Pass 33: Bussflexibilitet och linjekreativitet på Djurgården

Jag kan inte säga att jag var odelat positiv till att köra 47E en hel dag? Att köra en enstaka linje en hel dag kan vara tråkigt, riktigt långtråkigt ? och oftast har man större variation i linjekörandet än så. Det finns dock olika varianter av 47E ? extratur. De turer som går efter tidtabell och de som går när behov finns. Det blev till slut en väldigt intressant söndagsupplevelse.

image99

Kommer till Söderhallen en stund före kl 9 på morgonen och går ner till TX för att hämta ut bussen. Jag är några minuter tidig men får buss 5060, en H18E. Går till anvisad p-plats och slår på strömmen. Ljuset tänds, men dörrarna öppnar sig inte. Kollar om luftslangen är i, vilket den inte är ? så jag pressar upp dörren ? som är helt luftlös. Sätter mig tillrätta och kollar manometrarna, den ena är på noll och den andra på två bar. Som om inte det är nog är jag inparkerad av buss 5067, så jag går och frågar TX om jag ska ta den bussen istället ? men föraren är på väg till den, så jag går tillbaka och startar. Laddar upp trycket, det tar tid, och föraren av 5067 hälsar på mig och sätter sig sedan för att köra iväg.

image100

Efter ett tag når jag de lagstadgade och nödvändiga sex baren, lossar spärrventilen och p-bromsen varefter jag rullar ut på hallgården och gör säkerhetskontroll. Eftersom allt är bra kör jag iväg mot Centralen. Väljer fel väg vid Slussen, så jag är tvungen att köra längs med Strömkajen. Tar sedan chansen att testa en för mig ny väg, som jag vet att busslinje 65 kör, förbi Operan och in i Klarakvarteren. Parkerar bakom buss 5040 och avvaktar avgång. Jag kan inte skriva in mitt blocknummer i BussPC:n och frågar en kollega hur man gör, det visar sig att jag är tvungen att ställa om skyltarna manuellt istället. Ropar upp 5040 och frågar när han tänkte köra och han säger att han har tidtabell. Jag säger att jag hänger på honom när han kör fram.

Vi rullar fram. 5040 avgår enligt tidtabell och jag väntar vid hållplatsen. Det kommer folk och efter två minuter kör jag mot Sergels torg. Fyller bussen där. Kör ner till Waldermarsudde och vänder. Tommar tillbaka till Sergels torg och ställer mig bakom 5067, som väntar på att köra. Går och köper en kopp te och på vägen tillbaka knackar jag på dörren till 5067 och frågar föraren hur hon gör när hon kör extra. Hon säger att hon brukar köra efter eget huvud, om hon ser att det kommer en ordinarie avgång försöker hon köra fram några minuter efter att den har gått. Jag säger att så gör jag också. Sätter mig i min buss igen och avvaktar. Det är många extrabussar så efter en kvart väljer jag att köra.

Efter två tre turer fram och tillbaka till Waldermarsudde pratar jag med en flexbussförare. Han säger att om 47E innebär att vi är extraresurs till 44 och 69 också. ?Jag brukar variera mig lite, då går tiden snabbare?, säger han. Jag tackar för tipset och säger att jag provar att ta en 69:a. Sätter mig bakom ratten och kommer på att jag inte vet var man ska vänd, så jag frågar. Samme förare säger att jag kan köra fram till Kungsholmsplan och köra som en 56:a och jag förstår hur han menar. Sagt och gjort, sticker upp till Sergels torg som en 47E. Kör sedan förbi Centralen och vänder vi Kungsholmsplan. Stannar och anropar RTL för att se om jag behöver tänka på något särskilt angående inställningen av BussPC, men det behövs inte. Jag kan ställa in den på extratur 69 Fridhemsplan ? Blockhusudden och sedan positionera mig fram till lämplig avgångshållplats.

69:an är en rolig linje och jag fick många passagerare som skulle till Etnografiska och Tekniska museet. Vid Kaknästornet var jag tom men valde ändå att köra ut till Blockhusudden. Därefter tommar jag via vår smitväg till Waldermarsudde och vidare till Skansen. Lunchpaus.

Jag kör sedan tillbaka till Kaknästornet och går som en 69:a till Sergels torg, eftersom jag ser att en ledbuss från Hornsbergsgaraget hamnar precis framför mig som en 47:a annars. Och ledbussarna suger upp alla passagerare i sin väg den här dagen. Kör en 47:a till Skansen och väljer jag att tomma till Karlaplan och gå som en 44 Karlaplan till Skansen. Inte mycket folk, så jag kör några 69:or till. För att inte hindra ordinarietur tar jag fram en tidtabell och kollar igenom den för att se när ordinarie avgång är. Därefter väntar jag fem sex minuter och kommer mitt emellan. Får många glada kommentarer om att det kommer en extrabuss, det är rätt kallt och ruggigt så jag tror att extrabussarna uppskattas.

Några tankar
Sista turen kör jag som en 47:a från Waldermarsudde. En person kliver på och frågar varför man inte listar extrabussarna, ibland i tidtabellen är tydligen bussturer till Sergels torg listade. Jag säger att det är för att man vill kunna ha det flexibelt, men kommer sedan på att jag faktiskt inte har någon tidtabell alls. Tanken med de flexibla resurerna är att kunna dirigera dem till de ställen där de behövs. Samtidigt ger extraturerna oss chaufförer en möjlighet att improvisera och själva avgöra när vi ska avgå. Det var väldigt roligt och utmanande.

Ur ett lärandeperspektiv är det intressant hur flexbussföraren berättade för mig att jag kunde köra andra linjer också, för att tiden skulle gå snabbare. Det var inget som någon sagt till mig tidigare, och hade jag vetat det skulle jag nog sett fram emot söndagens körning ännu mer. Samtidigt lär jag mig väldigt mycket på att ansvara och bedöma trafikantmängder själv ? och att titta i tidtabellen gjorde att jag fick reda på när ordinarie trafik går. Jag trodde att det skulle bli trist. Det blev en jätterolig söndagsupplevelse - med både bussflexibilitet och linjekreativitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.