Automat med omväxling: Vad gäller angående villkor automat på D-körkort?

När jag väl får kortet i min hand blir det med största sannolikhet med villkor automat. 1995 infördes kravet att om uppkörning sker med automatlåda på buss och lastbil blir det även detta villkor på busskortet. Inte helt ologiskt, eftersom växellådorna på tunga fordon kan vara avancerade. Det är dock inte helt självklart vad definitionen på automatlåda är idag - jag har fortfarande inte fått det helt klart för mig. Klart är däremot att det finns många olika typer av automat. Nedan följer en lista på vad jag fått reda på hittils:

1. Linjebussar i stadstrafik och även i regionaltrafik har oftast automatlåda. Det är många start och stopp vilket gör att det skulle bli ohållbart att växla manuellt. Det hade slitit på bussen och inte minst på föraren.

2. Turistbussar har oftast manuell-växellåda.

3. Det finns hybrider som räknas som manuell växellåda.

4. Det finns hybrider som kan räknas som automatlåda och/eller manuell-växellåda beroende på hur ett reglage är inställt.

Tyvärr har boken Tung trafik valt den enkla vägen och skriver ingenting om växlingsteknik eller begränsningar i behörighet - kanske för att det inte är helt solklart.

Enligt Vägverkets hemsida räknas bussar som kräver att föraren aktivt växlar som manuell (källa: www.vv.se). Så här skriver de i sitt PM:

"Det är själva framförandet i körningen som bedöms, antigen som manuellt eller som automat.
Har eleven C eller D utan villkor automat, ska provet för CE eller DE vara manuellt.

- När växelreglaget är inställt för manuell växling, där föraren under färd AKTIVT måste delta i planeringen
inför varje växling med handen, (användning av kopplingspedal, där sådan finns), räknas detta som ett
manuellt körprov.
- Om växlingsinställningen är inställd på AUTOMATIK när fordonet framförs, och växling sker automatiskt,
räknas detta då som ett körprov med villkor automat. Detta dokumenteras genom kryss i ruta Automat. "



Det är fortfarande inte helt klart för mig om jag får köra en sådan buss även med automatbehörighet - jag menar - vad menas med "aktivt delta i planeringen inför varje växling med handen". Det känns lite luddigt, minst sagt.

Det finns ett antal växellådor som låter föraren välja manuellt eller automatläge. På personbilar finns det ju automatlådor där man AKTIVT kan välja att växla ner och upp, får folk med automatbehörighet då inte köra i de lägena? Troligen får de det. Manuellt läge på motsvarande bussväxellådor måste därför antagligen motsvara en helt vanlig växellåda med koppling? Eller kan jag köra med det läget även om jag har villkor automat? Och vem kollar något sådant - haverikommisionen eller polisen?

På Neoplan MAN Sveriges hemsida (www.neoplan.se), som förövrigt har en lite cool inledning, visas bland annat många av Neoplans nya bussmodeller. De flesta verkar gå att få med en växellåda som heter ZF AS-tronic.

Även Mercedes-Benz, som bland annat tillverkar Travego, har olika växellådor att välja mellan.


Jag får anledning att återkomma till detta. Problemet är kanske mycket en klassificeringsfråga. I registren måste det stå manuell eller automat - och därmed utesluts alla hybrider. Om någon läsare vet svaret - skriv gärna en kommentar! Kanske går det att få en automlåda med omväxling?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.