Delad fredag 1 - 76:an och 59:an

07.26 - plockar ut bussen hos TX. Det blir 5178, en H19. Eftersom vi bara har 10 stycken H19, Scania Omnicity, är det lite exotiskt. Så jag tar mitt pick och pack för att påbörja dagens arbetspass med en vandring. Ha19 står rampade, vilket också är lite roligt. I hallen kopplas luft och el med sladdar. På rampen används en släde. Jag drar i en lite spak och vips frigörs luftkopplingen. Det är exotiskt, så oehört smidigt. Slår på strömmen och går in i bussen. Startar upp och gör säkerhetskontroll. Minns orden från linjeutbildningen att låta luftfjädringen fyllas på innan man backar, eftersom risken annars är att jag drar med mig delar av trottoaren framför bussen. Inga problem så efter en stund backar jag ut, lägger i D och kör till Ljusterögatan. Två varv på 76:an väntar.

Kommer till Ljusterögatan. Det märks att det är vinter, i varje fall i tidtabellen. Tre 76:or före mig i kö och bara runt fyra minuter till min avgång.  Jag ska avgå mot Frihamnen och väntar snällt på min tur. Lastar ombord folk och kör sedan. Det är kö ut från Ljusterögatan in på Ringvägen. Lång kö. Efter att ha avgått i tid ser jag på BussPC:n hur jag blir alltmer försenad, minus åtta till Slussen. Kör vidare och hamnar på minus 10. Öppnar dörrarna vid Frihamnen så de två sista passagerarn kan kliva av. Vänder sedan och kör tillbaka till Ljusterögatan, det flyter bra åt det hållet men jag tar inte igen minustiden helt. Öppnar dörrarna en minut efter avgångstid och kör tre minuter efter. Kö igen. Det går ganska snabbt så jag håller minus åtta hela vägen. Inga passagerare till slutstation och många bussar vid hållplats. Vänder och kör till centralen - skyltar upp som en 59:a. Tidsreglerar och avgår. Avlösning.




Reservbussförare

Kommer till Söderhallen 04.30. Grindarna är låsta. Låser upp och parkerar. Går garagevägen genom fack åtta och tittar till bussarna på väg ner till TX. Allt ser bra ut. Anmäler mig hos TX kl 04.45. En dag som reserv har börjat.

Första timmen är lugn. Jag sitter och slödåsar i soffan när TX kommer ut och ber mig köra ner en buss till Slussen. Vagnuttag kl 05.43, buss 5035 - står det på lappen jag får. Bussen står i fack 19 och jag går iväg. Den visar sig vara inparkerad av två bussar. Jag kopplar loss min buss och sätter mig för att vänta in de andra. Föraren som har bussen bakom mig kommer och startar upp. Bussen före mig startar också upp, men bussen längst fram har ingen förare. Jag passar på att ladda upp trycket - ena kretsen var nere på två bar och den andra runt fyra, så spärrventilen slår till. Tar en minut att ladda upp ungefär. Precis när jag går bak och pratar med föraren i bakomvarande buss ser vi föraren till den första komma stressande. Vi hälsar och han hoppar in i sin buss. Hans tryck är också lågt, verkar det som, och det blir svart på väggen av avgaser. I varje fall en del av väggen. Till slut rullar han ut.

Jag kör ut som tredje buss. Stannar på garageplan och gör säkerhetskontroll. Gott om tid. Allt i sin ordning. Sätter mig tillrätta och rullar ut genom grinden, höger och sedan vänster. Vänster in på Folkungagatan efter Londonviadukten. Kommer ner till Slussen och föraren står på treans hållplats. Han hade blivit sen pga nattbussen och ska iväg till Ruddammen, så vi säger bara hej och sedan åker han. Jag tar mig tillbaka till Söderhallen med tvåan (7010), tillsammans med fem andra chaufförer som går på sina pass. Blir avsläppt och går upp och anmäler att jag är tillbaka.

