Sannolikhetsfel, hur sannolikt är det?

Häromdagen körde jag en MAN igen. Det är en trevlig busstyp, jag gilar den avskalade förarmiljön och känslan i ratten. Det känns som att jag sitter lägre i den, å andra sidan har jag bra fönster både framåt, åt sidan och bakåt. Bussen har dock både fördelar och nackdelar. Den första fördelen är att den är tyst. Detta är även en nackdel, eftersom det är supersvårt att höra om den är igång eller inte. I kombination med att flera instrument döljs i undermenyer blir det en intressant användningsupplevelse. En gång när jag tog över en MAN buss märkte jag helt enkelt inte att den var avstängd, och undrade varför den inte gick igång... Nybörjarfelskontot hamnade den erfarenheten på...

Förutom tystnaden har de löst informationen om manometertryck (lufttryck) och annat genom en central display, som ersätter varvräknare. Jag antar att de inte tycker att varvräknaren är speciellt viktig - bussen är ju automatväxlad. Displayen visar dynamiska bilder såsom öppna dörrar och aktuellt bromstryck.

Ett problem som jag upptäckte är hur displayen används. Lösningen med displayen fungerar när bussen går bra, men om det är problem så prioriterar den att information om felet visas. Vid ett tillfälle kunde jag inte komma åt någon annan information än att bussen hade upptäckt ett "sannolikhetsfel". Ursäkta, men vad är ett sannolikhetsfel. Här skulle jag kunna hävda att jag jobbar som bussförare i boken "Liftarens guide till galaxen", där det finns sannolikhetsdrift, men jag väljer att inte göra några sådana kopplingar. Förresten så handlade sannolikhetsdriften om att driva rymdskepp, och det här felet påverkade inte drivningen alls - det hade med luftfjädringen att göra, tror jag. Nåväl, poängen är att jag inte kunde komma undan informationen om sannolikhetsfelet, jag kunde inte interagera med systemet för att få fram mer detaljerad data om vad som faktiskt hade hänt. Här tror jag att Volvos lösning med flera olika displayer och mätare är bättre.

Samtidigt får jag säga att MAN använder displayen för att visa information som saknas i Volvon, exempelvis när hjälpbromsen kopplas in. Och det är rätt användbar information i utförslöpor, när jag vill hjälpbromsa istället för färdbromsa. Problemet är att även denna information försvinner om det uppstår ett fel som ska visas på displayen.

Designtanken verkar vara att bara visa den information som är viktig, men hur avgör de detta från situation till situation? Jag vet fortfarande inte vad ett sannolikhetsfel är. Jag menar ett sannolikhetsfel, hur sannolikt är det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.