Pass 20: Extrajobb med extraturer

Fredag. Klockan är 07.10 när jag kommer till Söderhallen. Ska gå på klockan 07.20. Jag får buss 5175 som står på rampen. Det är en H19, en Scania OmniCity från 1999. Jag beger mig genom de långa gångarna och upp på rampen. Kopplar loss bussen. Gör en säkerhetskontroll och backar sedan ut den. Extrajobbet som börjar med extraturer har börjat...

Jag kör Stadsgårdsleden till Slussen. Svänger vänster in i "tunneln" och därefter upp på Munkbroleden. Kommer fram till Centralen 7.40 och parkerar på uppställningsplatsen för ersättningstrafik. S, min kusins fru, som har sagt att hon vill åka med dyker upp med en kamera i högsta hugg. Det är några minuter tills jag ska köra fram, och jag tycker det är bra att hon vill dokumentera lite. Jag har ju svårt att ta kort själv när jag kör... BussPC:n visar på 7.44 och jag startar bussen och kör fram till Centralens hållplats. Det blir en kort extratur på 47:an, den går från Centralen till Vasaparken och ska ta fem minuter. Jag är lite imponerad över hur bra koll de som planerar har på trafikmängden. Bussen är inte listad i tidtabellen, men går ändå och avlastar därmed de ordinarie turerna. Bussen blir full - så mycket passagerare är det.



Stannar vid Vasaparken och får ropa i mikrofonen att det är sluthållplats. Den sista passageraren går av, jag stänger dörrarna och väljer att köra vänster ner på Karlbergsvägen. Dessvärre kan jag inte svänga vänster från nästa gata utan jag får helt enkelt satsa på att köra som en trea bort via Hantverkargatan. Det är roligt att ha en gäst med i bussen och hon passar på att ta bilder.



Ligger 11 minus vid Tegelbacken och kommer fram till Ljusterögatan en minut innan avgång med 76E mot Frihamnen. Fullt med folk. Kommer fram minus 6 minuter till Frihamnen. Skyltar om till Ej i trafik och vänder. Är lite osäker på vägen till Karolinska, men kör höger bort mot Kungliga tennishallen och sedan upp till Stadion där jag svänger höger på Vallhallavägen. Misstaget jag gör är att jag inte kör inom Tekniska högskolan, utan jag hamnar i ordinarie köer bort mot Roslagstull. Anropar RTL och ber att få tips om bästa vägen till Karolinska. Operatören säger att jag kan köra via Stallmästargården. Jag upprepar "Då kör jag som en 59:a?" Jag får jakande svar.

Kommer fram minus fyra till Karolinska institutet och skyltar om till en 47:a. En person väntar på bussen, så jag svänger in där och hämtar upp. Ligger bra till vid Vasaparken. Tre minuter sen vid Norra Bantorget, då ser jag kön från Torsgatan. "Ojdå, det här kan ta tid", tänker jag. Kollar tjänstespecen och ser att jag har 13 minuters rast vid Sergelstorg. Jag rastvarnar. Släpper av en passagerare som ska med ett tåg genom framdörren. S passar också på att hoppa av. Jag uppmanar dem att ta det försiktigt när de går ut. S tar några sista bilder innan hon försvinner bort mot Centralen. Det tar verkligen tid vid Norra Bantorget. Minus 12 minuter, minus 16 minuter. Sedan på Vasagatan är all trafik som bortblåst. En passagerare kommer fram och undrar om jag tror att hon hinner till Hamngatan, Norrmalmstorg till 10. Jag säger att jag inte vet hur mycket trafik det är, och hon säger att klockan är ju efter nio. Jag säger att jag själv blev överraskad av trafiken vid Norra Bantorget och att hon nog kan räkna med att hinna till Norrmalmstorg till kl 10.

Vid Centralen ser jag den 59:a som jag ska köra. Buss 5061. Den är i tid. Jag är 16 minuter sen. Tar ombord en massa folk vid Centralen. Kommer iväg och glider in på hållplatsen för 47:an. Ser ingen avbytare så jag meddelar ej avlöst. Samtidigt ringer min mobil och RTL frågar var jag är. Jag säger att jag rastvarnat och att jag precis kommit fram till Sergelstorg. Får 10 minuters rast. Avlösaren kommer ombord, han såg inte att det var hans block som kom. Jag förklarar att jag är sen pga stoppet vid Norra Bantorget och han förstår. Går av bussen och tar en snabb paus, säkert inte mer än fem minuter. Hoppar sedan in i buss 5061 som är tömd på folk. Anropar RTL och frågar om jag ska tomma och köra ikapp, men de tycker att jag ska köra som en försenad avgång istället. Gör så och anländer Stallmästargården sju minuter sen och precis då jag ska avgå enligt den omlagda tidtabellen. Det blir en lugn tur till Ljusterögatan, där jag får vänta 13 minuter. Kanske speglar jobbet rätt bra - ena sekunden måste man kämpa för att hålla tidtabellen och oroa sig för att man inte kommer fram pga trafiken, nästa sekund har man hur mycket tid som helst att bara ta det lugnt och invänta avgång.

