Delad fredag 1 - 76:an och 59:an

07.26 - plockar ut bussen hos TX. Det blir 5178, en H19. Eftersom vi bara har 10 stycken H19, Scania Omnicity, är det lite exotiskt. Så jag tar mitt pick och pack för att påbörja dagens arbetspass med en vandring. Ha19 står rampade, vilket också är lite roligt. I hallen kopplas luft och el med sladdar. På rampen används en släde. Jag drar i en lite spak och vips frigörs luftkopplingen. Det är exotiskt, så oehört smidigt. Slår på strömmen och går in i bussen. Startar upp och gör säkerhetskontroll. Minns orden från linjeutbildningen att låta luftfjädringen fyllas på innan man backar, eftersom risken annars är att jag drar med mig delar av trottoaren framför bussen. Inga problem så efter en stund backar jag ut, lägger i D och kör till Ljusterögatan. Två varv på 76:an väntar.

Kommer till Ljusterögatan. Det märks att det är vinter, i varje fall i tidtabellen. Tre 76:or före mig i kö och bara runt fyra minuter till min avgång.  Jag ska avgå mot Frihamnen och väntar snällt på min tur. Lastar ombord folk och kör sedan. Det är kö ut från Ljusterögatan in på Ringvägen. Lång kö. Efter att ha avgått i tid ser jag på BussPC:n hur jag blir alltmer försenad, minus åtta till Slussen. Kör vidare och hamnar på minus 10. Öppnar dörrarna vid Frihamnen så de två sista passagerarn kan kliva av. Vänder sedan och kör tillbaka till Ljusterögatan, det flyter bra åt det hållet men jag tar inte igen minustiden helt. Öppnar dörrarna en minut efter avgångstid och kör tre minuter efter. Kö igen. Det går ganska snabbt så jag håller minus åtta hela vägen. Inga passagerare till slutstation och många bussar vid hållplats. Vänder och kör till centralen - skyltar upp som en 59:a. Tidsreglerar och avgår. Avlösning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.