Vid 08.17 kommer TX och ber mig åka till Slussen, eftersom de har många möjliga rastsprickor. Jag tar tvåan och hamnar i bilkö. Busschauffören jag åker med säger att det varit köer hela veckan och att det nog kommer pågå fram tills den 15:e september när Centralbron är klar. Många passagerare är stressade, men det är fullt av  bilar och bussar - så vi kommer inte framåt. 08.48 är jag framme och anmäler mig. Kl 9 har jag rast, så jag tar en kopp te och väntar. Kl 09.36 får jag fånga en trea (buss nr 5397) till Karolinska. Kör den till 10.42.

Därefter är det lugnt ett tag. Vid 11.30 ringer TX och frågar om jag kan passa en tvåa till Barnängen för han får inte tag på föraren, som eventuellt har rastspricka. Gör så och får köra 5387 till Barnängen, för den andre föraren kommer inte. Kör ner till Slussen igen och har nästan full buss - kanske lunchrusningen. Sätter mig på Slussen igen efter att ha blivit avlöst. 13.16 tar jag bussen till Söderhallen och slutar för dagen. En dag med mycket väntan, men omväxlande och roliga inhopp. Jag gillar att vara reservbussförare.

Bussen som försvann

Bevittnat på busslinje 100 i Malmö, torsdag kväll:

Busschauffören: (öppnar dörren vid hållplats Konserthuset)

Den arge passageraren: Kommer det ingen 150 till Vellinge. Jag har väntat här sedan 20.12, men inte sett röken av någon buss. Den syntes på informationsskylten, sedan försvann den därifrån. Jag har stått här hela tiden, men det har inte kommit någon buss.

Busschauffören, på lugn skånska: Är du säker? Den borde ha passerat här. När skylten slockar beror det på att bussen har passerat. (Busschauffören tar upp sin mobiltelefon och börjar känna på den)

Den arge passageraren: Nej, den har inte kommit. Jag borde ju ha sett den.

Busschauffören: (visar upp telefonen, slår numret och sätter den vid örat) Hej, det är XX i bussnummer XXXX. Gick det inte någon 150 till Vellinge 20.15? Nej, jag har en passagerare här som väntat på den. Nähä. Tack. (till den arge passageraren) Du har rätt, det gick ingen buss 20.15.

Den  arge passagerande: Nej, vad hade hänt då?

Busschauffören: De visste inte riktigt. De ska söka efter den. Den har försvunnit.

Den arge passageraren: Försvunnit? Hur kan en buss försvinna?

Busschauffören: Det händer ibland... Förare ställer bussen och går hem. Sånt som händer.

Den arge passageraren, nu något lite mindre arg, mer förvånad: Okej, jaha.

Busschauffören: Du får fylla i en lapp. Om du blir mer än 20 minuter försenad kan du få ersättning av Skånetrafiken.

Den mindre arge mer förvånade passageraren: Ersättning? Nej, jag vill bara komma hem. Det behövs inte.

Busschauffören: Men om du ska till Vellinge, kan du inte åka med mig?

Den nu nerlugnade passageraren: Nej, jag ska till Tygelsjö. Men tack för att du ringde. Det känns lite bättre nu, efter att ha väntat en och en halv timme.

Busschauffören: Det var så lite så. Lycka till.

De säger adjö och bussen avgår mot Falsterbo.

 

---

Några tankar: Jag tycker busschauffören hanterade situationen föredömligt. Den arge passageraren var riktigt arg och trött på att vänta. Genom att visa att han tog klagomålet på allvar lyckades chauffören avväpna passageraren och ge god service.

Fast det mest spännande var nog uppgiften om att bussen försvunnit. Att brandbilar försvinner vet vi ju, som i "Brandbilen som försvann". Nu kan jag kanske skriva en bok med titeln "Bussen som försvann"?


