Pass 39: Två rader på samma block

Söndag. Tar ett tidigare tåg än igår, eftersom påtiden är kl 8.22. Tåget kommer i tid, trots att de varnar för hala spår. Upptäcker till min glädje att jag kan komma åt avgångstiderna i realtid via mobilen - på mobil.sl.se. En bra tjänst, det finns mycket att göra när det gäller passagerarinformation och detta är ett steg i rätt riktning.

DSC00386.JPG


Hoppar av tåget och träffar D som ska köra idag också. Det är kallt ute så vi får skrapa rutan på hans bil. Åker bort till hallen och tar en fika. Jag går ner någon minut innan 8.22 och väntar på 66:an som ska komma.

DSC00387.JPG

Det är knappt ljust ute, känns att det är november.

image127

Första turen går till Hjorthagen. 16 minuters paus där innan nästa avgång. En resenär som ska ner till staden....


image128
Efter 55 tar jag en tur med tvåan - två varv blir det med buss 5396 - en underbar MAN! Den fungerar bra. Passade på att dokumentera förarmiljön, den är lite annorlunda än motsvarande Volvo-bussar eftersom den är så avskalad - saknar exempelvis varvräknare. Som syns på bilden används displayen till att visa information om olika funktioner i bussen, som att p-bromsen är dragen exempelvis. På displayen visas även, om allt fungerar, symbolen ((R)) när jag bromsar mjukt så att retardern går in. Då kommer även ett karakteristiskt ljud, som faktiskt gör att jag känner behaglig till mods...

image129
Oljekannan indikerar att motorn är avstängd... P-bromsen dragen...

image130

Här står bussen i Barnängen, det snöar. Dock inte så mycket så att det stör...

Efter tvåan blev det lunchpaus och därefter en timme - dvs ett halvt varv - på trean. Körde en ny Volvo och för första gången fick jag byta av D. Det var lite kul.

Tillbaka till Slussen med trean. Hoppar av. Paus. Fångar en tvåa. Det blir buss 7001. Två varv. Allt går bra.

Till Slussen igen efter två timmar och tjugo minuter. Tar en kort paus och beger mig sedan bort till 55:an. Inser att jag för första gången på en arbetsdag får samma buss igen, jag både började och avslutade dagen på samma block. Det blir en kortis till Hjorthagen och sedan tillbaka igen. När jag slutat för dagen kommer D med en buss som han tommar från Fridhemsplan och så åker jag med honom till hallen. En trevlig och lugn söndag var över... En dag med två rader på samma block.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.