Säkerhetskontroll - för säkerhets skull

Åkte med 8.05 tåget till T-centralen, bytte till buss 56. Det var inte så mycket trafik, så det gick bra. Passade på att fråga lite om Buss-PC:n som SL använder sig av - vilken hjälp får föraren egentligen av den. Chauffören berättade att han får hjälp av PC:n att hålla tiden på huvudhållplatserna. Han ser även om han ligger rätt i tiden eller om han är försenad. Förutom denna funktion utgör Buss PC:n komradio - han kan anropa en viss linje eller en speciell buss. Det fungerar bra. Nackdelen är att om den slutar fungera försvinner även linjenummer. Jag fick åka med in på Hornsbergsgaraget, de har en extra hållplats där inne - så jag tackade och gick av.

Gick upp för trapporna i Busslinkskolan. Tog en kopp te och pratade med kursare som började samtidigt som jag. De hade också klarat teorin och hade samma poäng som jag. Dessutom hade en av dem antagligen skrivit samma prov som jag gjort, och bara för att röra till det lite - hade vi ett av felen på samma fråga. Han hade inte kommit ihåg frågan, men när jag sa hur den jag misat på löd, kom även han på det. Han hade tänkt på den precis som jag, det var nog därför vi missade. Klart man inte får köra när man är trött - klart man kan bli straffad för det. Även om ingen kan kolla det - så får du ju inte köra. Även om du kan blåneka till att du är trött får du inte vara trött när du kör. Lite samma sak som med skyltarna - det är grundregeln de förhör dig på. Och det stämmer ju, men det föranleder att de har en väldigt mekanisk syn på trötthet - antingen är du trött eller också inte. Nästa steg är kanske att ha en trötthetsindikator vid poliskontroller - ska fundera på det - kanske går att upfinna... Och färdskrivaren är väl i och för sig ett sådant trubbigt byrårkatianpassat instrument. Har du inte vilat 11 timmar per dygn då är du trött. Oavsett hur pigg du är...


Nåväl. G kom några minuter tidigare och satte sig ner. Jag hade precis satt mig med tekoppen, så det tog lite tid att dricka upp den. Han stressade inte på, sa att jag gärna fick ta med koppen ut om jag ville - eftersom vi skulle ha säkerhetskontroll idag. Jag tog med koppen och G påbörjade instruktionen - han gjorde en säkerhetskontroll. Jag fick en checklista att gå igenom och ha med mig för att lära mig. De har optimerat säkerhetskontrollen så att den tar max 10 minuter när man kan den. Tanken är att man ska springa så lite som möjligt och inte glömma någonting. Risken är att man glömmer om man hela tiden har 12 meter fram till förarstolen... När G var klar fick jag prova själv...

Insidan
image20
Jag sätter mig förarstolen och ställer in den efter konstens alla regler - fram och tillbaka, upp och ner. Ratten justerar jag. Kollar om varningen för grinden och för p-bromsen fungerar - lossar p-bromsen och buzzern tjuter. Öppnar grinden och buzzern tjuter. Anledningen till dessa varningar är att jag inte av misstag ska lämna förarplatsen utan att p-bromsen är i.

image17

Därefter kollar jag lamporna på instrumentpanelen, check-läget och laddning och smörjning. Trycker ner bromspedalen för att se om systemet läcker - håller nertryckt med öppen dörr och öppet fönster. Släpper och hör att det pyser när luften släpps ut via snabblossningsventilerna. Därefter pumpar jag med bromspedalen för att se att lampan som varnar för lågt lufttryck börjar lysa. Check.

Startar motorn och ser att lamporna släcks. Kollar tuta och vindrutetorkare samt spolning. Slår på defroster och fläkt, känner med handen. Plingar på stoppknappen - dörrarna öppnar sig. Bra. Jag går längst bak. Öppnar dörren med foten så att strålen bryts. Dörren går upp. Bra. Dörren stängs. Jag tar på gummilisten - klämskydd - den öppnas. Frikopplar dörren med nödhandataget, luften pyser ut. Jag trycker upp dörren. Går tillbaka till förarplatsen.

