Flyt har man inte... flyt skapar man sig...

Som jag skrivit innan håller jag på att försöka häva automatvillkoret, och en av de saker som instruktören på Grönlunds sa var att jag skulle öva in en annan bromsteknik. Jag ska inte bromsa till stopp, vilket tydligen är vanligt när man kör automatlåda, utan istället bromsa hårdare i början, släppa bromsen och sedan bromsa försiktigt det sista och släppa lagom precis innan stopp.

Dessutom gav han tipset att kolla längre fram och vara mjukare i övergången mellan broms och gas. Från lastbilskörningen minns jag att man inte ska slira på kopplingen, utan släppa den relativt snabbt, men i varje fall med den bussen jag körde förra fredagen verkar det som att det inte är någon dödssynd - kan ha med OptiCruisen att göra? Synden är istället att släppa upp alltför snabbt, så att körningen blir ryckig - att ha fyrkantiga fötter, som instruktören sa till mig.

Efter lektionen tänkte jag att tipsen kanske fungerade för turistbusskörning i Solna med omnejd, men inte i innerstaden med alla dessa trafikljus med korta avstånd och långa intervall. Men jag lovade mig själv att prova...

Sagt och gjort. Vid varje trafikljus som visar rött bromsar jag i god tid, och lite hårdare än jag brukar, vilket resulterar i att jag glider fram i mellan en till 10 km/h mot signalerna. Flera gånger måste jag bromsa och stå still, men lika ofta - om inte oftare - slipper jag stanna helt eftersom ljuset slår om till grönt.

Och detta inte bara en busskörningshelg - utan två.

Jag som tyckte jag körde mjukt innan. Jag har ett tag tänkt på att flyt har man inte, det skapar man sig... Och nu har jag nog faktiskt lärt mig att skapa ett bättre flyt. I varje fall i princip. Än har jag mycket kvar att lära...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.