Automatfråga på Omnibuss.se

Jag gick med i forumet på www.omnibuss.se (som drivs av Svenska Omnibussföreningen) igår efter tips från av mina bloggläsare, som dessutom har en mycket fin hemsida. Omnibuss.se har ett forum där allt som rör bussar och kollektivtrafik verkar diskuteras. Jag skrev detta inlägg, där jag frågade samma saker som jag skrivit om i bloggen tidigare utan att få svar (genom att söka på olika forum). På omnibuss.se fick jag svar efter typ 20 minuter.

Svaret i sammanfattning är: Kolla reg-beviset. Samma låda kan vara registrerad som både manuell och automatisk. Saknar den kopplingspedal är den automatisk. Om man vill köra annat än stadsbussar eller regionaltrafik bör man häva automat-villkoret. Behöver bara ha busskort för att häva, inget nytt lämplighetsintyg (körkortstillstånd) krävs. Dock behöver man göra en ny uppkörning, där de endast kollar växlingen. (Dubbelkollade även med Vägverket så detta är så vitt jag förstår helt riktiga uppgifter. Som allt annat är det lite "bäst-före" varning, eftersom man aldrig vet när det blir nya regler... Men det gäller tills annat meddelas.)

Kommentarer
Postat av: Andreas Ljungqvist

Kul att du fann till Buss Snack, välkommen.. Och kul att du gillar min hemsida..
Mvh
En sådan där som tar kort på bussar samt har busskort.. ;o)

2007-07-06 @ 17:46:09
URL: http://www.andreasljungqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.