Pass 21: Snurrigt på fyran

Måndag. Första dagen efter veckovila. Jag beger mig till Söderhallen med bilen eftersom jag ska sluta kl 24.40 och det är dåliga förbindelser med nattbussar vid den tiden. Tar tvåan ner till Slussen och sedan t-bana till Gullmarsplan. Ska köra två varv på fyran.

Fyran, som är en mycket belastad linje - den har runt 60000 resenärer per trafikdygn - går bokstavligen runt hela Stockholm. Den knyter samman Söder med Kungsholmen och Kungsholmen med Vasastan och Östermalm. Den gör uppehåll vid de stora T-banestationerna - Gullmarsplan, Skanstull, Hornstull, Fridhemsplan, Odenplan och Östra station. Dessutom angör den Södra Station.

Jag fick buss 7008. Det var den jag körde sista turen på fredagen. Jag tänkte "Oh, skönt. 7008 är bra.". Jag sätter mig tillrätta. Ställer in allt. Stänger bakdörrarna. Stänger framdörrarna, eller vänta nu... Dörrvredet är löst! Det snurrar. Jag kan stänga dörren, men först efter ett varv. Jag suckar och tänker att det var inte vad jag behövde just nu - första gången för mig på fyran och så en buss som inte är i topp. Jag kommer dock iväg och rullar mot Skanstull. Det går bra, även om bussen känns lite trött. Jag känner att jag inte är riktigt varm i kläderna efter veckovilan.

Allt går dock bra. Jag stör mig hela tiden på vredet och funderar på att kontakta Radiotrafikledningen, men avvaktar. Det har ju inte hänt något och vagnbyte är inte aktuellt för en sådan sak. "Jag får väl skriva en fel rapport", tänker jag. Strax innan Östra station, vid hållplats när jag ska öppna dörren lossnar hela vredet. Jag får det i handen (se bild nedan). Oj då, tänker jag. Anropar RTL. Säger att jag har försökt laga det, vilket jag har, men att jag inte kan laga det. Operatören på RTL säger att jag ska utrymma bussen vid Östra station, vilket jag gör. Sedan kör jag den till Slussen och vidare till Söderhallen. Rangeraren som tar hand om bussen säger "Där får de gräva", när han ser hur vredet ser ut. Det finns inga lediga blåbussar och flexen har täckt upp för blocket, så jag beger mig tillbaka till Gullmarsplan.



Kör sedan 7026. D följer med till St Eriksplan. Allt går bra. Skönt med en buss som är i form, det hjälper mig att bli varm i kläderna.

Fyran då - några problem? Nej, inte egentligen. Det är en rak linje med få svängar. Det största problemet är att komma ihåg att jag kör fyran och inte trean eller 43:an. Jag sitter och tänker på det hela tiden, men slappnar av efter ett tag. Vid Odenplan kommer jag på att jag måste svänga vänster, det hade jag glömt helt. Jag får kolla upp vilken gata som leder upp till Garnisonen - Banérgatan. Men det hela är ganska smärtfritt. Dagen innan hade jag även spanat in hur Rosenlundsgatan såg ut när man ska svänga i riktning mot Gullmarsplan. Vid det gröna huset...

Efter fyran kommer ett pass på trean som går bra. Avslutar med ett lugnt pass på 43:an. Sista varvet har jag inga passagerare alls. Dagen slutar 24.40 på Söderhallen. Tar bilen tillbaka. Det var en dag som började snurrigt och sedan blev ganska bra...

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Det är tur att du skriver så mycket i din blogg, för annars skulle jag inte veta hur du har det på jobbet.

2007-09-05 @ 10:36:58
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.