Med stor kraft följer stort ansvar

"With great power comes great responsibility", är en replik och tagline till Spiderman 1 (2002, se länk). En mycket bra film förövrigt.

Det kan faktiskt tillämpas inte bara på muterade spindelmän, utan även på mindre muterade, men ändock hängivna busschaufförer. (Aldrig trodde jag att jag skulle börja ett blogginlägg om bussförarutbildning med ett citat från spiderman...) . En buss är stor - längre än många lastbilar. Med D-behörighet får jag rätt att köra hur tunga bussar som helst, så länge de inte har tungt släp tillkopplat.

Vissa kanske tror att utbildningen till busschaufför mest går ut på att köra. Än så länge har det inte varit så. Ingen av deltagarna i min grupp har fått lämplighetstillstånd ännu, det är kö på länsstyrelsen. Men igår hade de kommit fram till dem som lämnat in körkortsansökan den 27:e april. Så nu hoppas jag snart att ett positivt besked dimper ner i brevlådan så att jag får ut och ratta. Just nu är det teoretiskt torrsim.

Tonen på utbildningen är rätt intressant - det handlar inte bara om att bli busschaufför, utan om att skolas in i ett sätt att tänka - där service och ekonomi varvas med ansvar. Som exempel - i måndags på teorilektionen gick vi igenom turbo. Problemet med att stänga av en överbelastad turbo, som gått med 20000 varv per minut, för snabbt exemplfierades med att säga att det blir som smält socker i turbon och att den därefter skär - vilket kostar åtskilliga tusen. I samma andetag nämndes även risken att bli av med jobbet, pga att man misskött utrustningen. Samma sak har nämnts flera gånger tidigare - risken - gör du fel, kör du för snabbt, kan de ta ditt körkort, och du kan bli av med jobbet. Det stämmer ju säkert, men det är intressant hur de trycker på det. Jag vet inte vad min slutsats blir, mer än att de omedvetet eller medvetet försöker prägla in ett sätt att tänka som nog är superviktigt som chaufför. Tänk före, gör sedan. Planera din körning. Planera avstängning av motorer, annars kostar det pengar och blir besvärligt.

Det går att göra många teoretiska kopplingar här, till lärande i yrkeslivet. Och de kopplingarna kommer jag att göra, men inte just här och nu. För med stor kraft följer stort ansvar...

Kommentarer
Postat av: Marika

Bamse säger att den som är mycket stark måste även vara mycket snäll...

2007-05-27 @ 20:27:27
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Mårten Pettersson

Det är ju samma tema...

2007-05-27 @ 20:36:32
URL: http://digitalspegling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.