Bussen som försvann

Bevittnat på busslinje 100 i Malmö, torsdag kväll:

Busschauffören: (öppnar dörren vid hållplats Konserthuset)

Den arge passageraren: Kommer det ingen 150 till Vellinge. Jag har väntat här sedan 20.12, men inte sett röken av någon buss. Den syntes på informationsskylten, sedan försvann den därifrån. Jag har stått här hela tiden, men det har inte kommit någon buss.

Busschauffören, på lugn skånska: Är du säker? Den borde ha passerat här. När skylten slockar beror det på att bussen har passerat. (Busschauffören tar upp sin mobiltelefon och börjar känna på den)

Den arge passageraren: Nej, den har inte kommit. Jag borde ju ha sett den.

Busschauffören: (visar upp telefonen, slår numret och sätter den vid örat) Hej, det är XX i bussnummer XXXX. Gick det inte någon 150 till Vellinge 20.15? Nej, jag har en passagerare här som väntat på den. Nähä. Tack. (till den arge passageraren) Du har rätt, det gick ingen buss 20.15.

Den  arge passagerande: Nej, vad hade hänt då?

Busschauffören: De visste inte riktigt. De ska söka efter den. Den har försvunnit.

Den arge passageraren: Försvunnit? Hur kan en buss försvinna?

Busschauffören: Det händer ibland... Förare ställer bussen och går hem. Sånt som händer.

Den arge passageraren, nu något lite mindre arg, mer förvånad: Okej, jaha.

Busschauffören: Du får fylla i en lapp. Om du blir mer än 20 minuter försenad kan du få ersättning av Skånetrafiken.

Den mindre arge mer förvånade passageraren: Ersättning? Nej, jag vill bara komma hem. Det behövs inte.

Busschauffören: Men om du ska till Vellinge, kan du inte åka med mig?

Den nu nerlugnade passageraren: Nej, jag ska till Tygelsjö. Men tack för att du ringde. Det känns lite bättre nu, efter att ha väntat en och en halv timme.

Busschauffören: Det var så lite så. Lycka till.

De säger adjö och bussen avgår mot Falsterbo.

 

---

Några tankar: Jag tycker busschauffören hanterade situationen föredömligt. Den arge passageraren var riktigt arg och trött på att vänta. Genom att visa att han tog klagomålet på allvar lyckades chauffören avväpna passageraren och ge god service.

Fast det mest spännande var nog uppgiften om att bussen försvunnit. Att brandbilar försvinner vet vi ju, som i "Brandbilen som försvann". Nu kan jag kanske skriva en bok med titeln "Bussen som försvann"?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.