Nya möjligheter för information till resenärerna

Igår var jag på Slussen och hämtade ut körspecar för helgens arbete - eller rättare sagt - jag fick ut en tjänstespec för lördagen, som var halvfärdig - de hade inte hunnit sätta in sista raden ännu. En sak som jag noterade var att de ändrat utformningen på körspecen. Först blev jag lite förvirrad, eftersom jag har vant mig vid den halvt obegripliga uppställningen som använts så länge som jag kört buss (tre månader). Personen jag pratade med sa att det berodde på att de bytt version av schemaplaneringsverktyget Hastus. När jag tittade närmare insåg jag att tjänstespecen har blivit tydligare, de olika blocken markeras på ett bättre sätt än tidigare och uppställningen gör att det blir tydligt när rasten börjar och slutar.

Dessutom såg jag att de skrivit när bussen ska vara framme vid sin slutdestination, även om jag ska gå av bussen - det är information som jag efterfrågat i det tysta - ibland händer det att passagerarna frågar mig om när 3:an som jag kör är på Södersjukhuset. Det enda jag har känt till i de lägena är när jag ska gå av bussen, även om jag kunnat gå in i BussPC:n och titta på nästa tur för bussen. Så att ha ankomstiden till slutdestinationen är nog ett bra sätt att kunna ge den efterfrågade informationen snabbt och smidigt.

En fördel med det nya systemet är även att det går att komma åt informationen via internet, inte bara som en PDF, utan i en databas. Det gör att jag kan sitta hemma och tänka igenom dagen och planera hur jag ska ta mig till jobbet och hem igen...

Ska bli spännande att se hur tjänstespecen fungerar i praktiken... Ny utformning på tjänstespecarna, nya möjligheter för information till resenärerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.