Sista versen i stämpelsången - hur lång blir den?

Jag trodde faktiskt att installationen av Access-läsare i innerstadsbussarna var ett tecken på att ett nytt biljettsystem var på gång... Men nu blev jag osäker. Av en bloggläsare fick jag en länk till denna artikel, som handlar om Västtrafiks införande av ett liknande system... - Försenat. Och i samma artikel står det att SL:s system också är försenat. Andra bussförare som bloggar har också uppmärksammat förseningen... [se Svemicke och Mr Bancos Dagbok]. Även införandet i Sydney är fyra år försenat. En fotnot är dock att SL inte skriver om förseningen på sin hemsida... vad jag kan se... De skriver att lanseringen är planerad till "under 2008".

Det framgår inte riktigt av artiklarna varför det blir försenat, mer än att det handlar om att systemet inte håller utlovad kvalitet. På ett sätt är det ju bra att inte installera något som är halvfärdigt, på ett annat sätt borde det bli ohållbart att hålla kvar vid nuvarande stämpel. Inte nödvändigtvis för att stämpel-systemet är dåligt och det är förhållandevis få resenärer som enligt min erfarenhet använder sig av förköpshäften i varje fall på de linjer jag kör.

Visst är installationen ett tecken på att ett nytt biljettsystem är på gång. Frågan är väl snarare när systemet införs än om det gör det... Problemet med leverantören sägs vara att SL är för litet som kund, kanske kan vara dags att samordna upphandlingen av biljettsystem i hela Sverige?

Samtidigt hör jag att de 30 år gamla stämplarna nynnar på refrängen för att snart börja sjunga på sista versen i sin stämpelsång... Vi kanske får skrika "omtag" eller "da capo" när de har sjungit färdigt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.