Pass 37: På jakt efter den hållplats som flytt... ats

Fredag. Får buss 5006, samma buss som jag hade igår på sista raden på pass 36 - en H18E med löst dörrvred. Får knappt igång den, men efter några sekunder startar den. Jag kör ut och gör säkerhetskontroll. De har bytt däck så allt är tipptopp. Tomkör bort till Ljusterögatan. Ser att de flyttat hållplatsen för 76:an, inget folk och jag tänker att de kanske flyttat den längre fram. Kontaktar RTL för att fråga, men avgångstiden infaller innan jag får kontakt, så jag tar ett varv runt kvarteret som en 59:a. Telefonen ringer, det är RTL - de har inte fått tag på mig via radio men bekräftar att det är samma hållplats som 59:ans. "Då gjorde jag rätt", säger jag. "Ja det gjorde du", säger operatören och vi avslutar samtalet.

Väl framme på Ropsten är bussen tom, så jag kör och ställer mig på 76:ans hållplats med fem minuter tillgodo. Någon resenär kollar konstigt på mig och jag ser en buss som kommer längre bak. Två personer går ombord. Den ene säger "Har 76:an återgått till denna hållplatsen nu?". Jag säger att jag inte vet - vad stod det på hållplatsen? Det stod inte 76 inser jag. Anropar RTL och de bekräftar att hållplatsen flyttats, bakom huset där Lidingöbanan går. Okej, jag tar mina två passagerare och med fyra minuter tillgodo kör jag iväg. Svänger runt och bort till Lidingöbanan. 73:ans hållplats... Okej, jag frågar killen som uppmärksammade mig på flytten och han beskriver att den ligger lite längre bort, man kör in vid Shell-macken. Jag inser att oj då, jaha - och så vänder jag runt med mina två passagerare. Svänger vänster in på vägen vid Shell-macken och sedan ner mot vattnet, vänster igen och vips kommer jag fram till en hållplats där det står 76. Är några minuter tillgodo och ingen säger något om det. Om inte annat visar detta att man måste läsa bladen för linjerna - de gånger jag gör det är det inga ändringar, men när jag låter bli blir det hållplatsjakt...

Kör sedan 7024. En lugn tur på trean. Borta vid Karolinska tvingas 7001 att backa för att släppa fram en annan ledbuss. Jag tänker att jag kanske ska assistera, men hinner inte innan hon backat färdigt. Några passagerare munhuggs med henne och får kliva på hos mig istället, hon låg -6 och ville inte ta på dem... De säger något nästan ohörbart om att "Det är inte konstigt att bussförare blir misshandlade så gott som dagligen". Jag frågar vad han sa och han repeterar det inte... Försöker anropa 7001 för att säga att jag ligger alldeles bakom och att om hon inte har avstigande kan hon köra ikapp, men det är upptaget en bra bit. Får tag på henne och vi pratar några minuter - hon hade fått backa där för samma busslinje tre gånger de senaste dagarna. Hon tackar för att jag vill ta upp passagerarna och vi lägger på.

Allt går bra och jag tommar sedan från SÖS till hallen. Väl i hallen kommer jag inte in i fack 10, som jag ska utan är tvungen att svänga in i fack 8 och snedda över till fack 10. När jag gått av bussen och satt den på luft kommer en rangerare fram till mig och säger "Det löste du bra". Jag säger att jag nog inte kunnat svänga in där och han säger att han flyttat på den bussen som stod där.

Sista raden - det kallas visst så - på tjänstespecen bestod av linje 66. Jag körde två rader med den på eftermiddagen och det gick bra, förutom en bärgningsbil som hindrade mig på en gata. När jag tog sista bussen för dagen fungerade inte komradion och jag ringde därför TX, som sa "Jag springer och hämtar en buss till dig, så kan vi byta utanför grindarna". TX kör ut en ny buss och jag gör ett snabbt byte. Passagerna går in och sätter sig och jag rullar vidare.

Avslutar dagen som passagerare i samma buss på väg mot Medborgarplatsen, efter en jakt på den hållplats som flytt... ats.

Kommentarer
Postat av: Elin

haha skön blogg :D

2007-11-11 @ 00:16:29
URL: http://stalltjejer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.