Dörrbromsproblem och vagnbyte

Fredag kl 14.38 äntrar jag förarplatsen på 5113 på Östra station. Jag är ganska glad över att få 5113, den har ny ratt, och går bra. 5113 är en H18E, Scania MaxCi. Det är riktigt varmt ute - känns som den varmaste dagen av alla varma dagar den senaste veckan. Föraren som lämnar av rapporterar inget onormalt, så jag inväntar avgångstid. Första raden för dagen. Kör till Ruddammen. Ser en OmniCity 5176 som står still. Jag släpper av passagerarna och går sedan ut och tittar, nej - OmniCityn är tom. Jag kör om den och kör fram till hållplats för att ta ombord trafikanter. I backspegeln ser jag en tungbärgare komma och börja jobba med OmniCityn.

En passagare frågar mig om 43:an ska gå och jag säger att jag inte vet, det verkar ju som att det är något problem med 5176 på hållplatsen. Det kommer en 43:a och hon går ombord på den. Jag kör iväg mot Skansen. Östra station går bra, det flyter bra i trafiken. Vänster på Karlavägen. Vid Humlegården känner jag att dörrbromsen inte släpper riktigt direkt som den brukar, men jag kommer iväg. Karlaplan, släpper av och tar på passagare. Stänger dörrarna och kör... nej, det går inte att komma iväg... "Vad är fel", tänker jag. Dörrbromsindekeringen blinkar, så jag öppnar dörrarna och försöker igen. Det går inte. Tittar på manometrarna och ser att främre lufttryckskretsen indikerar ett tryck under sex bar. Jag informerar passagerarna om att jag har lite problem och att det nog dröjer några minuter innan vi kommer iväg. Just som RTL svarar ser jag en 44:a komma bakom mig, så jag säger till passagerarna att byta buss. Informerar RTL:

"Jag har fastnat här vid Karlaplan. Dörrbromsarna släpper inte. Det verkar vara lågt lufttryck i ena kretsen också. Kom", säger jag
"Okej, det är uppfattat. Det kan vara kompressorn som inte orkar med. Prova att trycka ur all luft ur systemet, starta sedan upp, koppla bort dörrkretsarna och försök köra en stund med dem urkopplade. Ta det lugnt bara.", säger operatören

Jag repeterar och tömmer luften genom upprepade pumpningar på bromspedalen. Det tar en stund att få ur all luft, men till slut visar manometrarna på noll. Startar och lågtrycksindikatorsummern ljuder. Tar en minut att ladda upp trycket ungefär och kopplar sedan ur dörrkretsarna. Bakdörrarna stängs. Rullar. "Wow", tänker jag, "Det gick ju bra". Stannar vid Historiska museet och kopplar in dörrkretsarna. Det fungerar fortfarande inte - dörrbromsen håller fast bussen när dörrarna är öppna. Anropar RTL och kommer överens om vagnbyte vid hallen, eftersom jag inte har några passagerare. Kör mot hallen, men vid Strandvägen börjar dörrarna fungera, så jag gör ett anrop till RTL och frågar om jag ska fortsätta. Kommer överens om att vi kan prova ett tag till, så jag svänger runt vid Djurgårdsbron och tar på passagerare där. Allt flyter.

Kommer till Ruddammen. Avgår som en 43:a med relativt mycket folk. Vid Körsbärsvägen lossar inte dörrbromsen. Jag anropar RTL och vi kommer överens om att jag ska göra ett vagnbyte, oavsett om det börjar fungera igen eller ej. Tömmer bussen på folk vid Tekniska högskolan och tommar sedan till hallen. Måste sätta på dörrkretsarna för att öppna bakdörrarna. Får buss 5014 av TX, de ringer mig när jag kopplat bussen i fack fem - felfacket. Tar ut 5014 och gör en säkerhetskontroll. Anropar RTL när jag är på rull.

"Var hade du tänkt dig att gå i trafik?", undrar operatören på RTL
"Jag hade tänkt satsa på Tanto", säger jag, "Men jag vet inte om det är realistiskt?", fortsätter jag och kollar på klockan - åtta minuter till avgång
"Jo, det går nog bra. Gör inget om du avgår några minuter sent där heller", säger operatören
"Då gör jag så. Det verkar inte vara så mycket trafik"
"Nej, det går nog. Tack, klart slut"

Kommer till Tanto och svänger runt. BussPC:n visar minus ett. Inga passagere alls förrän vid Rosenlundsgatan. Kommer i tid till Slussen. Paus.

Några tankar
Att stänga av dörrkretsarna har jag aldrig behövt göra tidigare. Dörrar som krånglar är jobbigt. Dörrbromsen är lite vansklig, det är lätt att förlita sig på den. Måste vara beredd att sätta foten på på färdbromsen eller dra handbromsen, men man vänjer sig ruskigt snabbt vid att dörbromsen håller bussen när man står stilla. Om dörrbromsen krånglar är det lika bra att byta buss, eftersom det är ohållbart att sätta på och stänga av den varje gång bakdörrarna ska öppnas. Dessutom, inte minst, är det en säkerhetsrisk. Lita aldrig på dörrbromsen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.