Pass 29: Kortbuss för tid och evighet

Fredag. Hämtar ut bussen från garaget kl 06.04 - en av de äldre Volvo-bussarna, 7002. Upptäcker vid säkehetskontrollen att den har fel på vänster framljus, så jag letar upp en snabbtelefon och kontaktar avprickningen. De lovar att skicka jourbilen. Får vänta några minuter, men till slut kommer jourbilen och mekanikern byter lampan. Han har svårt att skruva tillbaka lampinsatsen, så jag kommer iväg från garaget ungefär 10 minuter sen.

Tommar till Karolinska och väljer att köra Vasagatan, Torsgatan och sedan bort mot Solna. Kommer fram till Karolinska 11 minuter sen. Kontaktar RTL och frågar om det är okej att köra tomt ett tag eftersom det inte är några passagerare och jag ligger så pass sent. Det går bra - de säger "Gå i trafik när du tycker det är lagom". Det leder till at jag tommar ända fram till Skanstull, där jag trycker "i trafik" på BussPC:n. En buss med senare avgångstid än min står redan på Skanstull, så jag väljer att köra förbi utan att stanna. Kommer fram till SÖS med en minut tillgodo, så jag kör fram direkt.

Kör till KS igen och är där enligt tidtabell. Vänder och kör med relativt mycket passagerare till Slussen där jag får avlösning. Under pausen in rastlokalen träffar jag en chaufför som kommenterar TV:s rapportering från morgonrusningen. Det är ett inslag från en nyhetskanal där de visar bilder från olika trafikövervakningskameror. Han säger, "Det är konstigt att de lägger så mycket krut på morgonrusningen, den är ju likadan från dag till dag. De borde lägga mer tid på eftermiddagensrusningen, för den är annorlunda varje dag. På eftermiddagen kan det vara trafikstockningar på olika ställen, på morgonen är det alltid på samma ställen... " Jag håller med och noterar att det är en intressant observation.

Efter pausen kör jag en 55:a t/r Sofia till Hjorthagen. Det går bra, men vid ett tillfälle blir det lite snävt med svängen in på en gata. Bilen som står där väljer dock att backa - det hade gått att svänga ändå, men jag är tackam att den gjorde så. Alternativet hade varit att den kört ut före mig, vilket hade varit bättre. Dock lärde jag mig att den svängen är tight och att jag måste ta ut den ordentligt.

Sista rundan för dagen kör jag 15.45. Det blir en 55:a igen och jag plockar ut en H18E som står i Hallen. Avprickaren kollar att den är tankad innan han ger mig den. Jag har problem att starta den ända tills jag kommer på att luckan till luftslangen är öppen, jag har då redan tagit med mig jacka och väska och är bered att be om en ny buss. Stänger luftluckan och vips startar bussen. Gör en säkerhetskontroll och kör sedan ner till avgångshållplatsen. Det är många som åker denna turen - en massa ungdomar går på vid en skola i Hammarbyhamnen. Körningen går bra. Jag får till och med lite beröm av en av passagerarna - "Bra körning", sa han.

På vägen tillbaka mot Söder korrigerar jag min placering i den snäva svängen - och tar två körfält. Det går bättre - dessutom har jag ingen bil som hindrar svängen. Kör till Sofia och får avlösning. Klockan är 18.04 när jag stiger av bussen och äntrar trapporna upp till hallen och parkeringen. Dags för veckovila...

Några tankar
Svängen där en personbil valde att backa är inte den snyggaste jag gjort, men jag lärde mig att det var viktigt att ta ut den lite mer där. Om jag hade gjort den idag hade jag nog försökt att hindra trafiken i båda körfälten så att den bilen hade kunnat köra före mig, alternativt hade jag frågat någon anna chuafför hur hon eller han gör där. Trots allt gick det bra.

Jag tycker att det var intressant hur chauffören kommenterade rapporteringen av trafikstörningar. Det jag funderade på var vem rapporteringen är till för, på eftermiddagen är det kanske inte lika många som tittar på TV för att se trafikläget utan man förlitar sig på radio. Samtidigt kanske TV:n i pauslokalen används till att hålla sig informerad om trafikläget.

Att köra ledbuss igen var minst lika roligt som före semestern. Det är en speciell känsla att dra runt med så stora fordon och de är trots sin längd väldigt smidiga. Jag trodde att jag skulle glömma hur det var att köra dem, men tydligen inte på två och en halv vecka. Det var även skönt att köra ledbus eftersom sista passet innan semestern/tjänsteresan bestod av en hel dag på linje 47, som Söderhallen inte trafikerar med ledbuss (Hornsberg kör dock ledbussar där ibland). Att köra 47 en hel dag var lite enformigt och i mitt stilla sinne tänkte jag att som varannan-vecka-chaufför kanske jag var dömd till att köra kortbuss för tid och evighet, men så var nu inte fallet... vad jag vet i varje fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.