Pass 34: Omväxling förnöjer

Fick byta kördag och TX ringde mig på morgonen och frågade om jag kunde och ville börja kl 14.03 vid Spårvägsmuseet. Jag tackade ja, och begav mig iväg. Började med en 66:a, en linje som jag inte kört på ett tag.  Efter en minut känns det som att jag kört igår, det är som att köra buss. Har du en gång väl lärt dig sitter det där...

Efter en lugn tur på 66:an t/r Reimersholme kollar jag tjänstespecen och ser att jag ska hämta ut en trea på garaget och tomma den till SÖS. Gör så. Första generationens Volvo, går fint. På väg tillbaka från Karolinska ser jag någon som ligger vid ett övergångsställe, hör ambulansen komma. Stannar vid Fridhemsplan och släpper förbi polisbilen som kör i fel körfält. Funderar på att meddela buss 5392 om att det är en olycka längre fram, men gör det inte - tänker att det nog lossnar rätt snart.

Efter matpausen tar jag en 43:a och kör den mot Tanto. Därefter till Ruddammen. Skyltar om till 44 mot Djurgårdsbron och iväg. Lugnt, inget folk nästan. Tillbaka till Ruddammen och tommar sedan till Roslagstull där jag blir en 53:a. Kör den till Slussen och därefter paus. Kommer någon minut sent till Slussen trots att jag bara kört lagenligt, men avlösande chaufför var förstående. Han sa: "Ser det ut som att jag ska iväg på fest? 53:an har ju bra regleringstider i båda ändar".

Avslutar dagen, klockan är 21.40 ungefär, med att fånga en 59:a på Sergels torg och köra den till Karolinska sjukhuset. De bygger om där och jag passar på att fråga föraren som jag avlöser om lite råd för hur jag ska hitta. Han säger att det inte är några problem, ska bara följa de tillfälliga vägskyltarna mot Stockholm. Han säger att jag ska svänga vänster in under motorvägen och därefter upp på E4:an. Han säger även att han körde fel första gången, och det var inga problem för han kunde vända vid nästa avfart istället.

När jag väl kör missar jag den skylten och hamnar borta på påfarten till Solna, men jag tar det lugnt och vänder tillbaka till Stockholm. Inga problem alls, precis som föraren sagt. Tar upp lite passagerare på Sveaplan och Sergels torg. Kör Centralbron och tunneln över till Söder. Folkungagatan, Nytorgsgatan. Kommer fram till Ljusterögatan och kommer på att 59:an faktiskt fortsätter ett kvarter till, och jag har en passagerare som ska dit. Inte som 76:an som vänder på Ljusterögatan. Släpper av passageraren och tommar sedan till hallen där jag ställer in bussen. Går hem - klockan är 23.00.

Några tankar
Det var en rolig tjänst - kanske speglar hur det är att köra på kvällen. Eftersom det inte är lika många bussar som rullar verkar de i omloppen utnyttja bussarna på många olika linjer. Ett pass tog mig från Söder, till Norrmalm och vidare till Östermalm i ett svep. Jag får nästan se hela staden inom loppet av en timme... Som tidigare nämnts skruvas tiderna i tidtabellen till något på kvällar och helger, men det märkte jag inte något av den här dagen - kom i tid till nästan alla avbyten utan att köra för snabbt. Detta pass var ett bra exempel på att omväxling förnöjer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.