Äntligen access till Access

Äntligen! Nu har jag fått ut ett operatörskort så att jag kan logga in på SL Access. Mina första tankar om det nya biljettsystemet:

* Jag måste komma ihåg att ha med mig operatörskortet
* Jag måste komma ihåg att logga in när jag går på mitt pass
* Jag måste komma ihåg att logga ut när jag går av mitt pass

Säkert en vanesak. Samma sak med stämpeln - komma ihåg den, ställa in den och ta med den när jag lämnar bussen. Fördelen med det nya systemet är att jag slipper ställa om klockan och vara rädd för att inställningarna ändras av misstag.

Utforskningen har börjat. Äntligen access till SL Access.


Boggibussen anländer snart

Snart levereras den första boggibussen till Söderhallen, exakt när vet jag inte. Vilka linjer den ska köra på är ännu oklart - på garaget går det rykten om allt ifrån alla 70-linjer till "där den passar".

Häromkvällensåg jag de första bilderna av den på Bussnack. En bussnackare hade fångat den på bild i Göteborg (se inlägget på Bussnack "SL-röd boggie-MAN i Göteborg"). Jag tycker den är väldigt snygg. Mycket stilren. Ser verkligen fram emot att bekanta mig närmare med den när den anländer till Söderhallen, vilket bör ske inom ett par tre veckor.

Enligt Bilregistret är bussen just nu avställd och ägs av Neoplan i Kungens kurva. Tekniska data:

Modell: MAN A26
Växellåda: AUTOMAT
Totalvikt: 22600 kg
Tjänstevikt: 14210
Totalt antal passagerare: 100

Axeltryck:
Framaxel - 6610 kg
Boggi - 16000 kg

Axelavstånd: 5,88 m
Längd: 13,7 m
Höjd: 3,32 m
Bredd: 2,5 m


Det fanns ingen tilläggsinformation tillgänglig - det kommer kommer kanske.

Klart är att det kommer att bli spännande att äntra förarplatsen och lära sig köra boggibuss.

SL Access - lansering närmar sig

Den första september kommer SL Access att tas i skarp drift för första gången - ett halvår försenat ungefär. Först ut blir säsongskorten, som nu kan köpas via SL:s hemsida. Det ska bli spännande att se hur Access fungerar och hur arbetet förändras med dess införande. På ett sätt har jag vant mig vid den gråa apparaten som är placerad till höger om mig vid förarplatsen. Samtidigt har jag ännu aldrig provat använda den.

Läs mer om lanseringen här: SL Access, kampanjweb

Nya yrkeskompetenskrav för buss och tung lastbil

Snart införs nya krav på yrkeskompetensbevis för buss och tung lastbil. Det är relativt omfattande förändringar som görs, även om det verkar som att mycket av det som ingår redan täckts av tidigare busskortsutbildningar. Mer information finns här: http://www.tya.se/tya/utbildning/utb_material_pdf.asp

Dörrbromsproblem och vagnbyte

Fredag kl 14.38 äntrar jag förarplatsen på 5113 på Östra station. Jag är ganska glad över att få 5113, den har ny ratt, och går bra. 5113 är en H18E, Scania MaxCi. Det är riktigt varmt ute - känns som den varmaste dagen av alla varma dagar den senaste veckan. Föraren som lämnar av rapporterar inget onormalt, så jag inväntar avgångstid. Första raden för dagen. Kör till Ruddammen. Ser en OmniCity 5176 som står still. Jag släpper av passagerarna och går sedan ut och tittar, nej - OmniCityn är tom. Jag kör om den och kör fram till hållplats för att ta ombord trafikanter. I backspegeln ser jag en tungbärgare komma och börja jobba med OmniCityn.