Jag kör till 11.13 och har sedan paus till 14.52. Kör ett delat pass och åker hem för att umgås med pudlarna. 14.52 är det en tvåa mot... Jo till slut inser jag att det är mot Norrtull. Det är jobbigt att inte riktigt veta alla förkortningar och att titta fel. Jag kan läsa tjänstespecen hur många gånger som helst och vara övertygad om att 14.52, som var samma avgång som jag hade på onsdagen, går mot Sofia. Träffar den förare som tipsade mig om vägen förbi kaninerna. Hon frågar mig om det gick bra och jag sa att jag inte vågat ta tunneln. "Nej, du ska inte ta tunneln! Du ska köra Katarinavägen i så fall. Jag vet inte om du kommer under med ledbussarna där - nej jag kör alltid Katarinavägen. Jag provade häromdagen och det var inga problem", säger hon entusiastiskt. Jag säger att jag ska tänka på det till nästa gång.

Får buss 7016 och har SMS med D som jag uppmanar att genskjuta mig vid Odenplan. Han gör så. Passar på att ta lite bilder vid Norrtull, där vi är precis enligt tidtabell. Vänder tillbaka och kör mot Sofia, där vi tar några fler bilder. Jag är överförtjust i Volvos design på 7500-serien och jag tycker att den är särskilt snygg i den blåa stombussfärgen.



Vid Slussen hoppar vi av bussen, köper tre nektariner på den lilla torghandeln och inväntar nästa block. Blocket är försenat 11 minuter, och det beror nog på Munkbroleden. Det blir buss 7008 och den vet jag är bra. Jag bromsar hårdare nu och inser att den förre föraren inte har kört med retarder. Jag kopplar in retardern. D hoppar av vid Skanstull och jag fortsätter till SÖS där jag gör en spetsvändning. Kör mot KS. Vid Slussen hoppar en person på som har en biljett som är felstämplad och tillrättad. Jag säger att jag inte vet riktigt hur jag ska göra - hon tror att den gäller - den är stämplad precis. Jag säger att det är fel datum och hon blir lite konfunderad. Jag säger att hon får åka med, det är säkert så att hon stämplat den precis och att den som stämplat stämplade med fel datum. När vi kört iväg säger jag att om det blir kontroll får hon hänvisa till mig, jag tror inte det ska vara några problem och hon verkar bli mindre sur.

Vid Tegelbacken kommer det ombord en dam. Hon ställer sig framme hos mig och pratar. Hon letar efter ett antikvariat och vill veta vilken hållplats som närmast. Hon stiger av vid Kungsholmens kyrka och tackar för en trevlig pratstund. Jag kör vidare mot KS. Vid KS står 7007 framkörd. Jag har några minuters regleringstid och funderar på att köpa en kopp te - men avvaktar eftersom jag ser att den första bussen i kön avgår. 7007 startar upp och ska iväg men kommer inte iväg. Jag tänker att jag kommer få problem att köra fram om han står kvar och anropar bussen. Råkar trycka fel på BussPC så det blir ett anrop till RTL istället. Anropar 7007 igen och han svarar att han inte kommer iväg, jag säger att jag kör fram så länge. När jag har kört fram så anropar RTL. Jag säger att jag råkade trycka fel, men att 7007 verkar ha problem vid KS. Operatören säger att hon ska anropa 7007. 7007 kör sedan och jag avgår enligt tidtabell. Anropar 7007 igen och säger att jag kan ta passagerare om han behöver köra ikapp tid. Han tackar så mycket och säger att han ska försöka.

Trots detta ligger vi oftast i kö, till Slussen där jag får två minuters regleringstid. Kör vidare till Skanstull och där har jag plus två minuter. Kommer fram till SÖS och släpper av passagerarna. Tommar och testar inbromsningar med och utan retarder. Det är en viss skillnad. Bromsarna hugger mer utan retarder. Så jag väljer att sätta igång retardern igen. Med tre minuter tillgodo svänger jag in på hallgården och parkerar 7008. En dags extrajobb med extraturer är över.

image67

Bildtext: Volvo biogasbuss generation 3, i stombussmålning. 7500 heter modellen. Visst är den lite snygg?


Några tankar
Det är intressant att jag som busschaufför bara vet min egen tidtabell, inte hur andra bussar går i förhållande till mina avgångar. Dagen gav även insikt i hur extraturer fungerar - jag åkte runt hela stan och gick in på linjer som behövde förstärkning. Det var rätt roligt, men lite jobbigt samtidigt eftersom tomkörningarna tog sådan tid. Detta berodde nog mest på att jag inte riktigt visste var jag fick svänga och var jag var tvungen att köra rakt fram. Som tur var gick allt bra ändå.

Kommentarer
Postat av: Axel

Jag är förvånad över att ni byter linje stup i kvarten. Det verkar nästan som om ni tommar mer än ni kör i trafik.

2007-09-03 @ 23:58:47
URL: http://aaxxeell.blogspot.com/
Postat av: Mårten Pettersson

Hej!
Tack för din kommentar på min bussförarblogg. Det är bara ibland som det är tomkörningar och fredagens extraturer var lite extremt.
Om vi tar ut bussen eller kör in den på natten så blir det ju tomkörning, men de största delarna av trafikdygnet rullar ju bussen på sin linje... Och vi byter förare ute på linjen, i trafik.
Mvh
Mårten

2007-09-04 @ 07:03:46
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.