Första körupplevelelsen av boggibussen

Sätter mig tillrätta som tredje förare. Ställer in den nya typen av förarstol. Jag kan inte få den så långt bak som önskar, men sitter relativt bra ändå. Ställer in ratten genom att trycka på en svart pedal i golvet mitt för rattstången. Viker bara ratten, inte som på de andra MAN-bussarna där hela instrumentpanelen flyttar sig. Foten på bromsen, lossar p-broms och i med växel i D-läget. Släpper färdbromsen och bussen rör sig framåt. Gasar lite. Glider framåt. Instruktören säger att jag ska ligga nära vänster kant på refugen, för att testa svängradien. Lägger mig nära och tar nästan fullt rattuslag. Bussen svänger på en femöring, känns det som. Försöker titta på överhänget bak och ser att det slår ut, men jag klarar att göra svängen utan några större problem.

Glider in på hallgården igen och vänder. Gör om samma sväng runt refugen igen. Samma resultat. Inga problem alls. På uppmaning av en av kollegorna testar jag att ligga i mitten av vägen för att smeka motsatt sida av refugen. Inga problem det heller. Bussen känns ny, smidig, fräsch och jag likt de andra bussarna jag kör funderar jag inte över längden. Svänger från början när jag har första bakaxeln i höjd med hindret, men inser att jag kan svänga lite tidigare, för bakersta axelns svängning gör att bussen förflyttar sig ut från det. Kör några vändor för att bekanta mig med bussen och trivs med den. Den går mjukt och tyst.

Förarmiljön är också väldigt trevlig och fräsch. Känns 2008. Till skillnad från de äldre MAN-bussar vi har är denna mer lik Volvon i designen - minus en massa displayer. Den känns renare i instrumenteringen, på samma gång som manometrarna är fysiska och inte visas på en display. Displayen används till att visa vilken växel som är aktuell - inte bara D eller R - utan 1,2,3 och 4.

Första intrycket är att detta är en mycket trevlig buss. Svängradien var suverän, kändes oehört smidig. Jag hann inte kolla så mycket på TV-skärmarna som visade sidorna, men det behövdes inte för den körningen jag gjorde (50 meters runda). Förarstolen är av samma typ som finns i 7011 - luftavfjädrad - vilket gör mycket för komforten. Dessutom har den trepunktsbälte.

Ja, detta var en trevlig körupplevelse.

Kommentarer
Postat av: Ola

Nu blev jag avundsjuk! Luftfjädrad förarstol och backkamera... Får väl hoppas på ett mirakel för egen del!

2008-12-12 @ 22:25:02
URL: http://logg.olasand.se
Postat av: Ola

Miraklet har skett! I alla fall delvis. Idag när jag skulle backa ut en av våra volvoledbussar upptäckte jag att den hade backkamera! -Har den alltid haft, hävdade förmannen. -Den och alla andra av samma modell.

Jaha! I morgon kommer jag väl upptäcka att jag suttit i en luftfjädrad stol det senaste halvåret utan att märka det...

2008-12-14 @ 23:33:06
URL: http://logg.olasand.se
Postat av: Mårten

Tack för dina kommentarer! Det är första gången jag kör med backkamera i stadsbuss, bussen jag körde upp med för att häva automatvillkoret hade det också. Har Volvo-bussarna sina backteveskärmar inbyggda, eller separata?



Den luftfjädrade stolen är ett verkligt lyft. Det pratas om att alla våra bussar - inte bara de nyaste - ska få sådana. I varje fall sades de så när jag gick linjeutbildningen sommaren 2007.



/Mårten

2008-12-15 @ 11:19:37
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Mattias

När jag provsatt en MAN boggibuss på persontrafikmässan i Göteborg kunde jag inte rotera stolen, för att knäna slog i den tjocka rattkolumnen. Det vore oacceptabelt för mig att köra en sådan buss i stadstrafik med många stopp. Är det samma problem med dessa?



(Jag är 1,67 lång, dvs snittlängden för kvinnor, och behöver sitta ganska nära.)

2008-12-17 @ 08:22:07
Postat av: Mårten

Det är kanske samma buss? Vet att den var nere på mässan.



Jo, jag (som är 1,85) fick sätta stolen längst bak. Ville ställa in den ett hack längre bak, men det gick inte. Däremot flyttade jag ratten liten framåt, och då kunde jag vända stolen. Men har inte provat några direkta hållplatsstopp ännu, så jag får återkomma när jag kört den på linje första gången. Rattstången flyttar ju sig inte, bara överdelen av ratten... (om jag minns rätt)



/Mårten

2008-12-17 @ 08:59:12
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Ola

Tack själv!



I våra volvoledbussar (B9S) är är skärmen inbyggd i panelen. Det är samma skärm som visar om dörrarna är öppna och som man styr klimatet via bl.a. När man lägger i backen dyker bilden från back-kameran upp istället.



Trots att det var tämligen mörkt ute hade jag bra och tydlig bild så den fungerade mycket bra!



Det där med bättre stolar kan jag nog fortsätta drömma om...

2008-12-20 @ 22:33:37
URL: http://logg.olasand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.