Pass 36: Tommy Hilfinger, otäcka mord och ljusskygga dörrvred

Tar tåget kl 05.19 mot Slussen. Går av och inser att jag missat bussen, så jag får ta trean istället för tvåan. Som tur är jag ute i så god tid att jag skulle kunna ha promenerat till garaget... Pratar med chauffören jag åker med och frågar om tomkörningsvägar ut till Karolinska, har ännu inte kört centralbron med ledbuss och undrar lite över hur jag hittar dit. Han säger att det är lätt. Jag säger att jag är ganska ny - han säger "Ja, jag förstår det eftersom du frågar...".

Frågar även TX om samma sak och hon säger att jag ska hålla vänster vid Slussen "så kommer du rätt". Hämtar buss 7029 och startar den. Den laddar upp trycket jättesnabbt, men jag får den inte att rulla. Frågar en rangerare om hjälp och naturligtvis fungerar det när han sätter sig där. Får en uppfostringskommentar om att jag har ljuset tänt i bussen, "det ska du ju bara använda i trafik, vi har tillräckliga problem med batterierna som det är". Min förklaring att ljuset var tänt när jag satte igång tändningen går obemärkt förbi... och jag hade väl om jag vetat bättre stängt av belysningen. Det vet väl alla...

Kommer i tid till Karolinska men hoppar över Centralbron, tar Vasagatan istället efter att ha kollat med en förare att det är okej. Efter trean är det dags för tvåan. På returvarvet mot Slussen, vid Odenplan, hamnar jag bakom linje 72. Det står en fyra längst fram och sedan 72, och jag bedömer att 72:an ska köra fram. Det gör den inte, så jag står bakom den och väntar i en minut. Till slut hör jag passagerna fråga varför jag inte öppnar dörrarna. Jag öppnar. En man blir väldigt upprörd och gestikulerar med armarna, ja han blir så hotfull att jag nästan tror att han ska gå och ge mig en uppläxning på ett eller annat sätt. Jag kör fram bussen till ordinarie läge när 72:an lämnat och han går provokativt fram till mig, men vänder innan han säger något - 72:an kom kanske bakom honom... Jag gjorde fel, jag borde ha öppnat dörrarna när jag stod bakom 72:an. Sedan kört fram och öppnat dörrarna igen. Jag hoppas att han kom i tid till det han skulle, även om hans utstrålande vrede skrämde mig...

Kommer fram till Norrmalmstorg och svänger in på Smålandsgatan. Genom skyltfönstret ser jag Tommy Hilfinger, ja jag vet ju inte att det är han just där och då, men jag ser kameror och videokameror - typ presskonferens. Anstränger mig för att göra en snygg och behaglig sväng, så att inte tv-kamerorna vänder sig mot mig... Svänger ut på Birger Jarlsgatan. Reflekterar över att jag kör förbi det ställe där två personer bragts om livet kvällen innan, om det nu var mord eller bara en tragisk olycka framgår inte av platsen. Blommor. Ljus. Folk stannar och tittar. En nerkörd stolpe vittnar. Otäckt. Mina tankar är med dem och deras anhöriga.

Efter en lång pudelpromenadpaus kör jag tvåan igen. Därefter avslutar jag passet med en tur på 43:an - ett och ett halvt varv. Det är första gången jag kör 43:an hela vägen till Ruddammen t/r och det är rätt roligt. Den går ju, kan man säga, genom hjärtat av stan - parallellt med Birger Jarlsgatan och på hemvägen mot söder via Döbelnsgatan. På väg tillbaka mot Ruddammen lossnar dörrvredet i bussen, 5006. Jag böjer mig ner för att ta upp det men det är försvunnet. Jag letar och meddelar passagerarna att jag letar. Framdörren är öppen. Kan ej stängas. Ropar på RTL. Hittar dörrvredet, det hade lagt sig under fotpedalen till stolen. Får dit det och stänger dörren. Några vill gå av och ta tvåan bakom, de får göra det - de kunde ju ha gått ut fram de fem minuter vi stod där, men det tänkte de väl inte på... Kör. RTL ropar och jag säger att "dörrvredet la sig i skymundan". Operatören säger att han kan ropa på Flexbussen och säger sedan att jag ska informera avbytaren om det vid avlösning. Kommer fram till Ruddammen och sedan skyltar jag om för omedelbar avgång med 44:an mot Skansen.

Hoppar av vid Östra station och går ner i T-banan. Där är det stopp pga vagnfel på Slussen. Så jag går upp och försöker ta 4:an, likt alla andra - även de från Stadion - så jag går ner igen när T-banan kommit igång. Tar en timme att ta sig hem, mot 20 minuter annars... Sammanfattnings var det en spännande dag - med Tommy Hilfinger, otäcka mord och ljusskygga dörrvred. En vanlig dag som bussförare...

---
Bussar jag körde:

7029 - En bra ny Volvo
7002 - En bra lite äldre ny Volvo
5096 - En av de bättre MAN:arna, underbar körupplevelse - MAN kan det där med bussar. En kollega sa att "I MAN har man bra kontakt med bussen, inte som i Volvon där man inte vet vad den ska göra - den kanske börjar backa när man ska tuta..."
5006 - Jag blir vred på lösa dörrvred... och onödiga = alla - mord...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.