Höjda trängselavgifter i Stockholm?

Trängselskatten i Stockholm kan ju på ett sätt ses som en miljöavgift. Nu precis läste jag i DN att Moderaterna föreslår höjda avgifter för äldre bilar, eftersom de smutsar ner mer än nyare bilar. Det är tydligen första gången som höjda avgifter nämns i den politiska debatten och det blir väl då en typ av straffavgift för att folk väljer att köra med gamla bilar.

Personligen skulle jag gärna se att trängselskatten användes för att reglera trängseln - kanske genom att höja avgifterna om det är mycket trafik och sänka dem om allt flyter, från timme till timme... eller dag till dag...

Samtidigt är det väl rätt tänkt att minska smutsen - det är tanken som räknas. Och högre avgift för stora bilar än för små kommer nog inte?

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Jag tycker personligen att biltullarna ska höjas rejält, och att de ska införa biltullar även inom staden. Som det är nu så körs bilarna inom staden preces som tidigare. All biltrafik måste minska. Inför flexibla tullar, högre avgifter och tullar inom staden. Sedan ska gärna gamla bilar få betala mer i tull än nya. Miljöbilarna ska självklart vara fria från tull.

2007-11-21 @ 13:33:54
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Mårten

Håller med 60 kronor per dag är mindre än ett dagkort på SL kostar...

Kunde ha kostat 60 kronor per passage under vissa tider, max 180 kr per dag. Samt att man skulle ha avläsare även inne i staden.

2007-11-21 @ 13:55:59
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: pok

så kan bara den säga som har tillgång till de utmärkta kommunikationer som tunnelbana o busstadstrafik. För den som pga arbete måste ta sig från norr till syd, från öst till väst eller vice versa känns det som en onödig pålaga att antingen sitta i kö i den tunnel som redan innan den var klar var för liten, för att dessutom mynna i en trafikled som varit bristfällig de senaste 20 åren, eller betala 80 kr (20 in o ut på morgonen o lika hem på kvällen)till de redan dryga resekostnaderna. Att ha en restid enkel resa på 2,5 h eller mer via kollektivtrafiken känns inte som ett alternativ, inte heller att byta bostad vartefter man byter arbetsplats. Dessutom, de som redan har de bästa alternativen för kollektivtrafik, innerstadsborna kan fritt köra med sina bensinslukande stadsjeepar utan att betala trängselavgift. Jag kan mycket väl tänka mig att biltrafiken måste begränsas, men inte innan det finns vettiga alternativ i form av ringleder med väl utbyggd kollektivtrafik. Alla kan inte bo i innersta´n eller ens vill det, men dessvärre måste jag dit ibland bl.a. för att "mitt" sjukhus ligger där. Så istället för att tvångsbeskatta oss utanför sta´n tycker jag att de som bor innanför avgiftszonerna ska tvingas göra sig av med sina bilar eftersom det inte finns något skäl i världen att ha bil om man bor där. Det blir då gott om plats för oss utifrån att parkera vid de sällsynta besök vi tvingas till att göra.

2007-11-21 @ 21:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.