Pass 32: "Ursäkta att jag är sen, men jag var tvungen att plocka upp lite passagerare"

Lördag. Börjar mitt pass lite senare än på fredagen, närmare bestämt kl 11.54. Kör en 47:a mot Karolinska och sedan till Waldermarsudde. Tillbaka till Sergelstorg och så är det paus. Därefter 47:a igen. Jag nekar två danska turister att åka med eftersom de inte har någon biljett. Att neka folk att åka med är mitt ansvar, men de blir lite sura. Jag motiverar det för mg själv med att jag gjorde mitt jobb, dessutom skulle jag aldrig fått åka med gratis i Köpenhamn, ens för att köpa en biljett på nästa station. Å andra sidan säljer de biljetter på bussarna där. Är Stockholm den enda staden i Norden som inte säljer biljetter ombord på bussarna!? Heja Stockholm?

Jag har några passagerare som smiter förbi trots att jag nekar dem att åka med. Jag kan inte göra något i den situationen, men blir lite glad när jag ser kontrollanterna. Samtidigt orolig ? tänk om kontrollanterna håller mig ansvarig för att släppa på folk som inte har giltigt färdbevis. Beslutar mig för att jag ska hålla en hårdare linje och informera folk om att det faktiskt kostar 800 kronor att åka utan biljett, jag är ingen kontrollant ? men det är mycket kontroller i Stockholm. För den oinvigde läsaren kan det framstå som lite skumt, men rollfördelningen är att chauffören visiterar biljetter och kontrollanten kontrollerar giltigheten ? exempelvis om en person åker på ungdomspris (som gäller upp till 20 år i Stockholm) men är 24 år kan inte jag säga något om det, jag får inte be dem legitimera sig ? men det får kontrollanten?

Tidtabellshållning är ett intressant kapitel som dels beror på passagerares påstigningshastighet, rådande trafiksituation, dels på hur tidtabellen är utformad. På lördagar och söndagar, och även över ett trafikdygn, varierar körtiderna i tidtabellen väldigt mycket. På lördagar är det ibland så tight att jag tror att de räknar med att ingen reser och att man kör i 70 på 30-vägarna genom Stockholm. Det gör jag aldrig, men däremot känner jag mig på något sätt tvingad att ta ombord passagerare som väntar. I lördags körde jag 55:an, 53:an och sedan sist en 43:a från Ruddammen. På den sista turen hade jag en passagerare från Ruddammen och låg enligt tidtabell. Vid Hamngatan plockade jag upp ytterligare fem personer. Genast låg jag minus tre i tidtabell. När jag kom fram till Slussen hade jag förlorat ytterligare en halv minut bara genom att köra som sig bör? Den avlösande chauffören som fått stå och vänta i kylan var inte alltför glad och hälsade inte på mig ? han undrade säkert varför jag var sen när det inte var någon trafik att tala om.


Några tankar
Billjettvisitationen måste gå snabbt för att hålla tidtabell ? jag uppskattar att jag i snitt ägnar en halv sekund åt varje kort som visas, kanske fyra sekunder åt en pappersbiljett och 20 sekunder åt en SMS-biljett. SMS-biljetterna är bra för resenären och fungerar på T-banan där det finns mer tid åt visitation, men är inte alls designade med tanke på busspåstigning med ibland dåligt ljus och en lång kö?

Jag ser fram emot det nya Access-systemet som ska införas i Stockholm snart. Då kommer det att bli ännu smidigare att gå på bussen och det blir tydligare vad som är en giltig biljett eller inte. Samtidigt måste jag fortfarande känna till regler om vem som får åka på en viss biljett, kontrollen av att en rättmätig biljettinnehavare åker på rätt typ av biljett kommer jag fortfarande att ansvara för.

Att köra buss i linjetrafik i Stockholms innerstad handlar om att köra lugnt och tryggt, samtidigt som man hittar ett flyt i såväl hållplatsstopp som planering av svängar och filval. Det handlar om att ta det lugnt och inte stressa upp sig. Det handlar om att tänka att om jag stressar blir jag kanske ännu mer försenad för att jag fastnar i en korsning eller kör på en bil. Det handlar om att visitera biljetter, det handlar om att förklara varför man inte kan köpa biljett ombord och hänvisa folk till försäljningsställen. Men det viktigaste är att det handlar om att ansvara för att folk kommer dit de vill på ett säkert och komfortabelt sätt. Med en giltig biljett.

Jag pratade med en chaufför som tog över min 55:a och han sa att de snävar till turerna ordentligt på kvällar och helger. ?Fast jag kör inte för snabbt för det, det har jag inte betalt för?. Fast jag undrar samtidigt lite över vilken förståelse det finns hos de gamla förarna för att man en lördagskväll kommer tre minuter sent till avlösning? Jag tänkte för mig själv efter att ha lämnat bussen att jag borde ha sagt ?Ursäkta att jag är sen, men jag var tvungen att ta upp några passagerare??

Kommentarer
Postat av: Robert

När införs Access? Och innebär det att passagerarna kommer att "plinga" sitt kort och du inte behöver titta på datum och sådant?

2007-10-18 @ 07:04:04
URL: http://blog.robertb.eu
Postat av: Jenny

Tusen tack! Jag önskar att jag bara kunde skaka av mig det, men jag tar tyvärr åt mig alldeles för mycket. Även om jag är van :) Tack för fina ord. MVH Jenny

2007-10-18 @ 13:21:39
URL: http://jennybergqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.