image21

Busslinks bussar har en dörbroms som gör att bussen inte åker iväg av misstag om dörren är öppen och man glömmer lägga i p-bromsen - eller rättare sagt - du behöver inte lägga i p-bromsen - för när dörren öppnas vid hållplats slår bromsarna till (färdbromsen). I innerstadstrafik där man inte kör så lång mellan varje hållplats underlättar detta. Turistbussar har oftast inte dörrbroms. Nästa steg i min säkerhetskontroll är att gasa med gaspedalen och dörrarna stängda så att dörrbromsen lossar (men bussen hålls fast med p-bromsen). I det läget ska bussen tro att den är ute och kör. Jag plingar. Dörrarna öppnas inte, vilket är bra eftersom dörrbromsen lossat. Går bak till bakdörren - bryter strålen - dörren förblir stängd. Tar handen genom gummilisten och dörren, ringklockan ringer. Det är varningssystemet för att dörren av misstag går upp under färd. Samma procedur på mitten dörren. Framdörren - inte att förglömma. Ingen ljussensor, men ska ändå hålla emot. Bra - allt klart inne - då tar jag utsidan.

image19

Utsidan
Stänger av motorn - för nu behöver jag inte den på en stund. Eftersom kompressorn inte laddar är det i praktiken tomgång och då måste jag stänga av motorn. Slår på höger blinkers och helljus. På vägen ut kollar jag speglarna. Kollar blinkers - sitter en på högersida om dörren - och frampå fronten. Helljuset lyser och är bländande, så jag går in igen och slår på vänster blinkers. Går ut, tar med mig hammare och trasa. Kollar halvljus, p-ljus och vindrutetorkarna - känner på bladen. Går vidare mot framdäck - inspekterar det för skador, kollar mönsterdjup. Fortsätter bakåt - däcken är tvillingmonterade, kollar mönster och tar hammare för att höra skillnader i lufttryck. Kollar med hammaren mellan däcken. Kommer bak - kollar att blinkersen blinkar. Går bakåt, sätter mig på huk - inga stenar mellan däcken - vad bra. Fortsätter framåt - stänger en öppen bakdörr genom att bryta fotocellen. Kollar däck. Framdäck. Bra allt ok. Jag går in, lägger i backen. Spärrar bromspedalen - går bak och kollar att backljuset lyser. Samt bromsljuset. Allt ok. Då kör vi.

Precis när vi kör
Nu är det dags att köra några meter för att prova de andra bromsarna - nödbroms via p-bromshandtaget och dörrbromsen. Jag gasar långsamt och rullar - applicerar p-broms mjukt. Vi stannar. Kör igen och i låg hastighet öppnar jag framdörren - bussen stannar. Kör igen, efter att ha stängt dörren, och tar fullt rattutlag för att känna efter luft i servorn. Allt känns bra, så jag får backa tillbaka några meter - och det går bra. Stänger motorn och lektionen är klar. Får veta att jag får öva detta hur mycket jag vill - så länge jag inte kör en mm. Så jag väljer att vara kvar och göra några säkerhetskontroller till, för att få in det när jag har det färskt i minnet.

En annan instruktör kommer förbi och säger att det är kul att se en flitig elev. Jag berättar att jag precis gått igenom säkerhetskontrollen, och han säger att han förstår det. Om jag vill, säger han, får jag gärna prova på hans buss - som är lik uppkörningsbussen. Jag tackar och går dit. Lite annorlunda - den har två dörrar framme och två i mitten - men annars samma sak. Däremot upptäcker jag att bakdörren inte har något fungerande klämskydd. Jag rapporterar det till instruktören och han säger att det var vaket. Han säger att om jag upptäcker något liknande under uppkörningen ska jag säga det till inspektören.


Några tankar
Att inte vara ute och köra med bussen var lite tråkigt, men samtidigt var det bra med en mellandag. Säkerhetskontrollen är viktig, inte bara till uppkörningen, utan varje dag som busschaufför. Många gånger görs kontrollen av den chuafför som tar ut vagnen (bussen) på morgonen och inte av de som byter. Praktiska skäl, inte så lätt att hinna med en kontroll mitt på Hamngatan - det tar ändå 5-10 minuter. Men jag kommer nog att kolla vissa detaljer själv ändå - vid tillfälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.