I-shift är automatlåda...

Minns att jag skrev ett inlägg om automatvillkor på D-kortet. Nu hittade jag uppgifter om Volvos I-shift. I-shift är en manuell låda som styrs elektroniskt. Den saknar kopplingspedal, så föraren får välja manuellt eller automatiskt läge. I ett regbevis på Vägverket såg jag att bussen jag sökte information om var registrerad som automat. Det innebär att jag skulle få köra den med villkor automat. Och det var en helturistare!

image23

Om en Volvo 9700 från 2005 har automatlåda innebär det att det finns flera som har det. Det verkar vara ett smart system som dels kan välja växel automatiskt, dels påverkas av föraren. Det borde även innebära att med automatvillkor får du köra samma buss som din manuella kollega - och sedan när du vill häva automatbehörigheten är det bara att låna bussen och köra upp. Undrar om Vägverks-folket kunde drömma om dessa hybrider när de började begränsa behörigheterna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.