängen och svängde. Lite för sent... Fastnade inte - ingen risk att fastna - men jag framdäcket gick upp ordentligt på trottoaren. För sent - fick göra den en gång till. Instruktören sa "Hittar du tillbaka själv?" och det gjorde jag. Och svängde för tidigt - nuddade med höger framdäck. Jag frågade instruktören vad inspektören skulle säga och han sa att det inte ser bra ut att gå upp på trottoarer. Men det är en svår korsning.

Rullade vidare och fortsatte slingan. Höll på att köra höger där färdvägen för annat än linjebussar var påbjuden till vänster. Men jag blinkade i rondellen som inte såg ut som en rondell - vilket fick instruktören att säga att "Sådant sitter de och kollar på under uppkörningen". Det kändes som att det var en petites, men detaljerna gör helheten. Stannade på en parkering för paus efter en och en halv timme - fick några funktionsfrågor. Körde vidare - bort mot Evertsberg. Höll mot centrum, men höll på att svänga in på industriområdet. Slarv. Men inga trottoarklättringar och på vägen hemåt - när jag skämtade om att värmen gjort att jag var varm i kläderna gällande busskörningen - sa instruktören att han bokat in mig på två obligatoriska lektioner - taxa och brand.

Några tankar

Nu är jag i praktiken färdig med utbildningen, men fullfjädrad förare blir jag nog aldrig - det kommer alltid finnas fler saker att lära sig. Det som återstår innan uppkörning är finlir, att få mer rutin och körvana. Imorgon ska jag ut och köra igen - och jag går och funderar på korsningen som inte gick så där jättebra... Jag måste våga ta ut svängarna, våga glida långsamt och svänga sent utan att fastna. I den specifika korsningen som nämns ovan måste jag köra som om jag skulle rakt fram och sedan svänga innan jag kommer så långt fram att däcken går på trottoaren - samtidigt som jag kan dra med mig bakaxeln utan att gå på innertrottoaren. Tydligen är det en svår korsning även för någon som kört buss länge - första gången de är i det läget - hörde jag någon säga. Med större erfarenhet kommer dock förmågan att rätta till och finjustera misstag.

Oavsett erfarenhet måste jag dock avsluta med att konstatera att det finns väldigt mycket konstiga korsningar. De är som byggda för att inspektörer vid Vägverket ska kunna kugga körkortsaspiranterna när dessa i sin förtvivlade nervositet råkar toucha trottoarkanten - inte en - utan två gånger... Men det är väl en del av spelet...

Kommentarer
Postat av: Andreas

Tänkte på hundar när jag såg rubriken. Vänner till mig hade en pudax (korsning mellan pudel och tax).
Håller med om att många vägkorsningar är konstiga. Som om den som har ritat och den som har byggt inte talade riktigt samma språk, utan bara nästan.

2007-07-04 @ 21:38:01
URL: http://a5.blogg.se
Postat av: Mårten Pettersson

Tack för kommentaren - borde vara tydligare i rubriken - vägkorsningar. Pudax låter som en intressant korsning också. Det finns ju även Labradoodle - korsning pudel och labrador - verkar som en trevlig hundras.

2007-07-05 @ 18:15:15
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Marika

Hoppas att dagens körning gått bra!

2007-07-06 @ 06:56:34
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Andreas Ljungqvist

Kul att du närmar dig uppkörningen, är naturligtsvis mycke tuffare i Stockolmstrafiken än där jag hör hemma.. Som du själv skrev så fullfjädrad blir man aldrig yrket är ju mer än att köra.. Vad gäller korsningarna så är dom inte byggda med tanke på kuggning vid uppkörningen utan snarare byggda utan tanke alls.. Hoppas de går bra på kommande lektioner..
Mvh
Andreas
7,5 år lastbil
1 år buss

2007-07-06 @ 17:44:22
URL: http://www.andreasljungqvist.se
Postat av: Mårten Pettersson

Tack för din kommentar, Andreas. Intressant poäng med korsningar - att de är byggda utan tanke alls... Låter rimligt.

2007-07-07 @ 22:24:49
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.