En passagare frågar mig om 43:an ska gå och jag säger att jag inte vet, det verkar ju som att det är något problem med 5176 på hållplatsen. Det kommer en 43:a och hon går ombord på den. Jag kör iväg mot Skansen. Östra station går bra, det flyter bra i trafiken. Vänster på Karlavägen. Vid Humlegården känner jag att dörrbromsen inte släpper riktigt direkt som den brukar, men jag kommer iväg. Karlaplan, släpper av och tar på passagare. Stänger dörrarna och kör... nej, det går inte att komma iväg... "Vad är fel", tänker jag. Dörrbromsindekeringen blinkar, så jag öppnar dörrarna och försöker igen. Det går inte. Tittar på manometrarna och ser att främre lufttryckskretsen indikerar ett tryck under sex bar. Jag informerar passagerarna om att jag har lite problem och att det nog dröjer några minuter innan vi kommer iväg. Just som RTL svarar ser jag en 44:a komma bakom mig, så jag säger till passagerarna att byta buss. Informerar RTL:

"Jag har fastnat här vid Karlaplan. Dörrbromsarna släpper inte. Det verkar vara lågt lufttryck i ena kretsen också. Kom", säger jag
"Okej, det är uppfattat. Det kan vara kompressorn som inte orkar med. Prova att trycka ur all luft ur systemet, starta sedan upp, koppla bort dörrkretsarna och försök köra en stund med dem urkopplade. Ta det lugnt bara.", säger operatören

Jag repeterar och tömmer luften genom upprepade pumpningar på bromspedalen. Det tar en stund att få ur all luft, men till slut visar manometrarna på noll. Startar och lågtrycksindikatorsummern ljuder. Tar en minut att ladda upp trycket ungefär och kopplar sedan ur dörrkretsarna. Bakdörrarna stängs. Rullar. "Wow", tänker jag, "Det gick ju bra". Stannar vid Historiska museet och kopplar in dörrkretsarna. Det fungerar fortfarande inte - dörrbromsen håller fast bussen när dörrarna är öppna. Anropar RTL och kommer överens om vagnbyte vid hallen, eftersom jag inte har några passagerare. Kör mot hallen, men vid Strandvägen börjar dörrarna fungera, så jag gör ett anrop till RTL och frågar om jag ska fortsätta. Kommer överens om att vi kan prova ett tag till, så jag svänger runt vid Djurgårdsbron och tar på passagerare där. Allt flyter.

Kommer till Ruddammen. Avgår som en 43:a med relativt mycket folk. Vid Körsbärsvägen lossar inte dörrbromsen. Jag anropar RTL och vi kommer överens om att jag ska göra ett vagnbyte, oavsett om det börjar fungera igen eller ej. Tömmer bussen på folk vid Tekniska högskolan och tommar sedan till hallen. Måste sätta på dörrkretsarna för att öppna bakdörrarna. Får buss 5014 av TX, de ringer mig när jag kopplat bussen i fack fem - felfacket. Tar ut 5014 och gör en säkerhetskontroll. Anropar RTL när jag är på rull.

"Var hade du tänkt dig att gå i trafik?", undrar operatören på RTL
"Jag hade tänkt satsa på Tanto", säger jag, "Men jag vet inte om det är realistiskt?", fortsätter jag och kollar på klockan - åtta minuter till avgång
"Jo, det går nog bra. Gör inget om du avgår några minuter sent där heller", säger operatören
"Då gör jag så. Det verkar inte vara så mycket trafik"
"Nej, det går nog. Tack, klart slut"

Kommer till Tanto och svänger runt. BussPC:n visar minus ett. Inga passagere alls förrän vid Rosenlundsgatan. Kommer i tid till Slussen. Paus.

Några tankar
Att stänga av dörrkretsarna har jag aldrig behövt göra tidigare. Dörrar som krånglar är jobbigt. Dörrbromsen är lite vansklig, det är lätt att förlita sig på den. Måste vara beredd att sätta foten på på färdbromsen eller dra handbromsen, men man vänjer sig ruskigt snabbt vid att dörbromsen håller bussen när man står stilla. Om dörrbromsen krånglar är det lika bra att byta buss, eftersom det är ohållbart att sätta på och stänga av den varje gång bakdörrarna ska öppnas. Dessutom, inte minst, är det en säkerhetsrisk. Lita aldrig på dörrbromsen?


RSS 2.0