Äntligen! nr 1

Äntligen började det. Var på garaget igår och hämtade ut anställningsbevis - jobba utan lön under utbildningstiden - och fick tid för läkarundersökning. Det känns faktiskt rätt bra att bära hem fem kg litteratur av senaste snitt - får säga att utbildningsmaterialet har ändrats ganska mycket sedan jag tog mitt C-kort 1995. Bara till det bättre - den gamla Tung trafik-boken var klippt och klistrad på tryckeriet. Nu har de layoutat allt på nytt, med nya fräscha illustrationer. Teorilektionen bestod av information om utbildningen:

- Tre - fyra veckor teori, därefter uppskrivning. Det är mycket att läsa - men allt behöver inte läsas till teoriprovet. Jag blev lite förvånad, för på min tid minns jag att de frågade om bromsar även i teorin. Nervositeten och känslan vad jag har gett mig in på egentligen finns där som ett spännande pirr i magen. Samtidigt känns det som att det finns rätt mycket stöd från skolan. Kan sätta sig där närsomhelst och göra teoriövningsporv. Och gruppen verkar bra...

- Om man får lämplighetsintyg börjar körningen utifrån speciella scheman som gör det möjligt att köra buss på alla tänkbara tidpunkter, för att få så mycket erfarenhet av olika trafiksituationer som möjligt.

- Uppkörningen består av tre moment - säkerhetskontroll, funktionsbeskrivning och uppkörning.

Jag upptäckte senare på dagen att jag har en kontakt i vänskapskretsen som jobbar på det garage jag ska jobba på - Söderhallen. Så jag frågade genast om jag kunde följa med och åka - vilket inte var några problem som helst. Fick en massa tips.

Trots allt - detta är en positiv erfarenhet. En hel del jobb, men jag tror att det är utvecklande. Nu ska jag läsa om vägmärken och repetera B-teori. Äntligen på väg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.